۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸
بازگشت دلار به کانال ۲۲ هزار تومان/ پرهیز بورسی ها از سرمایه گذاری بر روی ارز
«بازار» گزارش می دهد؛

بازگشت دلار به کانال ۲۲ هزار تومان/ پرهیز بورسی ها از سرمایه گذاری بر روی ارز

با وجودی که قیمت انواع ارز و سکه امروز در بازار آزاد روندی نزولی به خود گرفت و دلار با یک پله نزول به کانال ۲۲ هزار تومان نشست، پیش بینی کارشناسان این است که ثبات قیمت ها در بازار ادامه دار خواهد بود.

اسدالله خسروی؛ بازار: با اینکه دیروز قیمت ها در بازار ارز و سکه افزایش بود اما امروز قیمت این کالاها در بازار آزاد تا حدودی پایین آمده است. کاهش قیمتی که ناشی از تاثیرگذاری سخنان شب گذشته رئیس کل بانک مرکزی مبنی برغیر واقعی بودن نرخ ارز در بازار بود که همتی برای چندمین بار اعلام کرد؛ «قیمت ها در بازار ارز غیر واقعی است، این بازار باید به ثبات برسد».
سیر نزولی با شیب اندک قیمت ها در بازار ارز و سکه امروز در حالی اتفاق افتاده است که در مقابل، بازار سرمایه امروز ریزش سنگین شاخص ها را تجربه کرد. هرچند افت شاخص ها در بازار سرمایه همیشه به رشد قیمت ها در بازار ارز و سکه می انجامد اما تاکید رئیس کل بانک مرکزی بر ثبات بخشی نرخ ها در بازار ارز مانع از افزایش قیمت ها در این بازار شد و دلار را از کانال ۲۳ هزار تومان به کانال ۲۲ هزار تومان رساند.

سرمایه گذاران بورس انگیزه ای برای ورود به بازر ارز را ندارند
از طرفی نیز سرمایه گذاران مدتی است به بازار ارز بی اعتنا شده اند و با وجودی که خیلی ها پیش بینی می کردند، با ریزش شاخص ها در بازار سرمایه بخش عمده ای از این منابع به بازار ارز و سکه می آید و این موضوع باعث گرانی  و رشد جهشی قیمتها در این بازار در پی رشد تقاضا می شود اما این گونه نشد، چرا که اکنون سرمایه گذاری بر روی ارز بسیار حساس شده است.  
دکتر شهاب آزادی، کارشناس مالی در گفتگو با «بازار» درباره تاثیر پذیری ریزش شاخص ها بر سایر بازارها بخصوص بازار ارز و سکه گفت: هرچند بازارها با هم مرتبطند و رشد و نمو و یا افت یک باز می تواند بر بازار دیگری تاثیر گذار شود اما فعالان بورسی با ریش شاخص ها سعی می کنند به بازار ارز برای سرمایه گذاری ورود نکنند چرا که این بازار از ریسک بالایی برای سرمایه گذاری و سودآوری برخوردار است.
وی با بیان این که  قیمت واقعی دلار کمتر از رقمی است که اکنون در بازار نرخ گذاری و معامله می شود، اظهار داشت: رئیس کل بانک مرکزی نیز بارها بر این موضوع تاکید کرده است. از طرفی چون بانک مرکزی در حال اجرای سیاست های پولی و استفاده از ابزارهایی برای ساماندهی قیمت ها و ثبات بخش بازار است، بنابراین سرمایه گذاران انگیزه چندانی به سرمایه گذاری بر روی بازار ارز ندارند.

قبای قرمز همچنان بر دوش بازار سرمایه
بنا به این گزارش، قیمت ها اکنون در بازار ارز و سکه با وجودی که بورس روزهای خوشی را سپری نمی کند و قبای قرمز رنگ آن همچنان بر روی این بازار گستردانده است، نزولی است.
به طور مثال قیمت دلار در بازار آزاد هم‌اکنون با کاهش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل ۲۲ هزار و ۹۵۰ تومان، یورو ۲۷ هزار تومان اعلام شده است.
علاوه بر این صرافی‌های بانک‌ها نیز امروز قیمت دلار را برای فروش به مردم با کاهش ۲۰ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۲ هزار و ۴۸۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۲۲ هزار و ۳۸۰ تومان خریداری می‌کنند.
همچنین قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها نیز با کاهش ۲۰ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۶ هزار و ۶۸۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو در این صرافی‌ها ۲۶ هزار و ۵۸۰ تومان درج شده است.

کاهش قیمت ها در بازار طلا و سکه
افت اندک قیمت ارز در بازار آزاد قیمت سکه را نیز امروز کاهشی کرد. به طور مثال هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸ عیار هرگرم یک میلیون و ۴۳ هزار تومان، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز ۱۰ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان است.
همچنین، قیمت نیم سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و سکه گرمی یک‌میلیون و ۶۷۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.
قیمت طلای ۱۸ عیار در هر گرم هم یک میلیون و ۴۳ هزار تومان، قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۳۹۱ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۹۴۲ دلار معامله می‌شود.
بنا به این گزارش، قیمت ها اکنون در بازار ارز و سکه تا حدودی با ثبات نسبی همراه است و این احتمال وجود دارد که چنین وضعیتی همچنان در این بازار ادامه داشته باشد..

کد خبر: ۳۷٬۵۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ایرانی خرف IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      0 0
      اصلا کارشناسی در کار نیست که نظر بدهد وتحلیل کند این الفاظ از زبان دستورهای رانت خور ومفت خور در آمده هست کسی گوشش بدهکار این مهملات شما نیست