۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۱
هشدار! سرنوشت دبی در خرید ملک ترکیه ای تکرار نشود
واکنش رئیس اتحادیه املاک به اول شدن ایرانی ها در خرید خانه ترکیه ای

هشدار! سرنوشت دبی در خرید ملک ترکیه ای تکرار نشود

در حالیکه ایرانی ها مدتها بود در خرید مسکن در کشور ترکیه پشت سر عراقی ها بودند این روزها رتبه نخست را بر اساس گزارشهای مرکز آمار ترکیه به خود اختصاص دادند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: خرید مسکن در ترکیه و اخذ اقامت در این کشور موضوع تازه ای نیست و این اقدام سالهاست که علیرغم تمام نگرانی های اعلام شده از سوی مقامات مسئول ایرانی، همچنان از سوی شهروندان ایرانی صورت می گیرد. شاید از گزارش آخری که خبرگزاری آناتولی ترکیه آن را منتشر کرد حدود سه ماه بیشتر نگذشته باشد. در آن گزارش اعلام شد که خرید خانه توسط اتباع خارجی با هدف اقامت و شهروندی ترکیه کاهش قابل ملاحظه ۷۸ درصدی پیدا کرده است. 

این کاهش خرید مسکن و اخذ اقامت در ترکیه نه به دلیل کاهش درخواست و یا کاهش استقبال از سوی شهروندان، بلکه به دلیل گسترش شیوع کرونا بود. در اواخر اردیبهشت ماه امسال گزارش شد که به دنبال شیوع کرونا در ترکیه،  تمایل اتباع خارجی برای خرید خانه در ترکیه کاهش داشته است.

طبق اعلام مرکز آمار کشور ترکیه، در ماه مارس، میزان خرید خانه توسط اتباع خارجی با هدف اخذ اقامت و شهروندی ترکیه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۸.۸درصد کاهش داشته و به ۷۹۰ مورد رسیده است. برای مجموع چهار ماه نخست ۲۰۲۰ ، اتباع خارجی جمعا ۱۱ هزار و ۷۳۸ خانه در ترکیه خریده اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد کمتر شده است.

گزارش اخیر مرکز آمار ترکیه نشان داد که ایرانی ها که اکثرا بعد از شهروندان عراقی رتبه دوم خرید ملک در ترکیه را از آن خود می کردند این بار از عراقی ها پیشی گرفته و به مقام نخست خرید ملک در این کشور دست یافته اند

اما گزارش اخیر مرکز آمار ترکیه نشان داد که ایرانی ها که اکثرا بعد از شهروندان عراقی رتبه دوم خرید ملک در ترکیه را از آن خود می کردند این بار از عراقی ها پیشی گرفته و به مقام نخست خرید ملک در این کشور دست یافته اند.

طی هفت ماه سال ۲۰۲۰ اتباع ایرانی با خرید ۳۱۶۸ ملک بزرگترین گروه خریدار خارجی مسکن ترکیه بوده‌اند

به گفته مرکز آمار ترکیه، طی هفت ماه سال ۲۰۲۰ اتباع ایرانی با خرید ۳۱۶۸ ملک بزرگترین گروه خریدار خارجی مسکن ترکیه بوده‌اند.

عراقی ها با ۲۷۴۷ واحد مسکونی، روس‌ها با ۱۰۸۱ واحد مسکونی، افغانستانی ها با ۹۵۵ واحد مسکونی، آلمان ها با ۵۵۲ واحد مسکونی، آذربایجانی ها با ۵۴۶ واحد مسکونی، یمنی ها با ۵۴۴ واحد مسکونی و اردنی ها با ۴۹۳ واحد مسکونی به ترتیب دومین تا هشتمین گروه بزرگ خریدار مسکن در ترکیه بوده اند.

ابنکه چرا ایرانی ها بیشترین آمار خرید ملک در ترکیه را از آن خود کرده اند شاید به نوع خود چندان اهمیتی نداشته باشد اما اینکه چه میزان ارز از کشور خارج و هیچگاه قابل بازگشت نیست موضوعی است که اتفاقا به نفع کشور ترکیه و یا هر کشوری که به شرط دادن حق شهروندی اقدام به فروش ملک می کند خواهد بود.

طبق گزارش مرکز آمار ترکیه ایرانی ها برای خرید ملک در ترکیه ۶۲۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج کرده اند

طبق گزارش مرکز آمار ترکیه ایرانی ها برای خرید ملک در ترکیه ۶۲۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج کرده اند و این آمار می تواند یک عدد قابل توجه و قابل بررسی برای کشور باشد.

بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که فروش ملک در کشور به اتباع خارجی نه تنها برای کشورها زیانده نیست بلکه می تواند برای آن کشور سودده نیز باشد.

اما ذبیح‌الله خداییان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و درباره احتمال خرید و فروش ملک به اتباع خارجی می گوید افرادی که تبعه ایران نباشند، طبق قانون مدنی حق خرید اموال غیرمنقول را ندارند بنابراین اگر کسی هم اموالی همچون زمین و مسکن خریده باشد سند رسمی داده نمی‌شود و ممکن است با سند عادی باشد که بارها تاکید کرده‌ایم که باید مجلس و دولت جهت اعتبار اسناد رسمی با سازمان ثبت اسناد همراهی کنند.

ایرانی ها مراقب باشند خرید ملک در ترکیه مثل دبی نشود
به هر سوی مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که بالاخره ایرانی ها بعد از مدتها رتبه نخست خرید ملک در ترکیه را به دست آوردند و از عراقی ها پیشی گرفتند گفت: سالهاست که به این موضوع تاکید داریم که شهروندان ایرانی در خرید ملک در ترکیه مراقب باشند و مشکلاتی که در دبی شاهد آن بودیم در این کشور رخ ندهد. منظور ما این است که خرید ملک در ترکیه به این شکل نباشد که به یکباره در ترکیه، سران این کشور اقدامی را انجام دهند که افرادی که ملک خریدند همه چیز را ببازند. 

موضوعی که جالب است این است که به راحتی تبلیغات رادیو و تلویزیونی در خصوص خرید ملک انجام می شود و حتی گفته می شود که می توانید با ریال هم خرید ملک کنید

وی در پاسخ به این پرسش که دلیل اینکه تمایل ایرانی ها برای خرید ملک در ترکیه افزایش یافته است چیست؟ ادامه داد: این موضوع را باید از سیاستگذاران بپرسید. موضوعی که جالب است این است که به راحتی تبلیغات رادیو و تلویزیونی در خصوص خرید ملک انجام می شود و حتی گفته می شود که می توانید با ریال هم خرید ملک کنید. 

خسروی تاکید کرد: ما تنها کاری که می توانیم انجام دهیم این است که خریداران ملک را نصیحت کنیم که در ترکیه ملک نخرند. 

کد خبر: ۳۷٬۰۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha