۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۱
دلار در کانال ۲۳ هزار تومان/ خروج ۳ هزار میلیاردی از بورس و حرکت آن به سمت بازار ارز و سکه!
«بازار» گزارش می دهد؛

دلار در کانال ۲۳ هزار تومان/ خروج ۳ هزار میلیاردی از بورس و حرکت آن به سمت بازار ارز و سکه!

بازار ارز چند روزی است مسیر افزایشی را می پیماید، طوری که دلار امروز با اندکی افزایش قیمت نسبت به دیروز از کانال ۲۲ هزارتومان به کانال ۲۳ هزار تومان آمده است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: قیمت ها چند روزی است در بازار ارز و سکه با نوسان همراه است. نوسان قیمتی که با شیب اندک رو به بالا در حرکت است. خیلی ها این افزایش قیمت را ناشی از ریزش مستمر شاخص ها در بازار سرمایه عنوان می کنند و معتقدند؛ هجوم سرمایه گذاران تازه واردی که با افت شاخص ها، بورس را ترک و به بازار ارز و سکه آمده اند، تقاضا را در این بازار افزایش داده واین موضوع باعث گرانی انواع ارز و سکه در بازار شده است. یک کارشناس بازار مالی در گفتگو با «بازار» با بیان اینکه طی یکی دو هفته اخیر حدود ۳ هزار میلیارد از بازار سرمایه خارج شده است و بخش عمده ای از این سرمایه ها روانه بازار ارز و سکه شده است، افزود: حجم نقدینگی بالا در کنار رکود اقتصادی در کشور بخش عظیمی از سرمایه ها را به جای ورود به بخش تولید وارد بازارهای سودآوری نظیر بورس، ارز و سکه کرده است که این روند نشان از بی ثباتی اقتصاد کشور دارد.

نقدینگی ویرانگر در کمین بازارها
سید یاسین رضوی پور با بیان اینکه تا بی ثباتی در بازارها مشاهده می شود انتظارات تورمی روز به روز بیشتر می شود، اظهار داشت: اقتصاد کشور به دلیل برخورداری از نقدینگی بسیار حجیم و وجود نرخ بالای تورم از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.
هرچند رئیس کل بانک مرکزی معتقد است؛ نرخ واقعی ارز در بازار آزاد رقمی نیست که اعلام می شود، اما خیلی از خبرگان مالی و اقتصادی براین باورند؛ عرضه و تقاضا تعیین کننده نرخ واقعی ارز در بازار است. و از آنجایی که قیمت ها در همه بازارها به علت رشد نرخ تورم و کاهش ارزش پول ملی افزایشی شده است، بنابراین نرخ ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان برای دلار تا حدودی منطقی است.
اما از آنجایی که افزایش نرخ ارز تاثیر بسیار بالایی بر روی قیمت کالا و خدمات در بازار به جای می گذارد در چنین شرایطی تلاش ها برای منطقی شدن نرخ ارز با هدف جلوگیری از رشد قیمت ها در بازار ضروری است.
دراین میان اما این روزها قیمت ها در بازار ارز و سکه از ثبات خاصی برخوردار نیستند. به طور مثال هم‌اکنون قیمت دلار در بازار آزاد  با افزایش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل ۲۳ هزار و ۳۰ تومان شده است همچنین نرخ یورو ۲۷ هزار تومان اعلام شده است. افزایش قیمتی که باعث شده است تا دلار از کانال ۲۲ هزار تومان به کانال ۲۳ هزارتومان بیاید.

ثبات قیمت ها در صرافی بانک ها 
امروز صرافی‌های بانک‌ها نیز قیمت دلار را برای فروش به مردم با ثبات نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۲۲ هزار و ۴۰۰ تومان خریداری می‌کنند. همچنین قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها نیز بدون تغییر نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو در این صرافی‌ها ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان درج شده است.
امروز علاوه بر افزایش قیمت ارز قیمتها در بازار طلا و سکه نیز افزایش بود به طور مثال در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸ عیار هرگرم یک میلیون و ۵۴ هزار تومان، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۳۵۰ هزارتومان است این درحالی است که قیمت طلای ۱۸ عیار دیروز هرگرم یک میلیون و ۳۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود. علاوه بر این قیمت نیم سکه بهار آزادی نیز امروز ۵ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۳۰ هزار تومان و سکه گرمی یک‌میلیون و ۶۸۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. همچنین قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۴۰۴ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۵۶۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۹۴۳ دلار معامله می‌شود.
بنا به این «گزارش» هر چند قیمت ها در بازار ارز و سکه چند روزی است افزایشی است و این افزایش قیمت با شیب تندی همراه نیست اما هنوز خیلی از سرمایه گذاران با خاطری آسوده به این بازار ورود نکرده اند و ترس از این دارند که بانک مرکزی آنگونه که وعده ساماندهی بازار ارز را داده است اقدامات خود را بکار گیرد.

کد خبر: ۳۷٬۳۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha