۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷
رشد دو برابری دارایی های بانکداری اسلامی ترکیه در دهه ۲۰!

رشد دو برابری دارایی های بانکداری اسلامی ترکیه در دهه ۲۰!

طبق گزارشات موسسه اعتبار سنجی مودی، مرکز مالی بین المللی ۲.۶ میلیارد دلاری استانبول که قرار است در سال ۲۰۲۳ افتتاح شود، کاتالیزور جدید رشد بانکداری ترکیه ارائه خواهد داد.

به گزارش خبرنگار بازار به نقل از آناتولی، مودیز که به تجزیه و تحلیل بازارهای جهانی سرمایه می پردازد، در روز دوشنبه اعلام کرد دارایی های بانکی اسلامی ترکیه طی یک دهه دو برابر خواهد شد.

براساس گزارش این موسسه، بخش مالی اسلامی ترکیه در حال حاضر نسبت به سایر کشورهای بزرگ مسلمان کوچکتر است و شروع آرام و کند آن به معنای فضای کافی برای گسترش است.

گزارشات نشان می دهد که دارایی های بانکی در ترکیه در پایان سپتامبر ۲۰۱۹ به ۵.۸ درصد رسید در حالی که این میزان برای مالزی ۳۳ درصد و کشورهای خاورمیانه بین ۱۵ تا ۷۷درصد گزارش شده است.

گفتنی است که با توجه به اینکه دولت ترکیه از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ سه بانک جدید دولتی اسلامی را تأسیس کرده، باز هم این کشور به دسترسی گسترده و افزایش رقابت ادامه خواهد داد.

همچنین یک مرکز مالی بین المللی ۲.۶ میلیارد دلاری در استانبول (IIFC) با بودجه دولتی در سال ۲۰۲۳ افتتاح می شود، که یک کاتالیزور جدید برای رشد خواهد بود.

در این گزارش با تأکید بر اینکه توسعه منابع مالی اسلامی ستون اصلی برنامه استراتژیک IIFC است گفته شده که ترکیه قصد دارد که استانبول را به عنوان مرکز جهانی مالی درنظر بگیرد.

شایان ذکر است که اپراتور بازار سهام در بورسای ترکیه تجارت خود را با صکوک که یک گواهی مالی اسلامی بوده و مشابه اوراق قرضه در منابع مالی غربی می باشد، در آگوست سال ۲۰۱۸ آغاز به کار کرد و این امر باعث تعمیق فعالیت های بازار سرمایه اسلامی این کشور شد.

انجمن بانکهای مشارکتی ترکیه (PBAT) که به عنوان گروههای بانکی اسلامی در ترکیه فعالیت می کند، در سال ۲۰۱۸ یک هیئت مشاوره مرکزی را ایجاد کرد تا از استانداردسازی محصولات بانکی اسلامی و هماهنگی با شیوه های بین المللی بانکی اسلامی اطمینان حاصل کند. این انجمن نفوذ بانکداری اسلامی را تا سال ۲۰۲۵  معادل ۱۵ درصد تخمین زد.

گفتنی است که برنامه هایی در جهت ایجاد تحرک بیشتر و به منظور تساوی اقدامات مالیاتی و فعالیتهای مالی مؤسسات مالی و تجاری اسلامی تدوین شده است.

کد خبر: ۳٬۷۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha