۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵
 وزارت صمت برای صادرات خشکبار برنامه‌ای ندارد
صادرکننده خشکبار:

وزارت صمت برای صادرات خشکبار برنامه‌ای ندارد

یک صادرکننده خشکبار با اشاره به بی برنامه بودن وزارت صمت در بحث صادرات خشکبار کشور، گفت: اگر به همین منوال پیش برویم به نظر می‌رسد صادرکنندگان خشکبار سرمایه خود را به صورت خاموش از این حوزه بیرون خواهند کشید.

محمد رضا حدادی در گفت‌وگو با بازار، درباره اصلی‌ترین مشکلات صادرکنندگان خشکبار کشور، اظهار کرد: اصلی ترین مشکلی که در حوزه خشکبار وجود دارد بحث‌ خود تحریمی با قانون گذاری اشتباه و استفاده از سیاست‌های بانکی غلط در حوزه صادرات خشکبار است.

این صادرکننده خشکبار، افزود: قانون گذاری که توسط وزارت صمت و بانک مرکزی انجام می‌گیرد، قریب به اتفاق برد کارشناسی بسیار ضعیفی داشته به عنوان مثال در بحث خرما در سال گذشته هیچ‌گونه پیش بینی برای قیمت خرما قبل از ماه مبارک رمضان نشده بود و به صورت یکدفعه صادرات آن ممنوع شد و با توجه به فساد زودهنگام در برخی محصولات فرآوری شده از خرما، صادرکنندگان دچار ضرر بسیاری شدند.

وی با اشاره به برخی مشکلات ایجاد شده برای صادرات خشکبار بعد از قانون منع صادرات برخی محصولات خشکبار، گفت: برخی محصولات با وضع قانون ممنوعیت صادرات، به علت قیمت تمام شده بالا، بازار داخل کشش قیمتی را نداشته و این اجناس که با قیمت بالا به بازار عرضه می‌شود، خریداری نداشته لذا بعد از مدتی غیر قابل استفاده و به فساد کشیده می‌شود.

حدادی، ادامه داد: خرمای مضافتی ایران در اروپا مشتری نداشته اما صادرکنندگان راه‌های مختلفی برای صادرات این محصول به اروپا راه اندازی کردند اما با تصمیم وزارت صمت این صادرات قطع و تمام زحمات صادرکنندگان به هدر رفت.

صادرات کشمش به کجا رسید

این صادرکننده در ارتباط با صادرات کشمش کشور به بازارهای جهانی، خاطرنشان کرد: در معقوله کشمش، کشور ترکیه با تنظیم سوپسیدی که به صادرکنندگان می‌دهد باعث شده صنف کشمش این کشور بسیار رشد کند اما در ایران متاسفانه دولت چشم بر صادرات این محصول بسته و به صادرکنندگان ابلاغ کرده که در صورت صادرات، باید ارز صادراتی را به دولت با قیمت پایین‌تر از بازار ارائه دهد که موجب از بین رفتن بخش زیادی از سود صادرکنندگان شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به این قوانین عملا بخشی از خشکبار که شامل فندق، بادم و گردو کشور می‌شود از گردونه کالاهای صادراتی کشور خارج شده البته این اقلام به صورت محدود صادر می‌شود اما به عنوان قلم عمده صادراتی نخواهد بود و قطعا این اتفاق در آینده برای کشمش کشور هم خواهد افتاد.

حدادی با اشاره به اینکه تنها چاره حل مشکلات خشکبار مشورت کردن با اعضای صادرکننده خشکبار بوده، گفت: با توجه به اینکه صادرکنندگان خشکبار در کشور تعداد مشخصی هستند دولت می‌تواند در زمینه‌ها و قانون گذاری‌های این حوزه از افرادی که سال‌هاست در این حوزه کار می‌کنند نظر خواهی کند.

نادیده گرفتن صادرکنندگان خشکبار 

این فعال حوزه خشکبار، افزود: وزرت صمت هیچ‌گونه پیشنهادی در ارتباط با توسعه صادرات خشکبار کشور به صادرکنندگان نداده و تنها به طرح چند موضوع که بتوانند از عملکرد خود دفاع کند، بسنده کرده‌ لذا این وزارت خانه برنامه‌ای در حیطه توسعه کشاورزی، بازرگانی و رقابتی نداشته است.

وی درباره تاثیرات افزایش قیمت حمل‌ونقل بر صادرات خشکبار کشور، بیان کرد: افزایش قیمت حمل و نقل بر صادرات خشکبار کشور تاثیر بسزایی داشته و می‌توان گفت این افزایش به صورت ۱۰۰درصدی را تجربه کرده، به عنوان مثال کانتینری که در گذشته با قیمت ۴۵ تا ۵۰ میلیون تومان به بازارهای اروپا می‌رسید در حال حاضر به ۷۰ تا ۷۵ میلیون تومان افزایش یافته که باعث شده صادرات کالاهای ارزان قیمت توسط صادرکنندگان صرفه اقتصادی نداشته و متوقف شود.

کدام کشورها خریدار خشکبار ایرانی اند؟

حدادی با اشاره به عمده اقلام صادراتی خشکبار کشور، اظهار کرد: صادرات در فیلدهای خشکبار مختلف بوده و کشورهای مختلفی از جمله پاکستان و هند خریداران عمده اقلام خشکبار ایران هستند و همچنین در بحث صادرات به اروپا اگر چه روندی نزولی داشت اما در ماه‌های گذشته، ارقام صادراتی به اروپا در حال افزایش است.

کارشناس حوزه خشکبار، اظهار کرد: خشکبار ایران به علت کیفیت بالا و ارزش غذایی که دارد می‌تواند به عنوان یکی از اقلام اصلی صادراتی کشور جایگاه واقعی خود را پیدا کند اما متاسفانه رفتار درستی در بخش صادرات این محصول انجام نمی‌شود.

وی در انتها تصریح کرد: برنامه جامعی برای صادرات اقلام ارگانیک خشکبار در کشور وجود ندارد و اگر به همین منوال پیش برویم به نظر می‌رسد صادرکنندگان سرمایه خود را به صورت خاموش از این حوزه بیرون کشیده و به سایر بخش‌ها از جمله ساخت و ساز و سرمایه‌گذاری در خارج از کشور منتقل کنند.

کد خبر: ۳٬۶۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha