۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲
گردشگری نوروز در پیچ گرانی بنزین
سازمان راهداری از احتمال کاهش ۳.۷ درصدی مسافرت‌های جاده‌ای خبر می‌دهد

گردشگری نوروز در پیچ گرانی بنزین

درحالی هنوز تکلیف سهمیه بنزین ویژه نوروز مشخص نشده که سازمان راهداری می‌گوید: در صورت مناسب بودن شرایط جوی تردد در جاده‌های کشور نسبت به سال ۹۷ حدود ۳.۷ درصد کاهش می‌یابد. البته فعالان این صنعت، شرایط را به مراتب نگران کننده‌تر دانسته و نسبت به احتمال افت ۵۰ درصدی مسافرت‌ها هشدار می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری بازار، گرانی بنزین سرنوشت مسافرت‌های نوروزی را با ابهام مواجه کرده است. مسئولان سازمان راهداری پیش بینی می کنند که تعداد سفرهای جاده ای  در نوروز ۹۹  حدود ۳.۷ درصد نسبت به نوروز ۹۷ کمتر باشد. معاون سازمان راهداری در این باره به خبرگزاری بازار گفته که پارسال با وجود شرایط بد آب و هوایی در بازه زمانی ۲۵ اسفند تا ۱۷ فرودین حدود ۴۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تردد صورت گرفته که نسبت به سال ۹۷ حدود ۶.۷ درصد کاهش یافته است.   به گفته او، هرچند که پیش بینی ها از رشد حدود ۳ درصدی سفرها نسبت به نوروز ۹۸ خبر می‌دهد اما باید توجه داشت که امسال سال ایده آلی برای گردشگری نبوده است و اگر قرار باشد حجم مسافرت را با سال گذشته یعنی نوروز ۹۷ مقایسه کنیم می توان ادعا کرد که سفرها ۳.۷ درصد کمتر خواهد شد.

البته رییس کمیسیون گردشگری معتقد است که در صورتی که دولت ۲۰۰ لیتر سهیمه برای سفرهای ایام عید در نظر نگیرد، حجم مسافرت‌ها به نصف می رسد و همین مساله می‌تواند به تشدید رکود به ویژه در استان های مسافرپذیر منجر شود.

این پیش بینی در شرایطی مطرح شده که  حمل‌ونقل جاده‌ای حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد از مسافرت‌های افراد را به خود اختصاص می‌دهد و هنوز تصمیمی در رابطه با اختصاص سهمیه ویژه برای سفرهای نوروزی گرفته نشده است. هرچند که نگرانی نسبت کاهش گردشگری داخلی علی اکبر مونسان رییس سازمان میراث فرهنگی را هم دست به قلم کرده و طی نامه ای به رییس جمهور خواستار در نظر گرفتن سهمیه ویژه نوروز شده اما بیژن زنگنه وزیر نفت کشور گفته که «هنوز تصمیمی درخصوص سهمیه بنزین نوروز به وزارت نفت ابلاغ نشده اما در دولت و مجلس مباحثی در این رابطه مطرح شده که بنده اطلاعی از تصویب آن ندارم.»

گرانی جلوی افزایش مصرف بنزین را گرفت

افزایش ۳برابری قیمت بنزین بسیاری گمان می کردند که تعداد زیادی از مردم قید سفر با خودروی شخصی را بزنند. پیش بینی ها که بر اساس آمار اعلامی از طرف سازمان راهداری خیلی هم درست از  آب درنیامده است. به گفته آشوری، تعداد ترددهای جاده‌ای در دو ماه بعد از سهمیه‌بندی، به ۹۱.۵ میلیون رسیده که تنها ۲.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش را نشان می‌دهد.

 آمارهای اعلامی از طرف سازمان راهداری نشان می‌دهد که در ۷ ماه نخست امسال(پیش از سهمیه‌بندی و افزایش بهای قیمت بنزین) حدود ۴۰۰ میلیون تردد در جاده‌های کشور به ثبت رسیده که نبست به مدت مشابه سال گذشته ۳.۹ درصد افزایش یافته است.  

  البته مسئولان وزارت نفت سهم افزایش بهای بنزین در کاهش مصرف آن را خیلی بیشتر از اینها می‌دانند و از افت حدود ۲۰ میلیون لیتری مصرف بنزین خبر می‌دهند.

سفر کردن با خودروی شخصی بازهم مقرون به صرفه است

برای  مسافرت به یکی از شهرهای حاشیه خزر همچون نور که حدود ۲۲۷ کیلومتر از تهران فاصله دارد، با خودرویی همچون پژو  ۲۰۶  به حدود ۲۰ لیتر بنزین  نیاز دارد. با احتساب بهای ۳ هزار تومان برای هر لیتر بنزین هزینه رفت وآمد با خودروی شخصی برای یک خانواده ۴ نفره حدود ۶۰ هزار تومان تمام می‌شود. در حالیکه  اگر قرار باشد همین مسیر را در ایام نوروز با استفاده با اتوبوس‌های جاده ای طی کنید باید برای هر نفر دست کم ۷۰ هزار تومان و برای ۴ نفر چیزی حدود ۲۸۰ هزار تومان هزینه کنید.

یک حساب کتاب ساده نشان می دهد که مسافرت‌های ریلی هم برای خانواده های ایرانی به صرفه نیست. درحالی هزینه بنزین یک مسافرت جاده ای به شهر مسافرپذیری همچون مشهد حدود ۱۷۰ هزار تومان برآورد می شود که خریدن بلیت قطار دست کم ۱۵۰ هزار تومان  برای هر نفر  و ۶۰۰ هزار تومان برای یک خانواده ۴ نفره خرج روی دست مسافران می گذارد. البته یک حساب کتاب ساده نشان می‌دهد که اگر قصد تنها سفرکردن را دارید، بهتر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید.

با پراید به اندازه بنز، بنزین بسوزانید

هرچند که بهای پایین بنزین در ایران سفر با خودروی شخصی را توجیه پذیر ساخته اما بررسی آمارها از مصرف بالای سوخت در میان خودروهای داخلی خبر می دهد. جالب است که بدانید به‌طور میانگین خودروهای داخلی در هر ١٠٠ کیلومتر، حدود ۷.۵  لیتر بنزین می‌سوزانند.  درحالی‌که متوسط جهانی مصرف بنزین ٥.٥ لیتر برآورد می‌شود.

براساس اطلاعات شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، پژو ۴۰۵ ‌جی‌ال‌ایکس با حجم موتور ۱۸۰۰ سی‌سی دارای مصرف سوخت ٣. ٨  لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است، ‌حال آن‌که مدل جی‌ال‌ایکس دوگانه‌سوز ٦٩. ٩ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌سوزاند.

این حجم از بنزین درحالی در این خودروی ایرانی می‌سوزد که مصرف سوخت در خودرویی همچون ‌پورشه‌کاین با حجم موتور ۳۰۰۰ سی‌سی  تنها ٣,٤  لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است ... حتی ‌میزان مصرف سوخت در خودروهای چینی که  در جهان به مصرف بالا شهره هستند کمتر از ‌خودروهای تولید داخل است؛ به‌عنوان مثال مصرف سوخت جک٥ ‌J  ‌اتومات ٧.٦ لیتر  اعلام شده ‌است. ‌

حتی  پراید که ایرانی‌ها از آن به‌عنوان خودروی کم‌مصرف یاد می‌کنند، تقریبا به اندازه  مرسدس ‌بنز ‌C٢٠٠‌ بنزین می‌سوزاند.   پراید که براساس اطلاعات شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت ٦,٤ ‌لیتر بنزین می‌سوزاند، مصرفی بالاتر از تویوتا کمری هیبریدی ‌XLE، هیوندای ‌I٢٠‌ و تویوتا یاریس ‌دارد. ‌

سهم سفر از سبد هزینه خانوار

بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی، رستوران و هتل ۲.۱ درصد از کل هزینه خانوار را به خود اختصاص می‌دهد. تفریح و امور فرهنگی هم ۱.۹ درصد در سبد هزینه خانوار جای دارد. به این معنا که خانواده‌های ایرانی در کل یک سال از میانگین درآمد ۴۳ میلیون تومانی خود، تنها ۹۰۰ هزار تومان برای رستوران و هتل و ۸۰۰ هزار تومان برای تفریح وامور فرهنگی هزینه کرده‌اند. بیشتر این میزان را هم به رستوران‌ها پرداخته‌اند و هزینه برای هتل و مسافرخانه بدون تور، ۰.۱ درصد از کل هزینه‌های خانوار بوده است.

حالا فعالان صنعت گردشگری نگرانند که همین سهم اندک مشاغل وابسته به گردشگری داخلی هم از بین برود. عبدالملکی رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران  با بیان اینکه صنعت گردشگری پولسازترین صنعت در دنیا به شمار می آید، به خبرگزاری بازار می‌گوید: هرگردشگر داخلی برای ۱۰ نفر شغل ایجاد می‌کند. در شرایطی که بیکاری یکی از بزرگترین بحران های کشور به شمار می آید، دولت نباید شرایطی را پیش آورد که همین شغل‌هایی اندکی که در این صنعت ایجاد شده از بین برود.

به گفته او، به ازای هر گردشگر خارجی برای ۱۵ الی ۲۰ شغل  و به ازای هر گردشگر سلامت ۲۰ الی ۲۵ شغل در کشور ایجاد می شود.

او با اشاره به رشد ۳ برابری بهای بنزین، گفت: طبیعی است وقتی که هزینه‌ای بالا می رود اما درآمد خانواری تغییری پیدا نمی‌کند، تعداد سفرهای جاده ای هم به نصف کاهش خواهد یافت مگر اینکه دولت حداقل ۲۰۰ لیتر برای این طرح اختصاص دهد.

از میان دولتی‌ها فعلا فقط علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خبر از پیگیری سهمیه نوروزی بنزین داده است. او ۹ دی‌ماه در سفری که به استان خراسان جنوبی داشت، گفت که پس از بازگشت از سفر، موضوع اختصاص سهمیه بنزین سفرهای نوروزی را به دولت ارایه خواهد داد.   البته آنگونه که رییس کمیسیون گردشگری پارلمان بخش خصوصی ایران اعلام کرده، مونسان طی نامه‌ای به رییس جمهور خواستار اختصاص سهمیه برای سفرهای نوروزی شده است.

کد خبر: ۳٬۷۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha