۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۶
تولید واکسن تب سه روزه، در مراحل پایانی
رئیس سازمان دامپزشکی خبر داد

تولید واکسن تب سه روزه، در مراحل پایانی

ماکنعلی، رئیس سازمان دامپزشکی کشور از تولید داخلی واکسن تب سه روزه در مراحل پایانی و ورود آن به بازار تا سال آینده خبر داد.

 به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، علی صفر ماکنعلی در نشست خبری امروز افزود:واکسن تب سه روزه در مرحله پایانی تولید داخلی قرار دارد و از سال آینده، این واکسن با قیمت مناسب و به صورت انبوه وارد بازار می‌شود. رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت:‌ این واکسن که قیمت بسیار بالایی هم دارد در حال حاضر از کشور ترکیه وارد می‌شود، اما از سال آینده با تولید انبوه این واکسن کشورمان حتی قدرت صادرات به کشورهای منطقه را پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اجرای موفقیت آمیز برنامه پیشگیری از بیماری آنفلوآنزا پرندگان ادامه داد: در نتیجه اجرای این طرح از ابتلای طیور به این بیماری پیشگیری به عمل آمد و اینکه امروز ایران از کشور وارد کننده به صادر کننده تخم مرغ تبدیل شده است و توان تولید یک میلیون تن تخم مرغ را پیدا کرده است در سایه اجرای موفقیت آمیز همین برنامه است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: یکی دیگر از برنامه‌های ملی مبارزه با بیماری دام و طیور، مهار نیوکاسل است که سطح آلودگی آن بسیار بالاست و بعضاً ۷۰ درصد روستاها را درگیر کرده است. ماکنعلی افزود: در سطح ۶۲ هزار روستا این برنامه ویژه عملیاتی شده و واکسن مقاوم به نیوکاسل تولید شده و درصد قابل توجهی از کانون بیماری را از بردیم.

وی گفت: نخستین بار برای بیش از دو میلیون راس گاو عملیات واکسیناسیون با روش آماده باش، اجرا شد که این یکی از جامع‌ترین برنامه‌های سازمان دامپزشکی کشور است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: در حوزه قرنطینه و امنیت زیستی دستورالعمل‌های بهداشتی واردات و صادرات گوشت قرمز به طور کامل اجرایی شده است، همچنین حدود ۴۰ هزار تن صادرات شیر به پنج کشور اورآسیا صورت گرفته است.

ماکنعلی با اشاره به اینکه در حوزه تشخیص برای نخستین بار بذر واکسن تب برفکی تولید شده است اضافه کرد: با حمایت‌های معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در تولید واکسن تب برفکی به خودکفایی رسیدیم و می‌توانیم به کشورهای دیگر هم صادرات داشته باشیم. وی با اشاره به کنترل بیماری مشمشه که از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است گفت: روش نوین تشخیص مشمشه در کرمان راه اندازی و تست‌های انجام شده، از ۱۵ هزار راس به ۴۷ هزار راس دام رسیده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود:‌ برای رصد درگیری دام کشور با بیماری کووید ۱۹، یک دستورالعمل تحت عنوان سیستم رصد و پایش هماهنگ انسانی و حیوانی با وزارت بهداشت راه اندازی شد و با نمونه برداری‌های انجام شده، مشخص شد هیچ مورد مثبتی از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در دام‌ها وجود ندارد. ماکنعلی ادامه داد: موارد مثبت کووید ۱۹ انسانی که دارای سگ و گربه باشند نیز از حیواناتشان نمونه گیری‌های لازم انجام می‌گیرد و اگر مثبت بود اقدامات لازم قرنطینه‌ای صورت می‌گیرد.

وی افزود:‌ ایران در جهان در تولید گوشت، مرغ، تخم مرغ و عسل رتبه یک رقمی دارد و همه این موارد به دلیل شرایط مناسب دامپزشکی در کشور است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: بر اساس آمار وزارت بهداشت موارد ابتلا به تب کریمه کنگو امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۷ درصد کاهش یافته و شرایط مناسب‌تر است.

کد خبر: ۳۷٬۹۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha