۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶
 ایده ها و فرصت های تجاری سودآور کشاورزی (بخش پایانی)
تجربه توسعه تجارت؛ شرط لازم برای کسب درآمد

ایده ها و فرصت های تجاری سودآور کشاورزی (بخش پایانی)

کارشناسان معتقدند علاوه بر داشتن ایده و دانش در خصوص کسب و کارهای کشاورزی فرد بایستی تجربه کافی در خصوص توسعه یک تجارت را نیز داشته باشد تا به این ترتیب بتواند تجارتی سودآور راه اندازی کند.

بازار؛ گروه کشاورزی: در دو بخش قبلی گزارش عنوان شد که دامنه کسب و کارهای سودآور صنعت کشاورزی بسیار زیاد است و با توجه به امکانات هر منطقه و محلی می توان کسب و کاری درآمدزا و متناسب با قابلیت های هر کارآفرین راه اندازی کرد. در بخش پایانی از ایده های برتر کشاورزی به  ۲۰ ایده دیگر کشاورزی که در جهان دارای جذابیت است اشاره می شود.

۴۱. کارشناس منظره
کارشناس منظره کسی است که سالها تجربه در زمینه معماری منظره داشته باشد. عملکرد معماری منظره شامل تجزیه و تحلیل سایت، موجودی سایت، برنامه ریزی اراضی، طراحی کاشت، درجه بندی، مدیریت آب و طوفان، طراحی پایدار، مشخصات ساخت و ساز و اطمینان از مطابقت کلیه برنامه ها با کدهای فعلی ساختمان و احکام محلی و فدرال می باشد. درواقع این تخصص نیز جزو مواردی است که در زمینه کشاورزی کارایی بالایی دارد و تنها ابزار مورد نیاز آن دانش و تخصص است.

احتمالا این  تخصص با توجه به کوچک بودن  زمین های کشاورزی در ایران و وجود ویلا های متعدد می تواند به عنوان حرفه ای جذاب و پر پتانسیل مد نظر قرار گیرد.

۴۲. کشت گیاهان دارویی
کاشت و پرورش گیاهان دارویی بصورت تجاری یکی از ایده های سودآور کشاورزی است. بنابراین یک کارآفرین با داشتن زمین و دانش کافی در مورد بازاریابی گیاهان دارویی، می تواند با انجام یک سرمایه گذاری متوسط، اقدام به راه اندازی کسب و کار گیاهان دارویی کند.

۴۳. دامداری
راه اندازی دامداری تجاری یکی از سودآورترین ایده های تجارت کشاورزی است چرا که این کسب و کار به غیر از تولید شیر، مقدار کودی نیز تولید می کرد. از سوی دیگر پتانسیل فوق العاده ای برای افزایش تولید شیر از طرق مختلف علمی و ایجاد سود بیشتر برای صاحبان این کار وجود دارد.

۴۴. پرورش بز
بزها جزو حیوانات اصلی تولیدکننده گوشت در سراسر جهان هستند. گوشت بز یکی از مرغوبترین گوشت ها است و تقاضای داخلی زیادی دارد. جالب است بدانید به دلیل چشم انداز خوب اقتصادی، پرورش بز تحت یک سیستم فشرده و نیمه فشرده برای تولید تجاری، طی چند سال اخیر رو به رشد بوده است.

۴۵. کشت گیاه جاتروفا
گیاه جاتروفا یک گیاه چند منظوره با پتانسیل تولید بیو دیزل نوعی سوخت ماشین) و مصارف دارویی است. از این گیاه برای درمان طیف گسترده ای از بیماری های مرتبط با پوست، سرطان، دستگاه گوارش، تنفسی و عفونی استفاده می شود بنابراین یکی از ایده آل ترین ایده های تجارت کشاورزی است. کارآفرینان می توانند با کاوش در مورد فناوری مدرن کشاورزان این گیاه ا به عنوان ماده اولیه تولید دیزل زیستی تولید و کسب درآمد کنند.

۴۶. تولید پودر سیب زمینی
پودر سیب زمینی کاربردهای گسترده ای در صنایع غذایی فرآوری شده و میان وعده ها دارد، به طوری که در هر دستور غذایی پودر سیب زمین قابل استفاده است. از پودر سیب زمینی به عنوان یک غلیظ کننده یا پایه برای تهیه انواع سوپ ها از جمله سوپ سبزیجات استفاده می شود. کسب و کار فرآوری پودر سیب زمینی کار چندان پیچیده ای نیست و می توان این کار را بصورت نیمه اتوماتیک هم انجام داد.

۴۷. کشت ذرت
ذرت یکی از متنوع ترین محصولات در حال ظهور است که دارای سازگاری گسترده ای در شرایط مختلف آب و هوایی است. در سطح جهان، ذرت به عنوان ملکه غلات شناخته می شود زیرا بیشترین پتانسیل عملکرد ژنتیکی را در بین غلات دارد. کشت و کار ذرت با استفاده از فن آوری نوین و با بذر مرغوب یکی از سودآورترین ایده های تجاری در زمینه کشاورزی است.

۴۸. تولید بذر گواهی شده
صدور گواهینامه یک سیستم تضمین کیفیت است که به موجب آن بذر در نظر گرفته شده برای بازاریابی در معرض کنترل و بازرسی رسمی است. در ساده ترین حالت، این سیستم تأیید می کند که یک کیسه، بسته یا جعبه بذر حاوی آن چیزی است که بر روی برچسب درج شده است. همچنین نشان می دهد که بذر بر اساس گواهینامه تولید، بازرسی و درجه بندی شده است. نکته جالب توجه در مورد این کسب و کار این است که نیاز به زمین نیست و فرد می تواند کار خود را به صورت یک کار قراردادی و پیمانکاری آغاز کند.

۴۹. راه اندازی آزمایشگاه آزمایش خاک
آزمایش خاک یک ابزار زراعی سالم  و  مفید برای محیط زیست است که برای نظارت بر مواد مغذی و همچنین توصیه های دقیق کود برای محصولات مختلف و توالی های کشت از محصول استفاده می شود و از آسیب دیدن محصول جلوگیری می کند. ایجاد آزمایشگاه آزمایش خاک با مجوز دولتی یکی از ایده های ایده آل برای تجارت کشاورزی است.

۵۰. صادرات گل های گلخانه ای
ایجاد گلخانه با هدف پرورش گلهای صادراتی یکی از سودآورترین ایده های تجاری است. کارآفرینی که علاوه بر داشتن فضای مناسب با بازار صادرات گل نیز ارتباطاتی دارد می تواند با سرمایه گذاری قابل توجه ای این کار را آغاز کند.

۵۱. کشت محصولات باغی
باغبانان در گلخانه ها و مزارع خود میوه، گل و گیاه تولید می کنند. البته انتخاب نوع محصولات و روشهای کشت در این تجارت پرسود مهم است.

۵۲. تولید چیپس سیب زمینی

با راه اندازی یک خط تولید تجاری چیپس سیب زمینی می توان همزمان دو محصول چیپس سیب زمینی و سیب زمینی سرخ شده را فرآوری کرد. گفتنی است تولید چیپس در جهان در حال افزایش است.

۵۳. کشت علوفه دامی
به هر ماده غذایی کشاورزی که بطور ویژه برای تغذیه دام اهلی مانند مرغ، اسب، خوک، گاو و بز استفاده می شود علوفه می گویند. انواع گیاهانی که معمولاً برای علوفه پرورش می دهند شامل یونجه، جو، جو دو سر، شبدر، چمن و گندم است.

۵۴. پرورش خرگوش
پرورش خرگوش یک تجارت سودآور است و با یک فضای بسیار کوچک می توانید یک مزرعه خرگوش را راه اندازی کنید. برخی خرگوش ها مانند گونه   «آنگورا» عمدتاً به دلیل پشم شان پرورش می یابند که کیفیت بسیار بالایی دارد و  معروف هستند. خرگوشها بر اساس وزن بدن بهترین تولید کننده پشم هستند.

۵۵. پرورش گل رز
گل رز یک گل زیبا که علاوه بر زیبایی، از ارزش تجاری خوبی برخوردار است. اگر باغبانی سرگرمی شماست، می توانید سرگرمی خود را به یک تجارت سودآور تبدیل کنید. حتی می توانید یک مزرعه گل رز کوچک را در یک قطعه زمین کوچک احداث کنید.

۵۶. وبلاگ نویسی کشاورزی
با گسترش امکانات اینترنت، حتی کشاورزان روستاهای دورافتاده به اینترنت دسترسی دارند. برای فعالیت های مرتبط با کشاورزی نیاز روز افزون به توصیه های صادقانه و حساب شده وجود دارد. بنابراین افرادی که دانش و تخصصی در زمینه کشاورزی دارند می توانند وبلاگ خود را درباره هر موضوع مرتبط با کشاورزی راه اندازی کنند.

۵۷. مشاوره کشاورزی
مانند سایر کسب و کارها، مطمئناً انتظار می رود بخش مشاوره کشاورزی نیز در سالهای آینده رشد کند. افراد دارای تجربه و دانش در زمینه مشخصی از فعالیت های کشاورزی می توانند خدمات مشاوره ای را به سازمان ها و کشاورزان ارائه و بدهند و از این طریق کسب درآمد نمایند.

۵۸. تولید آزولا
آزولا یک خوراک ایده آل برای گاو، ماهی، خوک، مرغ و همچنین به عنوان یک کود زیستی ارزشمند است. کشورهای اصلی تولیدکننده چین، ویتنام، فیلیپین و هند هستند. اگر در حیاط خلوت فضای کمی دارید می توانید کشت آزولا را شروع کنید.

۵۹. پروش ماهی کوی (koi)
صنعت پرورش ماهی کوی، در چند سال گذشته رو به رشد شده است به طوری که  تنها در ایالات متحده، اکنون این صنعت یک صنعت چند میلیاردی است. اگر حوضچه کوچکی دارید، می توانید شروع به پرورش ماهی کوی کنید.

۶۰. پرورش تیلاپیا
تیلاپیا ماهی دیگری است که تقاضای آن به طور پیوسته در حال افزایش است. در حال حاضر این یک صنعت جهانی ۵ میلیارد دلاری است و به تقاضای خوبی برای ماهی تیلاپیا در اکثر کشورهای جهان وجود دارد.

در پایان باید یادآور شویم که قبل از تصمیم گیری برای شروع یک کار تجاری سودآور در زمینه کشاورزی، به هر فرد علاقمندی توصیه می شود که تحقیقات در بازار  انجام دهد و سپس بر اساس تقاضای بازار برای محصولاتی که پرورش می دهد اقدام به راه اندازی کسب و کار کند. از سوی دیگر باید بدانیم کسب درآمد از یک تجارت کشاورزی مستلزم آگاهی از شیوه های کشاورزی و همچنین داشتن تجربه در زمینه توسعه یک تجارت است.

کد خبر: ۳۸٬۱۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha