۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۶
وقتی بورسی‌های اردبیل در چندماه ۱۰ برابر می‌شود/ ۲۰ شرکت در راه ورود به بورس
گفتگو با مدیر بورس اردبیل

وقتی بورسی‌های اردبیل در چندماه ۱۰ برابر می‌شود/ ۲۰ شرکت در راه ورود به بورس

اردبیل- آمارها معترف‌اند طی دو سال اخیر بیش از ۱۶ درصد از جمعیت استان اردبیل وارد بازار بورس شده‌اند. مشارکتی اقتصادی که پیش‌بینی می‌شود تولید ناخالص داخلی را افزایش دهد.

ونوس بهنود؛ بازار: بورس در اردبیل از سال ۹۸ به شکل چشمگیر فعال‌شده است. هرچند بورس باهدف تقسیم سود و زیان در سرمایه‌گذاری‌ها و کاهش ریسک بازار شکل‌گرفته اما تجربه نوینی برای شهروندان اردبیلی بود. اتخاذ سیاست‌های جدید اقتصادی دولت موجب شده، اردبیلی‌ها هم از غافله بورس و سود آفرینی در یک‌شب غافل نشده و در حجم غیرقابل‌باوری در سامانه سجام نام خود را ثبت کنند.

در مقابل دفاتر پیش‌خوان می‌توان خیل عظیمی از شهروندان در طیف‌های درآمدی، تحصیلی و سنین مختلف را مشاهده کرد که یا به دنبال مشارکت در بورس و یا آزادسازی سهام عدالت و در ادامه حضور در بازار بورس هستند.

سرپرست بورس منطقه‌ای استان اردبیل معتقد است اشتیاق مردم اردبیل جهت حضور در بازار بورس رو به افزایش است.

میر محمد موسوی در گفتگو با خبرنگار بازار و با تشریح دلایل التهاب بازار بورس تصریح کرد: بی‌شک بازار به تعادل خواهد رسید و لازم است سرمایه‌گذاران استان با دقت و سعه‌صدر فعالیت داشته باشند.

*دلایل افزایش استقبال از بازار بورس را تشریح کنید؟
بورس اردبیل از وضعیت کلی کشور تبعیت می‌کند. از سال ۹۸ استقبال از بازار بورس چشمگیر است که ازجمله دلایل آن می‌توان به عرضه‌های اولیه اشاره کرد. درواقع عرضه اولیه که به اطلاعات خاص اقتصادی نیاز نداشت موجب شد تا افراد با اطلاعات معمولی وارد بازار بورس شوند.

از سویی آزادسازی سهام عدالت هم مشوقی برای مردم بود. درواقع افراد می‌دیدند که ارزش دارایی برای سهم ۵۰۰ هزارتومانی اول خردادماه به ۶ میلیون و دو ماه بعد به ۱۸ میلیون تومان رسیده و این خود مشوقی برای حضور در بورس بود.

دلیل دیگر سیاست‌های دولت و صندوق ETF است که باز به دلیل اینکه به اطلاعات خاص اقتصادی نیاز نداشت، خیل عظیمی از مردم را به بازار بورس کشاند.

*در حال حاضر چند نفر شهروند اردبیلی وارد بازار بورس شده‌اند؟
سال گذشته ۱۷ هزار و ۹۵۰ نفر در سامانه سجام ثبت‌نام کردند. در سه‌ماهه اول سال جاری هم ۱۹۵ هزار و ۸۶۱ نفر نام‌نویسی کرده‌اند. البته درصورتی‌که ثبت‌نام تیر و مردادماه را در نظر بگیریم ارقام به‌مراتب بیشتر از این میزان است.

*بیشترین قشر علاقه‌مند به بازار بورس در استان را بیان کنید؟
ما از تمامی اقشار سرمایه‌گذارانی داریم. به‌عنوان‌مثال اغلب بازنشسته‌ها علاقه‌مند به فعالیت در بورس هستند و با توجه به اینکه دولت سهامی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، برخی به فروش رسانده و برخی در بازار به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

تب بورس در بین میان‌سال‌ها و افراد جوان به‌مراتب بیشتر است. چراکه روحیه ریسک‌پذیری بیشتری دارند و اطلاعات اینترنتی و مالی بیشتری نیز دارا هستند که به تسهیل فعالیت موجب می‌شود.

*شنیده می‌شود که افراد حتی با فروش دارایی خود و با ریسک بالای مالی در بازار بورس حضور یافته‌اند. چنین سرمایه‌گذاری به اعتقاد شما مقبول است؟
ما به‌هیچ‌عنوان به افراد سرمایه‌گذار توصیه نمی‌کنیم که مثلاً خانه و خودرو خود را بفروشند و وارد بازار بورس شوند.

حضور در بازار بورس باید با آگاهی و مطالعه و با سرمایه‌گذاری در حد معقول باشد تا در صورت زیان مالی، فرد دچار خسران بی‌بازگشت نشود.

به‌عنوان‌مثال توصیه می‌کنیم در ابتدا افراد از سهام صندوق‌های واسطه‌گری مالی خریداری کنند که توسط کارشناسان زبده مدیریت‌شده و می‌تواند ریسک افراد را کاهش دهد.

*التهاب بازار بورس موجب شده برخی از علاقه‌مندان هم انصراف داده و مایل به خروج از بازار باشند. آیا روند خریدوفروش در بازار متوقف‌شده و آیا موضوع مال‌باخته شدن تعداد کثیری از افراد صحت دارد؟
ببینید هر بازاری ابتدا یک صعود و در ادامه نوسان و تعادل دارد. به‌عنوان‌مثال در بازار مسکن ما شاهد این وضعیت بودیم. در بورس هم به همین شکل است. اما تفاوت بازار بورس با سایر بازارها در این است که واکنش بازار بورس سریع است. شاید اتفاقات بازار مسکن و خودرو زمان‌بر باشد اما در بورس حتی تصویب یک قانون در مجلس سریعاً اثرات خود را نشان می‌دهد.

این موضوع که خریدوفروش متوقف‌شده و ما مال‌باخته داریم صحیح نیست و هیچ‌گاه خریدوفروش متوقف نمی‌شود. بعد از عید نوروز ما روند صعودی خوبی در استان داشتیم و شاخص از ۵۰۰ هزار واحد به ۲ میلیون واحد رسید اما بی‌شک با کاهش حدود ۳۰ درصدی وضعیت متعادلی حاصل می‌شود.

در وضعیت فعلی به دلیل اینکه تعداد فروشنده افزایش‌یافته و خریدار کاهش دارد، شاخص رو به کاهش است. اما لازم است سرمایه‌گذاران از عجله پرهیزکرده و منتظر تعادل بازار باشند.

*چند شرکت استانی در بورس فعال هستند و آیا به‌منظور افزایش آن‌ها تدابیری اندیشیده‌اید؟
دو شرکت سیمان اردبیل و دام‌پروری پارس مغان در بورس و دو شرکت آرتاویل تایر و سبلان سبز در فرابورس فعالیت دارند.

ما در حال حاضر مذاکره با ۲۰ شرکت را در دستور کارداریم. برخی شرکت‌ها از ظرفیت‌های بازار بورس مطلع نیستند و برخی تمایلی به شفافیت مالی ندارند.

با توجه به اینکه تمامی صورت‌های مالی یک شرکت  ازجمله گزارش هیئت‌مدیره و هزینه‌ها در بورس مشخص می‌شود، برخی شرکت‌ها به همین دلیل جهت حضور در بازار بورس رغبت نشان نمی‌دهند.

*آیا با افزایش فعالیت بورس در اردبیل تعداد کارگزاری‌ها افزایش‌یافته است؟
بله درمجموع ۲۴ کارگزاری در استان دایر است که ۷ مورد امسال راه‌اندازی شده است.

در حال حاضر شعبات بورس در شهرستان‌های اردبیل، خلخال، کوثر و پارس‌آباد دایر شده و هدف بعدی ما شهرستان مشگین شهر است.

با توجه به اینکه شعبات توسط بخش خصوصی راه‌اندازی می‌شود ما تسهیل گیر راه‌اندازی و فعالیت هستیم.

*ارزش سهام معامله‌شده از ابتدای امسال را بیان کنید؟
طی ۵ ماهه نخست امسال در استان اردبیل ارزش کل سهام معامله‌شده ۲۸.۵۳۷ هزار میلیارد ریال است.

ازلحاظ حجم سرمایه‌گذاری نیز یک میلیارد و ۷۹۱ میلیون و ۶۰۹ هزار و ۷۹ سهم معامله‌شده است.

*آیا مطابق پیش‌بینی برخی اقتصاددانان افزایش مشارکت در بورس می‌تواند منجر به توسعه اقتصادی استان‌های کم برخوردار ازجمله اردبیل شود؟
بورس بازاری است که در افزایش تولید و بهبود زیرساخت‌ها مؤثر است. زمانی که به‌عنوان‌مثال شما سهام پارس مغان را خریداری می‌کند، این واحد در پروژه‌های بزرگ اقتصادی سرمایه‌گذاری می‌کند. یا یک واحد تولیدی میزان تولید خود را افزایش می‌دهد.مجموع این اتفاقات منجر به رونق اقتصادی است.

همچنین تأمین سرمایه در بورس نیز حائز اهمیت است. شرکت‌های بزرگ می‌توانند با بهره‌گیری از بورس نسبت به تأمین سرمایه همت کنند.

هرچند اردبیل با ضعف بخش صنعتی مواجه است، اما در استان اردبیل پتانسیل‌های متعددی وجود دارد که موردتوجه قرار نگرفته است. لازم است مردم و مسئولان به خودباوری رسیده و توسعه صنعتی و اقتصادی را با جدیت دنبال کنند.

کد خبر: ۳۷٬۹۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha