۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۶
خطای رندانه دولتی ها در ارائه آمارهای اقتصادی

خطای رندانه دولتی ها در ارائه آمارهای اقتصادی

یک دانشیار اقتصاد گفت:در روزهای اخیر به دفعات در زمان های خاص از اعضای مختلف تیم اقتصادی دولت و مقامات پولی شنیده می شود که شاخص های اقتصادی کشور در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ بهبود یافته است.

به گزارش خبرنگاربازار، عباس علوی راد با اعلام این مطلب اظهار کرد:اگرچه باز گذاشتن پنجره های امید در این شرایط کاملا خاص اقتصاد ایران امری قابل قبول است، لیکن اگر آثار این امید بخشی ها در صحنه زندگی فردی و اجتماعی آحاد جامعه محسوس و ملموس نباشد نهایتا به یاس و نا امیدی در متن جامعه منتهی خواهد شد.

وی افزود: یکی از نقدهای جدی به تیم اقتصادی دولت، کلان نگری های رندانه و مقایسه وضعیت متغیرهای کلان اقتصاد ایران با خودشان در زمان ها خاص می باشد.

علوی راد اداکه داد: در فروردین ماه ۹۷ با یک خطای سیستماتیک و آشکار تیم اقتصادی دولت در سیاست گذاری ارزی (نرخ گذاری دلار ۴۲۰۰ تومانی)، قیمت دلار تا مرز ۱۸ هزار تومان افزایش می یابد و آنگاه با کلی هزینه و سرکوب حجم تجارت خارجی آن را به کانال ۱۳ هزار تومان می رسانیم و سپس با مقایسه ۱۳ هزار تومان با ۱۸ هزار تومان ژست قهرمانانه می گیریم که ارزش پول ملی تقویت شده است!!

این دانشیار اقتصاد خاطرنشان کرد: تیم اقتصادی دولت در حالی که تورم دوازده ماهه منتهی به دی ماه ۹۸ به ۳۸/۶ درصد رسیده آن را با یک نرخ بالاتر در چند ماه قبل مقایسه و صحبت از کاهش تورم می نمایند. اما دولتمردان و مقامات پولی فراموش می کنند که اساساً مسئله نرخ های تورمی مخرب دوری است که در عمده اقتصادهای دنیا حل شده و فقط تعداد اندکی از کشورهای دنیا از جمله کشور ما همچنان دست به گریبان این پدیده هستند. علاوه بر این فراموش می کنیم در حالی کشور ما دارای نرخ تورم ۳۸/۶ درصد است که متوسط نرخ تورم سالانه در دنیا حدود ۳/۵ درصد است!!

وی تاکید کرد که گاهی گوش دادن تیم اقتصادی دولت و مقامات پولی به صحبت های معاون اول محترم رئیس جمهور می تواند ایده خوبی باشد. ایشان مدتی پیش گفته بود باید مسائل به صورت صادقانه به مردم ارائه شود.

کد خبر: ۳٬۷۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha