۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷
گوشت گران در بازارهای کرمان؛ کسی پاسخگو نیست
بازار بررسی کرد؛

گوشت گران در بازارهای کرمان؛ کسی پاسخگو نیست

کرمان – هر کیلو گوشت در کرمان حداقل ۲۰ هزار تومان گران‌تر از سایر استان‌های کشور فروش می‌رود و با وجود مطالبات مردم کسی در این خصوص پاسخگو نیست.

به گزارش بازار، بازار گوشت قرمز در کرمان هنوز آرام نگرفته است، این استان یکی از مهمترین مراکز تولید گوشت قرمز در جنوب شرق کشور است، شهربابک، بافت و رابر بردسیر و جنوب استان کرمان به خصوص در منطقه جازموریان از جمله تولید کنندگان گوشت گوسفند است.

سال گذشته در چنین روزهایی با وجود هشدارهای رسانه ها اما قاچاق گوشت قرمز استان کرمان به سمت هرمزگان و انتقال آن ها به کشورهای حاشیه خلیج فارس، این استان را با کمبود گوشت مواجه کرد اما بارندگی های ابتدای سال و بهبود وضعیت مراتع موجب شد جمعیت دام بار دیگر در استان کرمان احیاء شود.

کمبود گوشت نداریم اما قیمتها گران است

حالا یک سال از آن روزها گذشته و با وجود اینکه هنوز هم انتقال دام از استان کرمان به کشورهای حاشیه خلیج فارس ادامه دارد اما به دلیل گرانی دام نسبت به استان‌های مجاور انتقال دام از کرمان به استان های دیگر به شدت کاهش یافته است.

در حال حاضر هر کیلو گوشت گوسفند در شهر کرمان بین ۱۲۰ تا ۱۲۵ هزار تومان به فروش می رسد و دیگر کمبودی در زمینه تامین نیاز بازار در استان وجود ندارد.

همچنین گوشت های تنظیم بازار و وارداتی را هم می توان با قیمتی بین ۸۵ تا ۹۵ هزار تومان خریداری کرد از سوی دیگر گوشت شتر و گشت یخ زده نیز بخشی از سبد مصرف خانوارهای استان کرمان را پر کرده است که قیمتی معادل ۱۰۰ هزار تومان را به خود اختصاص داده است.

اما بررسی های خبرنگار بازار نشان می دهد که گوشت قرمز در استان کرمان بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان گران تر از سایر استانها به دست مردم می رسد و با وجود پیگیری و مطالبات مردم و رسانه های کسی در این خصوص پاسخگو نیست.

محمد ایرانمنش یکی از شهروندان کرمانی به خبرنگار بازار می گوید: سال گذشته بحران گوشت قرمز در کشور وجود داشت اما در سال جاری دام به اندازه کافی در کشور وجود دارد و از مراتع تغذیه می کنند و اکثرا توسط چوبداران روستاها این دام ها پرورش می‌یابند.

وی افزود: سوال من این است که چرا بعد از گذشت ماه ها و از بین رفتن شرایط اضطرار، گوشت با همان قیمتی عرضه می شود که در زمان کمبود گوشت به مردم فروخته می شد و حتی گران تر هم شده است.

ایرانمنش گفت: مسئولان قیمت هر کیلو گوشت قرمز مثلا گوشت گوساله را ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان می دانند و سوال این است چرا این گوشت با قیمت بسیار بیشتر به مردم فروخته می شود.

وی بیان کرد: مسئولان استان باید در این زمینه پاسخگو باشند و مشخص شود این پول به جیب چه افرادی می رود و مردم چرا باید چنین شرایطی را متحمل شوند؟

مسئولان پاسخگو باشند

محمد کمالی از قصابان استان کرمان است که می گوید: ما گوشت را از چوبداران خریداری نمی کنیم بلکه باید مطابق قانون از کشتارگاه‌ها خریداری کنیم و هر لاشه گوشت باید کد و شماره سری داشته باشد در غیر این صورت جریمه می شویم.

وی افزود: ما مطابق با قانون درصدی اندک را بر روی قیمتی می گذاریم که از کشتارگاه‌ها خریداری می کنیم و این قیمت هم مصوب است و اگر مردم ابهامی در خصوص گرانی گوشت دارند مسئولان باید پاسخگو باشند.

این قصاب می گوید: هم اکنون کمبود گوشت در استان کرمان نداریم اما گوشت به نسبت گران است.

تایید گرانی توسط سازمان صمت

معاون بازرگانی سازمان صمت استان کرمان با گفتن این جمله که در این بازه زمانی گوشت قرمز سازو کار بازار را داشته است، به نوعی گرانی گوشت قرمز را تایید کرد.

سینا خسروی می گوید: متاسفانه سازو کار بازار به سقف قیمتی می‌چسبد و پایین نمی‌آید.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز با بیان این جمله که گوشت ما نسبت به استان‌های همجوار گران تر است، بر گرانی گوشت قرمز در استان صحه گذاشت.

مهدی حسینی نژاد گفت: قیمت دام زنده در کشور ۳۰ درصد افت داشته است، اما قیمت گوشت قرمز در کرمان ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان از بقیه جاها گران‌تر است.

آنچه حسینی نژاد بر آن تاکید داشت تشکیل کمیته‌ای برای نرخ گذاری گوشت قرمز همانند گوشت مرغ بود.

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی کرمان نیز در گفتگو با بازار می گوید: مشکلی در خصوص قیمت گذاری در استان وجود ندارد و گرانی را قبول نداریم.

دلالان عامل گرانی هستند

مهدی عباسی می افزاید: اگر برخی مواقع گرانی را احساس می کنید به دلیل وجود دلالانی است که گوشت را از دامدار خریداری و به کشتارگاه می فروشند.

وی بیان کرد: باز تاکید می کنیم ما مطابق با درصدهای مصوب شاهد خرید و فروش گوشت هستیم.

وی افزود: دام سبک برخلاف گوشت مرغ، تنها ۲۰ درصد نهاده‌ها دولتی پرداخت می‌شود و تهیه ما بقی آن با بخش خصوصی است.

عباسی افزایش عرضه و انباشت گوشت در استان را به دلیل گرانی گوشت قرمز دانست و اظهار داشت: انباشت گوشت به دلیل کاهش مصرف است، چون مردم با گرانی موجود به سمت گوشت مرغ گرایش پیدا کرده اند و حال از ۲۵ هزار تن مصرف سرانه استان ۲۲ هزار تن در استان تولید می‌شود.

حسینی نژاد در واکنش به تولید ۲۲ هزار تنی گوشت قرمز در استان گفت: این پتانسیل خوبی است که ما فقط ۱۵ درصد گوشت را از خارج استان تامین می‌کنیم، اما اینکه به چه شکل قیمت گذاری باشد باید دنبال کنیم تا به سطح قیمتی مناسبی برسیم.

با وجود تمام توجیه های صورت گرفته اما مردم کرمان پول بیشتری نسبت به استان‌های مجاور برای تامین گوشت قرمز می پردازند و رفع این مشکل در میان توجیه‌های مسئولان فراموش شده است.

کد خبر: ۳٬۷۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha