۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۱
دامداران در دام مشکلات؛ خرید به دلار فروش به ریال
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

دامداران در دام مشکلات؛ خرید به دلار فروش به ریال

مشهد- سایه سنگین کرونا بر اقتصاد و هم‌چنین افزایش قیمت دلار که از واکسن گرفته تا خوراک دام هزینه‌ها را افزایش داد حالا دامداران خراسان رضوی را در دام مشکلاتی قرار داده که برای چاره‌جویی در خصوص آن راهی به‌جز اعتراض و تجمع در برابر سازمان جهاد کشاورزی استان پیش پایشان قرار نداده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: اعتراضات دامداران استان خراسان رضوی که از ابتدای سال جاری با گرانی نهاده‌های دامی و کمبود خوراک دام آغاز شد در طی ماه‌های گذشته با گلایه از قیمت پائین گوشت و شیر و هم‌چنین گرانی واکسن  و نبود داروهای خارجی و این روز ها نیز با اعتراض در خصوص جلوگیری از صادرات گوشت ادامه دارد.

حرف تولیدکنندگان چیست؟
دامداران خراسان رضوی در این راستا اظهار می‌کنند: هم‌اینک ۵۰ درصد نیاز دامدار و مرغدار به مواد اولیه، از بازار آزاد تأمین می‌شود اما قیمت‌گذاری برای تخم‌مرغ، گوشت و محصولات دام‌پروری بر اساس تأمین ۱۰۰ درصد نهاده‌های دامی , به قیمت دولتی صورت می‌گیرد و لذا این موضوع به‌هیچ‌وجه منطقی نیست!

حسین یکی از معترضان به این موضوع در مقابل جهاد کشاورزی خراسان رضوی به ما می‌گوید: قیمت خوراک دام سه برابر شده اما با این‌حال مسئولان اجازه صادرات گوشت را نمی‌دهند و قیمت مصوب برای شیر تعیین می‌کنند  و حتی حاضر به تأمین نهاده‌های دامی به‌طور کامل و با نرخ یارانه ای هم نیستند.

وی اظهار می‌کند: در حال حاضر قیمت سویا از کیلویی ۲۷۰۰ تومان به ۹ هزار تومان رسیده است و لذا این افزایش سه برابری تمامی دامداران را متضرر کرده است.

دامداران می گویند: قیمت خوراک دام سه برابر شده اما با این‌حال مسئولان اجازه صادرات گوشت را نمی‌دهند و قیمت مصوب برای شیر تعیین می‌کنند  و حتی حاضر به تأمین نهاده‌های دامی به‌طور کامل و با نرخ یارانه ای هم نیستند

وی بابیان اینکه قیمت سویا بین هفت تا ۹ هزار تومان متغیر است اذعان می‌کند: با افزایش سه برابری سویا و هم‌چنین جو که از کیلویی یک هزار و ۷۰۰ تومان تا سه هزار تومان افزایش داشته لذا تولید برای دامدار  مقرون به صرفه نیست.

خرید به دلارفروش به ریال
علی یکی دیگر از دامداران خراسان رضوی در اعتراض به مشکلات به خبرنگار بازار می‌گوید:جالب اینجاست که هر زمان صحبت از تأمین نهاده و قیمت آن می‌شود باید خوراک دام را از بازار آزاد و به قیمت روز و متناسب با نرخ دلار خریداری کنیم اما هنگامی‌که محصول را به بازار ارائه‌ می‌کنیم دولت بر روی آن نرخ مصوب گذاشته و انتظار دارد که تولید خودمان را با ارزش ریال در بازار عرضه کنیم.

وی بابیان اینکه این سیاست به‌هیچ‌وجه منطقی نیست ابراز می کند: اگر قرار است دامدار نهاده را با نرخ آزاد تهیه کند پس باید این اجازه را داشته باشد که محصول را با نرخ آزاد در بازار عرضه کند.

علی بابیان اینکه بیشترین سود را کارخانه‌های لبنی در بازار می‌برند، می افزاید: دامدار بنا بر اجبار یک کیلو شیر را کمتر از سه هزار تومان به کارخانه می فروشد اما درنهایت همین یک لیتر شیر به قیمت ۱۰ هزار تومان به اسم فراوری و شیر پر چرب در بازار عرضه می شود و این وسط سر دامدار بی‌کلاه می‌ماند.

وی تأکید می کند:ما دامداران و تولیدکنندگان همگی خواستار واقعی شدن و آزاد شدن نرخ محصولات هستیم و اگر دولت نمی‌تواند به این خواسته تن دهد لذا تأمین نهاده‌های دامی را به‌طور تمام و کمال به دست بگیرد و به نرخ دولتی آن‌ها را در اختیار تولیدکننده قرار دهد.

تأمین نهاده از حرف تا عمل
در همین حال یکی دیگر از دامداران شهرستانی بابیان اینکه دولت اعلام می‌کند نیمی از نهاده‌های دامی موردنیاز دامدار را تأمین کرده به ما می گوید: این در حالی است که کمتر از ۱۵ درصد نهاده های دامی به دست ما رسیده است.

وی بیان می کند: قیمت نهاده‌های دامی ظرف یک سال اخیر ۱۰۰ درصد بیشتر شده و این در حالی است که قیمت خرید گوسفند زنده از سال گذشته به ازای هر کیلوگرم ۳۵۰ هزار ریال نه تنها افزایش نداشته بلکه به قیمت ۲۵۰ هزار ریال به ازای هر کیلو امسال کاهش هم پیدا کرده است و همین قیمت برای گوشت گاو از ۲۷۰ هزار ریال به ۱۷۰ هزار ریال سیر نزولی داشته است.

وی بابیان اینکه قیمت‌های مصوب تنها به ضرر تولیدکننده است اذعان می کند: ما خواهان آزاد شدن صادرات گوشت هستیم چون فقط در همین راستا می‌توانیم بخشی از ضررهای خود را جبران کنیم و به ادامه کار و اشتغال امیدوار باشیم.

پیشنهاد دامداران
گفتنی است دامداران خراسان رضوی خواستار اجازه صادرات گوشت هستند و در همین رابطه پیشنهاد می‌کنند که دولت ارز حاصل از صادرات را برای واردات نهاده ها تهاتر کند.

دامداران همچنین بیان  می‌کنند که باوجود ۴۰۴ واردکننده تنها هفت نفر واردات دارند و تعداد ۳۹۷ نفر خانه‌نشین هستند.

ریشه مشکلات کجاست؟
در همین راستا رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان اینکه کشور به لحاظ نهاده دامی وابستگی شدیدی به خارج از کشور دارد در جمع دامداران و خبرنگاران عنوان کرد: مدلی که در توسعه گاوداری و مرغداری ما وجود دارد از بیرون اقتباس‌شده  و منطبق با توانایی و تولیدات کشور نیست.

محمدرضا اورانی اظهار کرد: در کشورهای توسعه‌یافته خودشان ذرت و دانه سویا را تولید و تأمین می‌کنند اما در کشور ما به پشتوانه درآمدهای نفتی همواره این نهاده‌ها واردشده است و لذا با توجه به تحریم‌های ظالمانه و از طرفی کمبود درآمدهای دولتی و گرانی ارز حالا با مشکل جدی تأمین نهاده روبرو هستیم.

در کشورهای توسعه‌یافته نهاده های دامی درون کشور تولید می‌ شود اما در کشور ما به پشتوانه درآمدهای نفتی همواره این نهاده‌ها واردشده است و لذا با توجه به کمبود درآمدهای دولتی و گرانی دلار حالا با مشکل جدی تأمین نهاده روبرو هستیم

وی بابیان اینکه در سال ۹۹ در کل کشور ۱۲۶ هزار هکتار به کشت ذرت دانه‌ای اختصاص یافته و شاهد برداشت یک‌میلیون تن محصول هستیم بیان کرد: این در حالی است که نیاز ذرت در کشور ۱۰ میلیون تن بوده و لذا نیاز به واردات  ۹ میلیون تن ذرت داریم.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان اینکه تأمین ۹۸ درصد کنجاله نیز وابسته به واردات است ادامه داد: سطح زیر کشت کنجاله سویا در استان‌های گلستان و اردبیل ۴۰ هزار هکتار و محصول آن ۵۰ هزار تن کنجاله است اما نیاز ایران به همین محصول دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال است لذا تولیدات داخلی جوابگوی نیاز دامداران نیست.

اورانی گفت: حاصل کشت جو در یک هزار و ۴۵۰ هکتار از زمین های کشاورزی کشور نیز سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن محصول است اما حجم نیاز ما به جو هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تن است لذا مجبور به واردات ۵۷ درصدی آن از خارج کشور هستیم. 

حرف تولیدکنندگان بی ربط نیست
رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان اینکه کشور به لحاظ نهاده دامی وابستگی شدید به خارج دارد افزود: این در حالی است که قیمت‌گذاری محصولات دامی با نرخ دولتی انجام می‌شود و لذا این موضوع رویه نادرستی است.

اورانی افزود: البته این موضوع در ستاد تنظیم بازار به اطلاع استاندار و دستگاه‌های نظارتی رسانده و مکاتباتی نیز را از طریق استانداری انجام دادیم.

وی با بیان اینکه از سال ۹۸ با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بسیاری از محصولات افزایش یافته و لذا افزایش قیمت‌ها طبیعی است، تاکید کرد: با تمام وجود این مشکلات ما توانستیم در کنجاله سویا ۶۸ درصد، در ذرت ۴۶ درصد و در جو ۲۱ درصد نیاز استان خراسان رضوی را تأمین کنیم.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی هم چنین پرداخت یارانه را عامل مهمی در ایجاد فساد، رانت و ایجاد بازار سیاه و درنهایت ضرر به تولیدکننده عنوان کرد و افزود: بهترین شکل این است که یارانه‌ها هدفمند شود بدین شکل که تولیدکننده با شرایط آزاد نیاز خود را تأمین و با شرایط آزاد نیز محصول خود را عرضه کند اما تا زمانی که مابه‌التفاوت یارانه وجود دارد، فساد و بازار سیاه هم خواهد بود.

کد خبر: ۳۷٬۲۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha