۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۳
افزایش ۱۳ هزار تنی تولید گوشت قرمز در کردستان
رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان خبر داد

افزایش ۱۳ هزار تنی تولید گوشت قرمز در کردستان

کردستان- رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: افزایش ۱۳ هزار تنی تولید گوشت قرمز یکی از طرح های پیشران بخش کشاورزی در استان است.

به گزارش خبرنگار بازار، فرید سپری بعدازظهر امروز سه شنبه در نشست مشورتی و هم فکری کشاورزی قراردادی و بازار محصولات که در سالن جلسات سازمان جهادکشاورزی استان برگزار شد، با اشاره به اینکه استان ظرفیت های ویژه ای در بخش کشاورزی دارد،اظهار داشت: حدود یک میلیون و ۲۱۷ هزار هکتار از اراضی استان زیرکشت محصولات کشاورزی است که از این میزان حدود ۱۲ درصد آن آبی و مابقی دیم است.

وی با اشاره به اینکه سطح باغات استان ۴۷ هزار هکتار است، اضافه کرد: ۳۰ درصد باغات استان دیم  و مابقی آن آبی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: حدود سه میلیون واحد دامی شامل ۱.۷ میلیون واحد دامی سبک و یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد دامی سنگین در استان وجود دارد.‌

کردستان ظرفیت تولید ۵ میلیون تن محصولات کشاورزی را دارد
سپری با اشاره به اینکه  به طور متوسط ۲.۹ میلیون تن محصولات کشاورزی در استان سالانه تولید می شود، اظهار داشت: حدود دو میلیون و ۱۵۷ هزار تن محصولات زراعی، ۳۳۷ هزار تن باغی، ۳۸۷ هزار تن محصولات دامی و ۱۰ هزار تن محصولات شیلاتی در استان تولید و روانه بازار می شود.

وی اعلام کرد: استان ظرفیت تولید تا پنج میلیون تن محصولات کشاورزی را دارد و هم اکنون ظرفیت بیش از دو میلیون تنی ما خالی است و با اجرای برنامه هایی درصدد تحقق آن هستیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یکی از مباحث مهم در بخش کشاورزی را مربوط به بازار و فروش محصولات ذکر کرد و گفت: بازار حلقه مفقوده بخش کشاورزی است که نوسانات قیمت، عدم ثبات بازارو واسطه گری از جمله مهمترین چالش های پیش روی این بخش به شمار می رود.

سپری با اشاره به اینکه یکی از طرح های پیشران استان افزایش ظرفیت تولید گوشت قرمز در استان به ۱۳ هزار تن در سال است، یادآور شد: سال گذشته یک هزار و ۶۰۰ تن به ظرفیت گوشت قرمز در استان اضافه شد.

نبود شرکت پشتیبان چالش اجرای کشاورزی قراردادی در کردستان است
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در این جلسه با اشاره به اینکه بهبود کسب و کار با کشاورزی قراردادی امکان پذیر است، گفت: کشاورزی قراردادی اگر به طور منظم دنبال شود یکی از راهکارهای رفع چالش های بخش بازار محصولات کشاورزی است.

خلیل فعله گری اضافه کرد: اکثر تولیدات کشاورزی در کشورهای مختلف دنیا از جمله آمریکا، آلمان و ژاپن به صورت کشاورزی قراردادی روانه بازار می شود.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات اجرای کشاورزی قراردادی در استان نبود شرکت اسپانسر و پشتیبان است که امیدواریم با بهره برداری از واحد فرآوری ژینانوش مریوان بسیاری از چالش های این بخش برطرف شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه در بخش هایی به صورت لکه ای در استان  کشاورزی قراردادی اجرا شده است، گفت: در حوزه تولید گوشت قرمز به شدت نیاز به اجرای کشاورزی قراردادی داریم.

احمد ذکریایی نژاد اضافه کرد: اگر شرکت های خصوصی و نیمه دولتی اقدام به اجرای کشاورزی قراردادی کنند و قدرت انعطاف هم داشته باشند شاهد موفقیت در حوزه بازار محصولات کشاورزی خواهیم بود.

کد خبر: ۳۷٬۸۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha