۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۴
الاکلنگ بورس با ارز/ جلوگیری از خروج سرمایه ها در بورس با گرانی ارز!
«بازار» از تاثیر فراز و فرود بازارها بر قیمت ارز گزارش می دهد؛

الاکلنگ بورس با ارز/ جلوگیری از خروج سرمایه ها در بورس با گرانی ارز!

ریزش شاخص ها در بازار سرمایه طی دو هفته اخیر موجب شده است تا برخی از سرمایه گذاران با خروج از بورس وارد بازار ارز شوند و زمینه گرانی این کالا را در پی رشد تقاضا فراهم کنند.

بازار، گروه بانک و بیمه: ارتباط بازارهای مهم اقتصادی باهم و تاثیر فراز و نشیب یک بازار بر سایر بازارهای موازی مشکلات فراوانی را در اقتصاد ایجاد کرده است. به طورمثال حمایت همه جانبه دولت از بازار سرمایه و ورود خیل عظیمی از جمعیت کشور به این بازار پر سود در کنار رکود سایر بازارهای موازی باعث شد تا افراد غیر حرفه ای و ناشی وارد بورس شوند.   بورسی که در سالجاری خیلی خوب رشد و سود سرشاری را نصیب سهامداران خود کرد اما این بازار در چند هفته اخیر با ریزش شاخص ها مواجه شد. در چنین شرایطی خیلی از سرمایه گذاران این بازار در پی زیان های جزیی و کلان با خروج از بورس راه ورود به بازار ارز را برای حفظ سرمایه های خود در پیش گرفتند.

ریزش شاخص ها در زمان ثبات قیمت ارز در بازار
‌ ریزش شاخص ها در بازار سرمایه زمانی آغاز شد که قیمت ها در بازار ارز از یک ثبات نسبی خاصی برخوردار بود. قیمت ها تا حدودی ثابت و تنشی در این بازار مهم اقتصادی به چشم نمی خورد اما با شروع سیر نزولی شاخص ها آن دسته از سرمایه گذارانی که فقط برای کسب سود وارد این بازار شده بودند بازار را ترک کرده و سرمایه های خود را برای سودآوری و یا حفظ ارزش آن به بازارهای دیگر چون بازار ارز و سکه وارد شدند که این روند تقاضا را در این بازارها بالا برد و قیمت ها را تا حدودی گران کرد.
به طور مثال با وجودی که قیمت دلار در ابتدای هفته به مرز ۲۱ هزار تومان رسیده بود اما قیمت این کالا و خیلی از اسکناسهای خارجی روندی افزایش به خود گرفت تا جایی که اکنون قیمت دلار به ۲۲ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است. علاوه بر افزایش قیمت دلار نرخ یورو نیز  امروز در بازار گران شد و قیمت آن به ۲۷ هزار تومان رسیده است.

صرافی‌ بانک ها قیمت ها را کاهش دادند
حال در شرایطی که قیمت ها در بازار آزاد ارز افزایش بود اما صرافی بانک ها قیمت ها را کاهش دادند. صرافی‌های بانک‌ها امروز قیمت دلار را برای فروش به مردم با کاهش  ۱۰۰ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۲ هزار و ۴۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۲۲ هزار و ۳۵۰ تومان خریداری می‌کنند. همچنین قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها نیز با ۱۰۰ تومان کاهش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل ۲۶ هزار و ۶۵۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو در این صرافی‌ها ۲۶ هزار و ۵۵۰ تومان درج شده است.
برخلاف اینکه قیمت ها در بازار طلا و سکه با افزایش نرخ ارز در بازار افزایش می یافت اما امروز قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۵۳ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. این در حالی است که دیروز قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۷۳ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود.
علاوه بر این  قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۳ میلیون تومان و سکه گرمی یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.
همچنین امروز قیمت هرگرم طلای ۲۴ عیار یک‌میلیون و ۴۰۶ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۵۶۳ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۹۸۴ دلار معامله می‌شود.
البته نرخ طلای جهانی امروز کاهش بود تا جایی که  قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۴۸ درصد کاهش به ۱۹۹۳ دلار و ۳۷ سنت رسید. این در حالی است که دیروز قیمت هر اونس طلا به بالاترین رقم یک هفته اخیر یعنی ۲۰۱۴ دلار و ۹۷ سنت رسیده بود.

اشتباه سرمایه گذاران در سرمایه گذاری بر روی ارز!
بنا به این گزارش، خیلی از کارشناسان معتقدند؛ قیمت ارز این روزها در بازار تابع عرضه و تقاضا است و چون برخی از سرمایه گذاران بورس با خروج از این بازار درصدد حفظ ارزش سرمایه های خود هستند به این بازار آمده و با تحریک تقاضا قیمت ها در این بازار بندکی نسبت به دیروز افزایش یافته است.
برخی از کارشناسان براین باورند گرانی قیمت ها در بازار ارز مانع از خروج سرمایه ها در بازار سرمایه می شود این در حالی است که خبرگان اقتصادی این رویکرد را نفی کرد و معتقدند؛ بازارها باید شفاف باشد، ریزش شاخص ها در بازار سرمایه امری طبیعی است و این احتمال وجود دارد که بازار سرمایه به زودی دوباره پررونق شود. از طرفی نیز قیمت واقعی دلار حدود ۲۰ هزار تومان است و سرمایه گذاری در این بازار همراه با ریسک خواهد بود.
شهاب آزادی کارشناس مالی در گفتگو با «بازار» می گویید؛ قیمت دلار بیش از ۲۰ هزار تومان قیمتی غیر واقعی است و سرمایه گذاران نباید برای سودآوری و یا حفظ سرمایه هایشان ارز را به عنوان کالایی برای سودآوری انتخاب کنند.
وی خاطرنشان کرد: هرچند نرخ تورم در کشور بالاست و قیمت ها نیز به شکلی انتظاری در بازار در حال افزایش هستند اما باید به این نکته مهم توجه شود که مشکل اساسی در اقتصاد کشور وجود نقدینگی حجیمی است که به جای ورود به بخش تولید سر از بازارها در می آورند و باعث گرانی می شوند. بنابراین مسئولان باید برای هدایت نقدینگی به بخش مولد کشور چاره اندیشی کنند.

کد خبر: ۳۶٬۶۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha