۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
طراحی در کشت  تغییر می کند/ بکارگیری از تکنولوژی، تنها راه نجات صنعت کشاورزی دنیا
درسهای پاندمی برای صنعت کشاورزی دنیا چه بود؟

طراحی در کشت تغییر می کند/ بکارگیری از تکنولوژی، تنها راه نجات صنعت کشاورزی دنیا

صنعت کشاورزی همسو با صنایع دیگر در جریان چهارمین انقلاب صنعتی حرکت می کند و از تکنولوژی های جدید برای افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی استفاده می کند. این سیاست می تواند تضمین کننده تامین غذا در سالهای آتی باشد.

بازار؛ گروه بین الملل: در این روزهای کرونایی که محدودیتهای تردد به عنوان تنها ابزار در دست بشر برای مقابله با شیوع ویروس کرونا معرفی شده است، بسیاری از مزارع تولید محصولات کشاورزی در دنیا با چالش کمبود نیروی کار برای  تولید یا برداشت محصول روبرو هستند. به همین دلیل است که مطالعات زیادی  در زمینه راهکارهایی که دنیا در مواجهه با شوکهای مختلف اقتصادی و سلامتی و سیاسی  باید به کار بگیرد، شروع شده است. مرکز مطالعات دانشگاه کویینزلند استرالیا تنها راه مقابله با چالشهای غذایی دنیا در سالهای بحران به خصوص در دوره های پاندمی را به کار گیری از تکنولوژی های روز دنیا و تلاش برای کاهش حضور انسان در فرایند تولید می داند.

این مساله برای دنیایی که با کمبود مواد غذایی روبرو است، می تواند معضلی بزرگ باشد. روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد در این زمینه نوشت: «کمبود مواد غذایی برای افرادی که در کشورهای صنعتی زندگی می کنند به معنای کاهش تنوع غذایی آنها است وشاید در نگاه اول معضلی جدی برای آنها نباشد ولی برای فقرای ساکن در کشورهای فقیر دنیا مثلا فقرای آفریقایی، به معنای از دست رفتن همان اندک منابع غذایی در دسترس آنها است. به همین دلیل است که باید از همین امروز برای مقابله با این بحران چاره ای اندیشید.»

راه حل چیست؟
 اخیرا مطالعات تازه ای در مورد روشهای تولید محصولات کشاورزی با توجه به شرایط جدید حاکم بر اقتصاد دنیا انجام شده  است. بر مبنای این مطالعات استفاده از تکنولوژی های جدید برای توسعه بهره وری صنعت کشاورزی یک امر ضروری و مهم است که نادیده گرفتن آن به مشکلات دنیا دامن می زند.

یکی از کشورهای پیشگام در این زمینه، کشور استرالیا است. این کشور سرمایه گذاریهای زیادی در تولید محصولات کشاورزی و دامی انجام داده است ویکی از شاخص ترین کشورها در صادرات محصولات غذایی است. دانشگاه کوینزلند استرالیا اخیرا اعلام کرد راهکارهایی برای تولید غذای دنیا وجود دارد که هم وابستگی این صنعت به انسان را کم می کند و هم بهره وری تولید محصولات کشاورزی را تا مرز ۴۰ درصد  افزایش می دهد. رشد ۴۰ درصدی بهره وری محصولات کشاورزی و کاهش ۵۰ درصدی نیاز به انسان در فرایند تولید و برداشت محصول را می توان مزیتی مهم برای صنعت کشاورزی دانست.

بر مبنای گزارش منتشر شده توسط دانشگاه کویینزلند رباتها، نیروی کاری تازه در مزارع خواهند بود و در تمامی مراحل کاشت و برداشت نقش مهمی ایفا می کنند. این رباتها می توانند با کمترین خطا و بالاترین راندمان در مزارع کار کنند و غذای مورد نیاز انسانها را تامین کنند. از طرف دیگر استفاده از مزارع عمومی  و بذرهایی که اطلاح ژنتیکی روی آنها انجام شده است می تواند راندمان تولید را بیشتر کند و تامین غذای آینده را تضمین کند. البته  استفاده از بذرهای اصلاح شده هم در این روزها یک سیاست مهم و اثرگذار است زیرا این بذرها، راندمان تولید بالاتری دارند و احتمال ابتلای محصولات آنها به بیماری های مختلف هم کمتر است که هر دو فاکتور می تواند نقش مهمی در ارتقای ظرفیت تولید غذای دنیا داشته باشد.

استفاده از تکنولوژی ضروری است
رابرت هنری پژوهشگر ارشد این پروژه در گزارش رسمی منتشر شده توسط مرکز مطالعات کشاورزی دانشگاه کویینزلند نوشت: «قبل از همه گیری کرونا هم مطالعات زیادی روی تکنولوژی های جدیدی که می توانستند راندمان تولید محصولات کشاورزی را در دنیا افزایش دهند انجام شده بود ولی شاید به اندازه امروز ضرورت به کارگیری آنها حس نمی شد. اما همه گیری کرونا باعث شد تا صنعت غذای دنیا با سرعت زیادی به سمت استفاده از این تکنولوژی ها و یافته های تازه علمی حرکت کند زیرا خطر بروز یک پاندمی و تاثیر آن روی زندگی انسانها را مشاهده کرده است.»

با استفاده از رباتها، احتمال انتقال بیماریها  از طریق کارگران در مراحل مختلف تولید محصولات غذایی به صفر می رسد که مساله ای مهم است. مرکز مطالعات کشاورزی و نوآوریهای صنعت غذا در دانشگاه کویینزلند در گزارش خود در پاسخ به این نگرانی  نوشت: «استفاده از رباتها در مزارع و استفاده از دستگاه های اتوماتیک برای برداشت محصولات و حتی بسته بندی آنها باعث می شود تا شانس انتقال بیماری از انسان به غذا به صفر برسد.»

در ادامه آمده است: «مطالعاتی که تا کنون روی ویروس کوید-۱۹ انجام شده است نشانه ای از احتمال انتقال ویروس از انسان به مواد غذایی و محصولات کشاورزی را اثبات نکرده است ولی ممکن است در پاندمی های آتی این اتفاق بیفتد. به همین دلیل این پروژه برای آماده سازی دنیا در مواجهه با پاندمی های آتی مهم است.»
 

طراحی کشت در مزارع هم باید تغییر کند
اما بکارگیری رباتها در فرایند تولید محصولات کشاورزی نیاز به زمینه سازی دارد. از یک طرف استفاده از رباتها نیاز به آموزش نیروی انسانی به عنوان اپراتور دارد تا بتواند از این تکنولوژی های مدرن به بهترین شکل استفاده کند و از طرف دیگر باید طراحی زمین های کشاورزی یا مکان هایی که رباتها در آن کار می کنند هم تغییر کند. سایت اگری کالچر نیوز نوشت: «برای اینکه بتوانیم تولید را در مزارع کاملا مکانیزه انجام دهیم باید طراحی زمین های کشاورزی را نیز تغییر دهیم. باید محصولات در مزارع به گونه ای کشت شوند که رباتها بتوانند تمامی مراحل تولید و برداشت محصول را انجام دهند. ایجاد فضای کافی برای حرکت رباتها امری ضروری است و از همین امروز باید کار روی طراحی کشت محصولات شروع شود. »

کد خبر: ۳۷٬۱۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha