۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
تحقق آرزوی وام ودیعه فقط برای ۹ مستاجر!
پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن با سختگیری بانکها

تحقق آرزوی وام ودیعه فقط برای ۹ مستاجر!

پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن در حالی از روز گذشته در برخی از بانک ها آغاز شده که طبق آمارهای موثق تاکنون ۹ مستاجر توانسته اند از این تسهیلات با نرخ سود ۱۲ و ۱۳ درصد بهره مند شوند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: تاکید بانک مرکزی به همکاری نظام بانکی برای پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن در حالی جواب داد که در طی چند روز گذشته ۹ مستاجر موفق به دریافت وام ودیعه مسکن شده اند.

بر اساس تصمیمات «ستاد ملی مقابله با کرونا» مقرر شد، تسهیلات یاد شده در سقف‌های ۵۰۰ میلیون ریال در شهر تهران، ۳۰۰ میلیون ریال در سایر کلانشهرها (شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت شامل مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه) و ۱۵۰ میلیون ریال در سایر شهرها با نرخ سود ۱۳ درصد و بازپرداخت یکساله (به نحوی که مستأجر در دوره قرارداد صرفاً سود تسهیلات را پرداخت کند و اصل تسهیلات در سررسید تسویه شود) یا با نرخ سود ۱۲ درصد و بازپرداخت ۳۶ ماهه (به نحوی که مستأجر در هر قسط اصل و سود تسهیلات را پرداخت کند)، با هدف کمک به تامین افزایش تحقق یافته در ودیعه اجاره‌های مسکن اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر در سال جاری اعطا شود.

به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی و جلوگیری از گسترش ویروس کرونا و رفاه حال متقاضیانی که قصد دریافت کمک‌ هزینه ودیعه مسکن را دارند ثبت‌نام متقاضیان با استفاده از سامانه پیامکی وزارت راه‌ و شهرسازی انجام گرفت. متقاضیان واجد شرایط از ساعت ۱۰ صبح روز شنبه ۴ مرداد ماه با ارسال کد ملی سرپرست خانوار به سرشماره پیامکی ۳۰۰۰۷۳۶۴۰ از طریق تلفن همراه شخصی خود تا ساعت ۲۴ روز پنجشنبه ۹ مردادماه نسبت به ثبت‌نام اولیه اقدام کردند.  

پس از بررسی اولیه و ارسال پیامک به متقاضی در زمان‌بندی اعلام شده از سوی وزارت راه ‌و ‌شهرسازی، متقاضیان واجد شرایط دریافت تسهیلات بانکی از سوی این وزارت می‌باید در سامانه وزارت راه و شهرسازی به آدرس tem.mrud.ir ثبت نام می کردند. آن‌گاه مشخصات متقاضیان واجد شرایط از سوی وزارتخانه یادشده به بانک‌مرکزی و بانک‌ها منعکس و متعاقب آن دستورالعمل اجرایی به بانکهای عامل ابلاغ می‌شد.  

حدود دو میلیون و ۲۲۰ هزار نفر از طریق پیامک برای دریافت وام ودیعه مسکن ثبت نام کردند که از این تعداد حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از طریق ثبت نام پیامکی کد ملی معتبر و قابل پیگیری فرستادند.

حال با توجه به اینکه به طور تقریبی ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار خانوار مشمول وام ودیعه مسکن می‌شوند این عدد ۹ متقاضی موفق در دریافت تسهیلات نشان می دهد که بانک ها سخت گیری های زیادی در پرداخت تسهیلات می کنند.  

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به انجام پالایش از این درخواست‌های پیامک شده گفت: پالایش‌ها از این تعداد انجام شد و بر اساس شاخص‌های مصوبه از جمله افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی، زنان سرپرست خانوار، کارگران، زوج‌های سال ۹۹، خانوار دارای سه فرزند و بیشتر، برای دریافت وام رتبه‌بندی و اولویت‌بندی شدند و گروه به گروه بررسی‌ها انجام و از این افراد دعوت شد که در سامانه اطلاعات خود را تکمیل و مدارک خواسته شده را بارگذاری کنند.

حدود ۳۸۰ هزار نفر تا به امروز مدارک خود را ارسال کرده‌اند و در روند پالایش‌های انجام شده از این تعداد، ۹۰ هزار تقاضا رد درخواست شده است

محمودزاده با بیان اینکه حدود ۳۸۰ هزار نفر تا به امروز مدارک خود را ارسال کرده‌اند، ادامه داد: در روند پالایش‌های انجام شده از این تعداد، ۹۰ هزار تقاضا رد درخواست شده است. همچنین نزدیک به ۵۰ هزار نفر با تایید شرایط به بانک‌ها برای تشکیل پرونده معرفی شدند. طبق آخرین اطلاعات ۷۰ پرونده در بانک‌ها تشکیل و چند وام هم پرداخته شده است.

وی تاکید کرد: با تحرک بیشتر و روان‌سازی فرایندها، عملیات پرداخت‌های وام ودیعه سریع‌تر انجام می‌شود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به منابع ۲۰ هزار میلیارد تومانی وام ودیعه مسکن و تعداد خانوارهایی که به آن‌ها وام ودیعه تعلق می‌گیرد، گفت: تعداد وام‌های ودیعه به جمعیت واجدین شرایط و منطقه ثبت نام آنها بستگی دارد. هر متقاضی که از تهران تایید شود ۵۰ میلیون تومان وام ودیعه دریافت می‌کند اما سقف وام برای واجدین شرایط از سایر شهرها ۳۰ تا ۱۵ میلیون تومان است.

تهران بیشترین تقاضا برای دریافت وام ودیعه مسکن 
اما گزارشها نشان می دهد که بیشترین تقاضا برای دریافت وام ودیعه مسکن از تهران بوده است.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره کمک ودیعه مسکن گفت: دو میلیون و ۳۳۳ هزار و ۱۱ نفر پیامک برای دریافت کمک ودیعه مسکن ارسال کردند که بخش عمده ای از این متقاضیان کد ملی معتبر نداشتند و هم اکنون ۳۹۱ هزار و ۶۰۰ نفر متقاضی واقعی هستند. ۲۵۲ هزار نفر واجد شرایط بوده اند از این تعداد هم ۴۹ هزار و ۱۷ نفر به بانک‌ها معرفی شده اند. ۱۹ نفر هم در بانک پرونده تشکیل داده‌اند و تا شب گذشته ۹ نفر تسهیلات ودیعه مسکن را دریافت کرده‌اند.

کارشناسان پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن را تا حدودی مناسب توصیف کرده اند اما بر این باور هستند که این تسهیلات می توانست با نرخ سود کمتری همراه باشد.

تسهیلات اجاره شاید به طور کامل نتواند جا ماندن مستاجرین از رشد قیمت اجاره‌بها را جبران کند اما بدون تردید روی افزایش توان مستاجران در پرداخت اجاره‌بها اثرگذار خواهد بود

حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان این‌که توقع این بود که مقدار وامی که برای اجاره‌بها پرداخت می‌شود، بیشتر باشد، گفته است که تسهیلات اجاره شاید به طور کامل نتواند جا ماندن مستاجرین از رشد قیمت اجاره‌بها را جبران کند اما بدون تردید روی افزایش توان مستاجران در پرداخت اجاره‌بها اثرگذار خواهد بود.

عقبایی با تاکید بر اینکه اگر پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن آغاز نمی شد شاید قیمت‌های اجاره‌بها بیشتر از این رشد می‌کرد تاکید کرد: شهر تهران ۴۴ درصد و در سطح کشور ۳۳ درصد مردم مستأجر هستند و اکثر آن‌ها حقوق بگیر و سرپرست خانوار هستند. پس ارائه این تسهیلات شاید بتواند تا حدودی  به این افراد در زمینه اجاره‌بها کمک کند.

طرح ارائه تسهیلات اجاره مسکن نشان می‌دهد یا دولت و وزارت راه و شهرسازی بازار مسکن را نمی شناسد و یا اینکه تنها برای رفع مسئولیت دست به تدوین و اجرای چنین طرحی زده است

اما محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به جزئیات طرح تسهیلات ودیعه مسکن مستأجران، گفته بود که طرح ارائه تسهیلات اجاره مسکن نشان می‌دهد یا دولت و وزارت راه و شهرسازی بازار مسکن را نمی شناسد و یا اینکه تنها برای رفع مسئولیت دست به تدوین و اجرای چنین طرحی زده است.

وی با بیان اینکه تسهیلات ودیعه مسکن مستأجران باید هدفمند و اثربخش باشد، افزود: هدف اصلی از افزایش تسهیلات اجاره، افزایش قدرت مالی مستأجران است، اما طرح کنونی دولت نمی تواند این اهداف را محقق کند. تدوین طرحی مانند طرح تسهیلات ودیعه مسکن مستأجران تنها برای جامعه و بازار توقع و امیدواری ایجاد می کند، اما عملا اثرگذار و نتیجه بخش نبوده و تنها موجب بروز تلاطمات بیشتر در بازار می شود.

کد خبر: ۳۷٬۷۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha