۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۱
غفلت از ظرفیت سرمایه‌گذاری اتباع خارجی در قم/ افتتاح ۲۱۱ پروژه همزمان با هفته دولت
استاندار قم در پاسخ به بازار مطرح کرد؛

غفلت از ظرفیت سرمایه‌گذاری اتباع خارجی در قم/ افتتاح ۲۱۱ پروژه همزمان با هفته دولت

قم- سرمست، استاندار قم با بیان اینکه ۲۰۰ هزار نفر از اتباع خارجی در قم حضور دارند، گفت: نتوانسته‌ایم از این ظرفیت برای سرمایه‌گذاری در استان به خوبی استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار بازار، بهرام سرمست غروب شنبه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که به مناسبت آغاز هفته دولت در استانداری قم برگزار شد، بیان کرد: پروژه‌های مورد بهره‌برداری در قم به مناسبت هفته دولت در زمینه درمان و سلامت، آموزش عالی، صنعتی، گردشگری و کشاورزی هستند و زمینه اشتغال یک هزار و ۴۷۴ نفر را فراهم می‌کنند.

وی در ادامه ضمن ارائه گزارشی از وضعیت موجود استان در یک سال گذشته، بیان کرد: استان و کشور از اسفند سال قبل درگیر کرونا شد آن هم در زمان انتخابات اما تاکنون استان قم روند آرامی را طی کرده است.

استاندار قم به برنامه‌های جهش تولید اشاره کرد و گفت: امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام «جهش تولید» نامگذاری شده است و بنده و معاونان در یک برنامه استراتژیک و راهبردی حتی در وقت کنونی که درگیر کرونا هستیم برای تحقق این شعار برگرفته از ظرفیت‌های استان برنامه‌ریزی داریم.

وی ادامه داد: همچنین در این هفته ۱۴ پروژه نیز کلنگ زنی خواهد شد، البته پروژه بیمارستان امیرالمؤمنین(ع) آماده افتتاح بود اما در قالب پروژه‌هایی است که قرار است رئیس‌جمهور به‌صورت ویدئو کنفرانس افتتاح کنند، بنابراین این پروژه را جزو پروژه‌های افتتاحی در هفته دولت لحاظ نکرده‌ایم.

غفلت از سرمایه‌گذاری اتباع خارجی
سرمست در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سئوال خبرنگار بازار مبنی بر این که تا چه اندازه در عمل از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری اتباع خارجی مقیم در قم استفاده شده است، تصریح کرد: به عنوان یک جهان شهر تشیع و با توجه به این که به ۲۰۰ هزار نفر از اتباع خارجی سرویس و خدمات ارائه می‌دهیم ولی نتوانستیم از سرمایه اتباع خارجی بهره بگیریم.

وی عنوان کرد: این مشکل بعد از انقلاب اسلامی تاکنون وجود داشته است و من به عنوان یک طرح جدید در نظر دارم در کنار اقامتی که اتباع خارجی دارند از سرمایه آن‌ها برای استان استفاده کنیم و این طرح در دست بررسی است و ظرفیت‌ها را باید شناسایی کنیم.

ضربه کرونا به بخش گردشگری درزمان اوج رشد آن
استاندار قم به آسیب وارد شده به بخش گردشگری اشاره و بیان کرد: با توجه به اینکه قم یک استان زیارتی و گردشگری و بیشتر یک استان خدماتی است، به دلیل شیوع بیماری کرونا استان قم آسیب جدی دیده است، بنابراین با همفکری‌هایی که با بخش خصوصی داشتیم نظرات آن‌ها به مدیران ارشد کشوری انعکاس داده شد و شاید بتوان گفت اغلب پیشنهادات استان در جبران خسارت لحاظ شده و مورد توجه بوده است.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه قم یک استان زیارتی و گردشگری و بیشتر یک استان خدماتی است، به دلیل شیوع بیماری کرونا استان قم آسیب جدی دیده است، بنابراین با همفکری‌هایی که با بخش خصوصی داشتیم نظرات آن‌ها به مدیران ارشد کشوری انعکاس داده شد و شاید بتوان گفت اغلب پیشنهادات استان در جبران خسارت لحاظ شده و مورد توجه بوده است.

سرمست عنوان کرد: با هدف‌گذاری ۶۴۲ میلیاردی سهم استان برای پرداخت به آسیب دیدگان از کرونا مورد اقبال قرار نگرفته است و فعالان گردشگری از این بسته‌های حمایتی هنوز استفاده نکرده و نسبت به آن بی رغبت هستند؛ بیشترین خسارت را در کل دنیا بخش گردشگری و تأسیسات به خود دیده بنابراین پیشنهاد اصلاح داده‌ایم تا دولت در طرح‌های آتی این پیشنهادات را لحاظ کند.

وی با اشاره به مشکلات زیرساختی در بخش گردشگری، گفت: استان قم علاوه بر ظرفیت‌های گردشگری ظرفیت‌های بی‌بدیلی دارد و استان ویژه‌ای است در نتیجه در این زمینه باید حتماً کارشده و اقدامات جدی صورت گیرد.

آسیب جدی قم در زمینه اعتبارات به دلیل تک شهرستانی بودن
استاندار گفت: با توجه به این که ۹۶ درصد جمعیت استان قم شهری بوده و سبب شده که حاشیه شهر قم نادیده گرفته شود و از نظر بودجه و کارهای عمرانی آسیب جدی ایجاد کند، یکی از این راه‌حل‌ها خارج شدن از وضعیت تک شهرستانی بودن است، پیشنهاد تشکیل دو شهرستان داده‌ایم که مطالعات آن انجام و پیشنهادش مطرح‌شده است که در صورت تأیید هیئت دولت شاهد رفع این نقیصه خواهیم بود.

وی در خصوص آخرین وضعیت مترو و منوریل قم نیز افزود: تمام تلاش مدیریت استان در پشتیبانی از سیستم شهری این است که فاز یک خط A مترو تا پایان دولت تدبیر و امید به اتمام برسد، همچنین وضعیت منوریل را نیز تعیین تکلیف خواهیم کرد و هیچ وعده‌ای در خصوص منوریل نمی‌دهم به‌جز اینکه باید تعیین تکلیف کنیم.

سرمست همچنین با اشاره به آخرین وضعیت فرودگاه قم عنوان کرد: فرودگاه برای استان ضروری بوده اما این کار باید قدم به قدم اتفاق بیفتد، به دنبال آن هستیم حواشی پروژه را به حداقل برسانیم به گونه‌ای که حق سرمایه‌گذاران و غرفه داران در آن تأمین شود و هم امکان سرمایه‌گذاری با اخذ مجوزهای قانونی فراهم شود.

کد خبر: ۳۷٬۱۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha