۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹
آخرین وضعیت تامین نهاده های دامی در اصفهان؛ در حال عبور از بحران هستیم
معاون جهاد کشاورزی اصفهان مطرح کرد

آخرین وضعیت تامین نهاده های دامی در اصفهان؛ در حال عبور از بحران هستیم

اصفهان- معاون جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به آخرین وضعیت تامین نهاده های دامی در استان اصفهان گفت: در حال عبور از بحران موجود هستیم و امیدواریم که در کمترین زمان ممکن توزیع نهاده‌ها به خوبی انجام شود تا دامداران و مرغداران متضرر نشوند.

مریم یاوری؛ خبرگزاری بازار: تامین نهاده‌های دامی برای تولید دام، طیور و فرآورده‌های لبنی، دامی و طیور در کشور از مهم‌ترین نیازهای کشور است، اصلی که مدتی است در کشور دچار مشکل شده و فعالان حوزه دام و طیور را چه در عرضه محصولات و چه در تامین مواد مورد نیاز دچار مشکل کرده است.

استان اصفهان نیز با دارا بودن بخش زیادی از دامداری‌ها و مرغداری‌های کشور از مشکلات ایجاد شده در بازار تامین نهاده‌های دام و طیور بی نصیب نمانده و فعالان این حوزه در این استان دچار مشکلات مختلفی شده‌اند.

در خصوص بررسی آخرین وضعیت تامین نهاده های دامی در استان اصفهان گفت‌وگویی را با حسین ایراندوست، معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان انجام داده‌ایم که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

*مهم ترین چالش فعلی استان اصفهان در زمینه تامین نهاده‌های دام و طیور چیست؟

امروز از نظر جو و ذرت مشکل چندانی نداریم، مشکل اصلی ما در زمینه کنجاله سویا است که البته این مشکل هنوز نتوانسته بر تولیدات ما تاثیر جدی داشته باشد چرا که دانه‌های روغنی که قبلا وارد شده بود را در اختیار کارخانه های تولید روغن قرار دادیم و کنجاله های آن را برای دام و طیور در چرخه مصرف قرار دادیم.

همچنین در کشور نسبت به تولید دانه‌های روغنی اقدام شده که خروجی خوبی را امسال داشته‌ایم که این دانه ها نیز می‌تواند بخش قابل توجهی از نیاز مرغداری‌ها و دامداری‌های استان را تامین کند.

*چرا واردات نهاده های دام و طیور طی دو سال اخیر با مشکل جدی مواجه شده است؟

 مهم ترین دلیل این امر نبود ارز کافی برای واردات است و از سوی دیگر باید توجه داشت که بخش زیادی از این نهاده‌ها به دلیل برخی از مشکلات در گمرک مانده بود و برای ترخیص آن دچار مشکل بودیم که البته این مشکل نیز تاحدودی طی یک هفته اخیر برطرف شده است.

با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در حال عبور از بحران موجود هستیم و امیدواریم که در کمترین زمان ممکن توزیع نهاده‌ها به خوبی انجام شود تا دامداران و مرغداران متضرر نشوند.

در این شرایط جوجه ریزی برای مزارع مرغ گوشتی سودآور و برای مزارع مرغ مادر زیان‌آور است و تنها هدف ما در این زمینه تنظیم بازار بدون ضرر و زیان برای فعالان این عرصه است؛ بنابراین باید توجه داشت که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امکان جوجه کشی در اصفهان بسیار کم است

*با توجه به استمرار کمبود نهاده‌های طیور در استان اصفهان امکان کاهش چشمگیر قیمت جوجه و همچنین از بین بردن جوجه ها به دلیل ناتوانی در تامین نهاده‌ها وجود دارد؟

باید توجه داشت که در شرایط فعلی به منظور جلوگیری از متضرر شدن مزارع مادر سقف جوجه ریزی را کاهش داده‌ایم و برای مثال در روزهای ۲۸ و ۲۹ مرداد انجام جوجه ریزی ممنوع شد، ما همه توان خود را برای کنترل بازار به کار گرفته ایم، باید توجه داشت که در این شرایط جوجه ریزی برای مزارع مرغ گوشتی سودآور و برای مزارع مرغ مادر زیان‌آور است و تنها هدف ما در این زمینه تنظیم بازار بدون ضرر و زیان برای فعالان این عرصه است.

بنابراین باید توجه داشت که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امکان جوجه کشی در اصفهان بسیار کم است.

*برای کاهش قیمت تخم مرغ در بازار چه برنامه‌ای را در دستور کار دارید؟

با توجه به تامین مایحتاج مرغداری‌ها در زمینه نهاده ها قیمت تخم مرغ نیز طی چند روز آینده روند کاهشی و به قیمتی نزدیک به قیمت مصوب خواهد رسید.

*به منظور تنظیم بازار گوشت قرمز در استان اصفهان چه برنامه‌ریزی را در دستور کار دارید؟

یکی از وظایف جهاد کشاورزی خرید محصولات و ذخیره استراتژیک آنها است تا در دورانی که در بازار با کمبود محصولی مواجه می شویم با تزریق آن به بازار مشکلات موجود را برطرف کنیم، بر این اساس در حال حاضر تنظیم بازار گوشت قرمز در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد، امسال وزارت جهاد کشاورزی باید ۴۰ هزار تن گوشت قرمز را خریداری کند که استان اصفهان نیز در این زمینه سهم قابل توجهی خواهد داشت.

در استان اصفهان سالانه حدود ۷۰ هزار تن گوشت قرمز تولید می‌شود که ۶۵ درصد آن توسط دام سنگین و ۳۵ درصو توسط دام سبک تولید می‌شود، در زمینه تولید گوشت قرمز دام سنگین صادر کننده و در زمینه تولید گوشت دام سبک وارد کننده از استان‌های دیگر هستیم

*سهم استان اصفهان از این میزان گوشت چقدر است؟

باید توجه داشت که ۱۱ درصد از گوشت دام سنگین کشور در استان اصفهان تولید می شود؛ در سال ۹۸ یک میلیون و ۷۳۱ هزار تن گوشت قرمز، شیر خام، گوشت طیور، تخم مرغ و عسل را تولید کردیم.

در استان اصفهان سالانه حدود ۷۰ هزار تن گوشت قرمز تولید می‌شود که ۶۵ درصد آن توسط دام سنگین و ۳۵ درصد توسط دام سبک تولید می‌شود، در زمینه تولید گوشت قرمز دام سنگین صادر کننده و در زمینه تولید گوشت دام سبک وارد کننده از استان‌های دیگر هستیم.

از این رو در سال جاری استان اصفهان وظیفه تولید ۲۵۰۰ تن از ۴۰ هزار تن گوشت مورد نیاز کشور را عهده دار شده است. باید توجه داشت که این اقدام نه تنها ذخایر گوشت قرمز را پوشش می دهد بلکه گوساله‌های پرواری را که در گاوداری ها دپو شده و روی دست دامدا مانده‌اند را حذف می‌کند.

*قیمت خرید هر کیلو گوشت دام از دامداران چقدر است؟

قیمت مصوب خرید این گوشت ۷۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است که قرار است به صورت بسته بندی شده توسط وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد.

*تکلیف گوشت‌های وارداتی با توجه به تامین نیاز داخل از سوی دامداران کشور چه می‌شود؟

امسال وزارت جهادکشاورزی درخواست جلوگیری واردات گوشت از برزیل را داشته چرا که در کشور امکان تامین گوشت مورد نیاز وجود دارد.

کد خبر: ۳۶٬۹۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha