۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷
آزادی در برخی مناطق دستمایه سو استفاده از کارگران شد
شورای عالی کار ورود کند

آزادی در برخی مناطق دستمایه سو استفاده از کارگران شد

نماینده کارگران با انتقاد از عدم نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر عمکلرد کارفرمایان در مناطق آزاد تجاری  و پارکهای علم و فناوری گفت: برای احقاق حقوق کارگران مناطق آزاد که از شمول قانون کار خارج شده اند باید تدابیر درستی اتخاذ شود.

علی خدایی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهارکرد: از یک ماه قبل درخواست برگزاری جلسه فوری شورای عالی کار را مطرح کردیم تا بتوانیم مسایل و مشکلات  کارگران مناطق آزاد را با رئیس این شورا مطرح کرده و در این زمینه چاره اندیشی شود اما از آنجایی که این موضوع محل اختلاف دولت و نماینده کارگری در شورای عالی کار است به همین دلیل هنوز جلسه شورای عالی کار برگزار نشده است.

وی افزود: کارگران شاغل در مناطق آزاد و پارکهای علم وفناوری از شمول قانون کار کشور خارج شده اند به همین دلیل هیچ متولی ای برای رسیدگی به مشکلات میان کارگران و کارفرمایان وجود ندارد درحالیکه براساس قانون کار باید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به این نوع از شکایات رسیدگی کند اما این امر به مدیران مناطق آزاد و پارکهای علم و فناوری واگذار شده است.

وی تصریح کرد: طبق قانون مناطق آزاد باید تمامی  توصیه نامه ها و مقابله نامه های بین المللی در این مناطق رعایت شود اما متاسفانه حتی بدیهی ترین توصیه نامه ها که شامل ایجاد تشکل کارگری است در این مناطق نادیده گرفته شده است.

نماینده کارگران در شورای عالی کار با انتقاد از ایجاد مناطق آزاد جدید خاطرنشان کرد: با افزایش مناطق آزاد بیش از یک دهم کارگران تحت پوشش قوانین این مناطق درمی آیند که این امر حقوق آنها را به شدت زائل می کند.

خدایی یادآور شد: برای دفاع از حقوق کارگران به دنبال برگزاری جلسه شورای عالی کار و طرح این مساله با شرکای اجتماعی و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستیم تا شاید گامی برای اصلاح قوانین مناطق آزاد و یا تبعیت کارگران این مناطق از قانون کار کشور برداشته شود.

وی تاکید کرد:کارگران مناطق آزاد و پارکهای علم و فناوری نه تریبونی و نه جایگاهی برای حل مشکلات خود دارند به همین علت آنها را کارگران بدون صدا به شمار می آوریم.

کد خبر: ۳٬۸۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha