۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
شهر جدید «گلبهار» مشهد تشنه سرمایه‌گذاری است
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

شهر جدید «گلبهار» مشهد تشنه سرمایه‌گذاری است

مشهد- شهر جدید گلبهار با وسعت چهار هزار هکتار در ۳۵ کیلومتری شمال غربی مشهد در امتداد جاده مشهد - چناران واقع است.

بازار؛ گروه استان‌ها: اندیشه تأسیس شهرهای جدید به حدود ۳۰ سال قبل بازمی‌گردد و این پدیده در تمام نقاط دنیا وجود دارد اما در کشورهای پیشرفته قبل از هر اقدامی اول به فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم در احداث این شهرها توجه می‌شود.

متأسفانه در مشهد مقدس در ساخت شهرهای جدید عکس این رویه عمل شد و پس از احداث شهرهای جدید و پذیرش جمعیت در آن‌ها به زیرساخت‌ها توجه شد که درنتیجه این غفلت، شهرهای جدید به‌جای اینکه پذیرای جمعیت سرریز شهر مادر باشند، به کانون جمعیت مهاجر از سایر استان‌ها تبدیل شدند و از ظرفیت کامل جمعیتی این شهرها استفاده نمی‌شود.

به‌عنوان نمونه شهر جدید گلبهار بنا بر گفته رئیس کمیته معماری و طراحی شهری مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران در نزدیکی مشهد ظرفیت سکونت ۵۰۰ هزار نفر را دارد اما هم‌اینک حدود ۸۰ هزار نفر در آن سکونت دارند که اغلب آن‌ها نیز از شهرها و استان‌های دیگر هستند.

در همین راستا با هومن گریوانی مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار پیرامون آخرین وضعیت توسعه این شهر و موفقیت در اهداف تعریف‌شده به بحث و گفت‌وگو نشستیم.

*عملیات اجرائی ساخت شهر گلبهار چه زمانی آغاز و اتمام عملیات آنچه سالی پیش‌بینی‌شد؟
طرح جامع شهر جدید گلبهار در سال ۱۳۷۲به تصویب رسیده وهم زمان عملیات اجرایی آن از همان سال آغاز و توسعه آن بر اساس طرح جامع مصوب در چهار فاز پیش‌بینی‌شده است.

این شهر باهدف ایجاد مرکزیتی به‌منظور جذب و اسکان سرریز جمعیت شهر مشهد، ایجاد مراکز آموزش عالی، خدمات رفاهی و اجتماعی، ایجاد مراکز عالی خدمات و کارگاه‌های تخصصی شهری و جلوگیری از تخریب و کمک به اعاده و بهبود اکوسیستم طبیعی منطقه، ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب شکل‌گرفته است.

ایجاد این شهر در چارچوب سیاست ایجاد مراکز اقماری اسکان جمعیت برای شهرهای بزرگ به‌منظور کنترل توسعه پیوسته این شهرها، هدایت اسکان جمعیت در محدوده اطراف آن‌ها و جلوگیری از نابودی زمین‌های کشاورزی اطراف شهرها و اسکان بی‌رویه جمعیت بوده است.

بر اساس طرح جامع گلبهار مصوب سال ۱۳۷۲ شورای عالی معماری و شهرسازی، افق جمعیتی برای این شهر ۲۰۰ هزار نفر پیش‌بینی‌شد که تا ۴۰۰ هزار نفر نیز قابل‌افزایش خواهد بود.

در حال حاضر و بر اساس آمار غیررسمی جمعیت تا پایان سال ۹۸ حدوداً ۸۵ هزار نفر بوده است و پیش‌بینی جمعیت تا پایان امسال بر اساس وضع موجود و آمار غیررسمی بالغ‌بر ۱۰۰ هزار نفر برسد.

* بخش خصوصی تا چه میزان در توسعه و سرمایه‌گذاری این شهر نقش داشته است؟
قراردادهای مشارکتی مجتمع تجاری اداری نگار، مجتمع تجاری اداری «اگرین» مجتمع تجاری رنگین‌کمان و دو مجتمع تجاری آسمان یک و دو برج مسکونی آسمان بخشی از مشارکت بخش خصوصی است.

بدیهی است احداث پروژه‌هایی که زمین آن‌ها توسط اشخاص حقیقی خریداری شود نیز می‌تواند نقش بسزایی در توسعه شهر جدید گلبهار داشته باشد.

استقرار ادارات و دستگاه‌های خدمات رسان به‌تناسب توسعه شهر و تخصیص و تأمین اعتبارات لازم برای تکمیل پروژه قطار برقی و آزادراه از ضرورت‌هایی است که می‌توان عامل توسعه باشد. شهر گلبهار به جهت موقعیت اقلیمی و جغرافیایی و برخورداری از هوای سالم و هم‌چنین هم‌جواری با شهر مشهد می‌تواند پذیرای بسیاری از زائران باشد لذا احداث مراکز رفاهی ازجمله هتل و یا مراکز تفریحی و خرید بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری است.

*آیا در این راستا اقدامی شده است؟
واحد سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شرکت عمران با تعریف پروژه‌های متنوع  با کاربری‌های توریستی -تفریحی و هتل  در تحقق این عمل‌ها گام اساسی برداشته است و به همین منظور با تعریف پروژه‌های متعدد و شناسایی سرمایه‌گذار واجد شرایط  به دنبال انعقاد قرارداد مشارکتی در زمینه‌های یادشده هستیم.

زمینه‌های سرمایه‌گذاری در شهر جدید گلبهار بسیار متنوع می‌باشد به‌طوری‌که می‌توان گفت از تمامی  کاربری‌ها در فرصت‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد.

ازجمله کاربردهای تجاری، مسکونی، درمانی، توریستی ،تفریحی و غیره لازم به ذکر است سرمایه‌گذار می‌تواند طرح موردنظر خود را نیز در زمینه‌های مختلف جهت سرمایه‌گذاری پیشنهاد و ارائه کند.

* وضعیت مسکن مهر در گلبهار به کجا رسید؟
از ۳۹ هزار و ۸۳۳ واحد مسکن مهر که ساخت آن در شهر جدید گلبهار آغاز شد تاکنون ۳۱ هزار و ۳۶۰ واحد افتتاح‌شده و یک هزار و ۱۰ واحد جدید دیگر آماده بهره‌برداری است و  هفت هزار و ۴۶۳ واحد مسکن مهر در این شهر هنوز ساخته نشده که اغلب این واحدها مربوط به شرکت‌های تعاونی هستند.

اکثر مراجعات و تماس‌های مردمی در خصوص واحدهای مسکن مهر به شرکت عمران شهر جدید گلبهار مربوط به متقاضیان تعاونی‌های مسکن مهر است، این شرکت برای احقاق حقوق مردم و همچنین به‌منظور تعیین تکلیف صاحبان این واحدها پیگیری‌های متعدد با اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان داشته به‌نحوی‌که از نیمه دوم سال گذشته مقررشده است نماینده این اداره کل در محل دفتر مسکن مهر این شرکت حضورداشته و به مشکلات رسیدگی کند.

در اجرای سیاست‌های دولت در طرح ملی تولید و عرضه مسکن، زمین موردنیاز برای ساخت ۱۵ هزار واحد مسکونی در این شهر تأمین‌شده است.

کد خبر: ۳۷٬۹۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha