۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰
دپارتمان ملی معدن و خوشه ها در خراسان جنوبی تاسیس می شود
معاون وزیر کار:

دپارتمان ملی معدن و خوشه ها در خراسان جنوبی تاسیس می شود

بیرجند- معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از تاسیس دپارتمان ملی معدن و خوشه ها در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: این دپارتمان عهده دار نقش ملی در این زمینه است.

به گزارش بازار، علی اوسط هاشمی ظهر شنبه در جلسه هم اندیشی فعالان اقتصادی و کارآفرینان خراسان جنوبی که در اتاق بازرگانی بیرجند برگزار شد، با بیان اینکه امروز نقش فعالان اقتصادی به خوبی در مسیر مقاومت نمایان شده است، اظهار داشت: عزت تنها منحصر به دفاع مقدس نبود و امروز فعالان اقتصادی و بخش خصوصی عزت خلق کرده و با اراده به دولت کمک می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه امروز از تولید ۹۰ تن محصول کشاورزی به بیش از ۱۳۰ میلیون تن رسیده‌ایم، اظهار کرد: پارلمان بخش خصوصی پارلمانی موفق و پرچم دار کار، تلاش و عبور از بحران بوده و اگر در شرایط تحریم بخش خصوصی در کنار دولت نبود، بحران دور از انتظار نبود.

هاشمی بر لزوم داشتن روحیه مشارکت جو و مشارکت پذیر تاکید کرد و گفت: با داشتن این روحیه، بودن در مسیر نقش‌های مسئولانه معنا می‌دهد و هیچکس احساس بیگانگی نمی‌کند.

معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به تاسیس دپارتمان ملی معدن و خوشه‌ها در خراسان جنوبی گفت: سرمایه انسانی ارزشمندترین و گران‌بهاترین سرمایه خراسان جنوبی بوده که می‌طلبد مورد توجه قرار گیرد.

هاشمی بیان داشت: خراسان جنوبی با توجه به سرمایه انسانی و پتانسیل های کشاورزی میتواند مدعی استانی با مهارت در کشور باشد.

وی افزود: این استان گران‌بهاترین محصولات قیمتی و کشاورزی مانند زعفران را دارا بوده که تاکنون تلاش‌های زیادی در راستای نجات این محصول از غارت انجام شده است.

معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور افزود: در حال حاضر ۸۵ درصد زعفران در بازار جهان را در دست داریم که باید به سمت فرآوری و جلوگیری از خام فروشی این محصول اقدام کنیم.

 مهارت آموزی در روستاها مورد توجه قرار گیرد
هاشمی خواستار افزایش بهره‌وری زعفران، زرشک و انار در خراسان جنوبی شد و افزود: مهارت سبز و مهارت تکنولوژی در خراسان جنوبی حرفی برای گفتن دارد.

وی گفت: از آنجایی که ۴۲ درصد جمعیت این استان روستایی هستند لذا باید  به مهارت جوامع روستایی توجه داشت تا از مهاجرت‌ها و حاشیه نشینی پیشگیری کنیم.

هاشمی ادامه داد: خراسان جنوبی می‌تواند علاوه بر ارتقا سطح معیشت، درآمد و بهره‌وری داخل استان، در ایجاد فرصت‌های نو برای افراد جویای کار در ایران یک شعبه باشد.

راه اندازی مراکز فنی و حرفه ای در شهرک های صنعتی
رئیس اتاق بازرگانی بیرجند نیز گفت: علم، فناوری و تولید سه اصل مکمل و جدایی ناپذیر بوده که همواره باید مورد توجه باشند.

محسن احتشام از راه اندازی مراکز فنی و حرفه ای در شهرک های صنعتی خبر داد و افزود: در این راستا طی سال گذشته قراردادی با فنی و حرفه ای منعقد شده است.

وی با بیان اینکه ارتقاء سطح آموزش مهارت ها سبب موفقیت فعالان اقتصادی می شود، اذعان داشت: برای استفاده فعالان اقتصادی در شهرستان ها مراکز فنی و حرفه ای ایجاد کرده ایم.

وی در خصوص مراکز فنی و حوفه ای در شهرک های صنعتی گفت: اگرچه در اتاق بازرگانی اقداماتی در راستای مهارت آموزی انجام می شود اما در بدنه مهارت آموزیی اجرایی نیازمند همکاری ببشتری از سوی فنی و حرفه ای هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند عدم بهره وری لازم در برخی شغل ها را یکی از نقاط ضعف فضای فعلی اقتصادی برشمرد و گفت: این امر به عدم آموزش ها برمی گردد و اگرچه در شرایط اقتصادی عامل اصلی موفقیت آموزش بوده اما این امر به تنهایی کفایت نمی کند و نیازمند توجه به نیروی کار است.

 ۷۰ درصد واحد های صنعتی استان وابسته به معادن هستند
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: ۷۰ درصد واحد های صنعتی استان وابسته به معادن هستند.

عباس جرجانی با تاکید بر فرآوری های مواد معدنی، اظهار داشت: زغال و منیزیت از جمله معادن موجود در استان بوده و سنگ های تزئینی نهبندان هم جزو معادن نادر است که نیازمند رسیدگی هستند.

وی همچنین بر لزوم ارایه آموزش های خاص در معادن تاکید کرد و گفت: نیازمندیم دوره های آموزشی خاص معادن اعم از استفاده از ماشین آلات و استخراج برای معدن کاران در استان برگزار شود.

جرجانی خواستار توجه ویژه به سنگ های قیمتی نیز شد و اظهار کرد: تاکنون در راستای استفاده از سنگ های قیمتی فردوس اقدامات خوبی انجام شده اما نیازمندیم در بقیه نقاط دارای پتانسیل هم کارگاه هایی مجهز ایجاد شود.

کد خبر: ۳۷٬۱۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha