۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲
گلایه کشاورزان کرمانی از کاغذبازی های اداری؛ از حرف تا عمل مسئولان
بازار گزارش می دهد

گلایه کشاورزان کرمانی از کاغذبازی های اداری؛ از حرف تا عمل مسئولان

کرمان- یکی از دغدغه های کشاورزان استان کرمان دریافت تسهیلات است اما فرآیندهای طولانی و کاغذبازی موجب گلایه کشاورزان شده است.

بازار؛ گروه استان ها: هیچ شکی در این نیست که صاحبان اصلی هر جامعه ای، مردمان آن هستند از طرف دیگر مهم ترین و ارزشمندترین وظیفه هر مدیر و مسئول نیز خدمت به خلق است در این میان در ایران و انقلاب اسلامی قطع یقین خدمت به عموم مردم، بسیار مورد تاکید بوده است و به فرمایش حضرت امام (ره) صاحبان اصلی این مملکت همین پابرهنه ها هستند. یکی از اقشار زحمتکشی که در کشور و به خصوص استان کرمان مشغول به کارند، کشاورزان هستند که علی رغم حیاتی بودن فعالیت آنها اما دارای مسائل و مشکلاتی هستند که برای رفع کردن این مشکلات، نیازمند حمایت مالی و اخذ تسهیلات هستند ولی طبق گفته برخی از کشاورزان، برای دریافت وام یکسری موانعی وجود دارد که دریافت وام را سخت تر و طولانی مدت می کند.

یکی از شهروندان در خصوص دریافت وام روستای به خبرنگار بازار گفت: طی صحبتی که با مهندس ناظر داشتم به ما اعلام کردند که فعلا هیچ خبری از دریافت وام نیست و باید تا برج ۱۱ هم صبر کنیم حتی ممکن است که تا سال آینده نیز طول بکشد از طرف دیگر بنده مستاجر هستم و توان پرداخت اجاره ندارم‌.

یکی دیگر از شهروندان هم به خبرنگار بازار گفت: جوانی که تازه تشکیل زندگی داده است برای دریافت وام خود باید یک زمان طولانی را صبر کند و برای ثبت نام وام هم باید مبلغ یک میلیون تومان پرداخت شود در صورتی که بنده هنوز متوجه نشدم که این مبلغ به چه دلیل از افراد دریافت می شود.

 در ادامه در خصوص دریافت وام و مشکلات موجود در این زمینه یکی از شهروندان به خبرنگار بازار گفت: بنده برای ساخت خانه روستایی اقدام کرده ام، روند دریافت وام طولانی است و مبلغی هم که اختصاص پیدا می‌کند که ۵۰ میلیون‌ تومان است، نسبت به هزینه مصالح ساختمانی بسیار ناچیز است.

طولانی شدن زمان دریافت تسهیلات و تامین وثیقه توسط فرد کشاورز، از جمله گلایه هایی است که یکی از شهروندان به خبرنگار بازار گفت و از مسئولان درخواست کرد که این مشکل برطرف شود.

درخواست پرداخت تسهیلات از محل توسعه روستایی را داریم
رئیس جهاد کشاورزی شمال استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به  اینکه در چند حوزه وام به کشاورزان تعلق می‌گیرد، افزود: یکی از این نوع وام‌ها بند «الف» تبصره ۱۸ است که از سال ۹۷ تاکنون این نوع وام به کشاورزان پرداخت می شود که از جمله مصادیق آن می‌توان به صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی، گلخانه داران و کسانی که در زمینه گیاهان دارویی، دامپروری و شیلات نیز فعالیت دارند، می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

هنوز هم درخواست داریم در صورت امکان از محل توسعه روستایی تسهیلاتی در اختیار ما قرار بدهند تا بتوانیم به کشاورزان پرداخت کنیم اما در حال حاضر از محل بند «الف» تبصره ۱۸ تسهیلات پرداخت می کنیم و همچنین تسهیلات در قالب مکانیزاسیون کشاورزی همچون خرید تراکتور، کمباین، ادوات و تجهیزات گلخانه ها را نیز می توانیم در اختیار کشاورزان قرار بدهیم

 عباس سعیدی با اشاره به وام توسعه و اشتغال روستایی، اضافه کرد:  این نوع وام تا قبل از سال ۹۷ به کشاورزان در بخشهای دامپروری شیلات صنایع تبدیلی و تکمیلی پرداخت نشد که در آن زمان ۴۵ درصد از کل اعتبارات استان مربوط به بخش کشاورزی استان بود که سهم ما حدود بالغ بر ۲۷۴ میلیارد تومان می‌شد اما بخش کشاورزی بیش از سهم خود در استان جذب کرده است یعنی چیزی بالغ بر ۵۱۲ میلیارد تومان تسهیلات در قالب هزار و ۲۴۷ طرح تسهیلات پرداخت کردیم.

رئیس جهاد کشاورزی شمال استان کرمان گفت: هنوز هم درخواست داریم در صورت امکان از محل توسعه روستایی تسهیلاتی در اختیار ما قرار بدهند تا بتوانیم به کشاورزان پرداخت کنیم اما در حال حاضر از محل بند «الف» تبصره ۱۸ تسهیلات پرداخت می کنیم و همچنین تسهیلات در قالب مکانیزاسیون کشاورزی همچون خرید تراکتور، کمباین، ادوات و تجهیزات گلخانه ها را نیز می توانیم در اختیار کشاورزان قرار بدهیم.

تامین وثیقه سد راه متقاضیان دریافت تسهیلات کشاورزی
 سعیدی در خصوص فرآیند دریافت وام، عنوان کرد: هزار و ۲۴۷ نفری که از توسعه روستایی وام دریافت کردند و یا ۲۵۴ نفری که از محل بند «الف» تبصره ۱۸ تسهیلات دریافت کرده‌اند، مراحل دریافت وام را طی کرده و تسهیلات را دریافت کردند از طرف دیگر دریافت وام دارای الزامات و پیش نیازهایی  همچون ارائه مدارک مورد نیاز به بانک، در اختیار قرار دادن وثیقه و ارائه پروانه است لذا برخی از دلایل طولانی شدن پرداخت وام مربوط به متقاضی است چراکه باید برخی مدارک را ارائه کند.

وی در خصوص فرآیند دریافت تسهیلات کشاورزی تصریح کرد: در ابتدا افراد متقاضی در سایت مربوطه ثبت نام می کنند در مرحله بعد افراد متقاضی که در شهرستان ها حضور دارند از طریق یک کارگروه مدارک آنها مورد بررسی قرار می گیرد و در ادامه نتایج را از طریق سیستم به کارگروه استانی اعلام می کنند و در نهایت کارگروه استانی پس از بررسی، مدارک را جهت اخذ وام به بانک معرفی می کنند.

افرادی که مدارک و مجوزهای آنها تکمیل است معطلی در زمینه دریافت وام ندارند البته در بحث گلخانه‌ها مسئله وثیقه وجود دارد که نمی توانند آن را تامین کنند لذا اکثرا متقاضیان ما گرفتاری آنها در زمینه تامین وثیقه است

سعیدی با اشاره به اینکه متقاضی باید مدارک مورد نیاز خود را به بانک ارائه کرده و وام را دریافت کند، افزود: افرادی که مدارک و مجوزهای آنها تکمیل است معطلی در زمینه دریافت وام ندارند البته در بحث گلخانه‌ها مسئله وثیقه وجود دارد که نمی توانند آن را تامین کنند لذا اکثرا متقاضیان ما گرفتاری آنها در زمینه تامین وثیقه است.

رئیس جهاد کشاورزی شمال استان کرمان افزود: بانک هایی که طرف قرارداد ما هستند در حد توان به دنبال تسهیل گری جهت دریافت تسهیلات توسط متقاضیان هستند اما یک حداقل‌هایی باید توسط متقاضیان تامین شود.

 وی تصریح کرد: در اواخر سال گذشته بند «الف» تبصره ۱۸ چون یارانه آن را برداشته بودند و بلاتکلیف بود، سامانه بسته شده بود اما امسال هیچگونه مشکل وجود ندارد و متقاضیان می توانند به سامانه بانک کشاورزی یا جهاد کشاورزی مراجعه و ثبت نام کنند.

سعیدی با اشاره به اعطای تسهیلات بانکی برای مکانیزاسیون بیان کرد: تمامی کشاورزان می‌تواند به جهاد کشاورزی محل زندگی خود مراجعه کنند در ارتباط با بند «الف» تبصره ۱۸ می تواند در سامانه ثبت نام کنند لذا در این موارد محدودیتی وجود ندارد و پرداخت تسهیلات انجام می شود.

وی بیان داشت: افراد متقاضی دریافت تسهیلات کشاورزی از زمان ثبت نام تا هنگام دریافت وام هیچگونه مبلغی را نباید واریز کنند،  و چنانچه مبلغی در این زمینه اخذ شود افراد موارد را به اطلاع همکاران بنده برسانند تا مسئله پیگیری شود.

تسهیلات کشاورزی تقریباً کم بهره اند
سعیدی با بیان این مطلب که تسهیلات کشاورزی تقریباً کم بهره هستند، افزود: در خصوص وام های مکانیزاسیون کشاورزی وام آنها ۲۵ سال است و حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد آن را فرد متقاضی باید تقبل کند به عنوان مثال قیمت یک تراکتور اگر ۱۰۰ میلیون است حدود ۲۵ میلیون آن را فرد متقاضی پرداخت می‌کند، ۷۵ میلیون آن را به صورت وام دریافت می کند که به مدت ۵ سال این وام باید پرداخت شود و دارای سود ۱۵ درصد است.

رئیس جهاد کشاورزی شمال استان کرمان در خصوص تسهیلات بند «الف» تبصره ۱۸، افزود: این نوع وام نسبت به وام مکانیزاسیون کشاورزی متفاوت است و بین ۷ تا ۱۶ درصد با توجه به نوع طرح و مناطق محروم و برخوردار متفاوت است به عنوان مثال این وام در گلخانه ها تا ۱۰ درصد و صنایع تبدیلی و تکمیلی تا ۱۶ درصد است‌ که دارای یک سال تنفس بوده و به مدت ۵ سال نیز باز پرداخت می شود.

وی با بیان این مطلب که در خصوص وام بند «الف» تبصره ۱۸، ۶۶۵ نفر به مبلغ ۵۵۹ میلیارد تومان ثبت نام کردند، عنوان کرد: از این تعداد ۲۰۹ نفر به مبلغ ۱۸۰ میلیارد تومان از بانک بازگشت داده شده اند که می تواند دارای دلایل مختلفی از جمله عدم پیگیری توسط متقاضی، نداشتن وثیقه و یا این که پیش نیاز های لازم را نداشته و باید بعدها ثبت نام کرده و مراجعه به بانک می کرده است.

 سعیدی با اشاره به اینکه به تعداد ۲۵۴ نفر به مبلغ ۱۳۰ میلیارد تومان وام پرداخت شده و یا اخذ قرارداد شده و داخل بانک است، اظهار کرد: در خصوص اشتغال توسعه روستایی ۲۷۴ میلیارد تومان تسهیلات داشتیم اما مبلغ ۵۱۲ میلیارد تومان یعنی چیزی حدود ۲ برابر تعهد مد نظر پرداخت کرده‌ایم لذا جلوی آن را گرفتند تا تسهیلات توسط بخش‌های دیگر جذب شود در نتیجه برای هزار و ۲۴۷ طرح به مبلغ ۵۱۲ میلیارد تومان تامین تسهیلات کردیم.

 وی با بیان این مطلب که به طور کلی فرآیند جذب تسهیلات کشاورزی چندان هم سخت نیست، بیان داشت: چنانچه مدارک افراد متقاضی کامل و به خصوص چنانچه بتوانند وثیقه را تامین کنند، می توانند وام را دریافت کنند.

شبکه بانکی با کشاورزان جنوب کرمان همکاری کند
مدیرکل جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان هم به بازار گفت: کشاورزی در جنوب استان کرمان با ریسک همراه است و امسال شرایط خوبی نداشتیم.

سعید برخوری با اشاره به خسارت کرونا به بخش کشاورزی ادامه داد: کشاورزان منطقه به دلیل مشکلاتی که در بخش صادرات ایجاد شده است، دچار چالش و خسارت شده اند.

وی نقدینگی بخش کشاورزی در جنوب استان کرمان را صفر دانست، گفت: در چنین شرایطی نیاز است که دست کشاورزان را بگیریم و به ویژه از بانک کشاورزی می خواهیم که در خصوص بازپرداخت اقساط بانکی کشاورزان همکاری کند چرا که درآمد کشاورزان به شدت افت کرده است.

مدیرکل جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان شرایط به کمک کشاورزان بیاید گفت: امسال محصولات کشاورزی جنوب استان کرمان بر زمین ماند و نتوانستند به حاصل دست رنجشان دست پیدا کنند.

در مجموع به نظر می رسد که شاهد وجود یک خلا و یا فاصله برای دریافت وام توسط کشاورزان هستیم به این معنا که علی رغم همه فعالیت های بانک ها و سازمان جهاد کشاورزی اما هنوز شاهد طولانی بودن فرایند کاغذبازی توسط مسئولان امر هستیم لذا انتظار می رود که در این زمینه از طریق مسئولان استانی و یا کشوری برای حل این مسئله چاره اندیشی شود.

کد خبر: ۳۶٬۸۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha