۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۴
تشریح استراتژی‌ وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد

تشریح استراتژی‌ وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن

محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه وزارت راه در دوره جدید بر سه استراتژی اصلی طراح شده است، اظهار کرد: جداسازی بازار سرمایه گذاری از بازار مصرف، موضوع اجاره و همچنین افزایش تولید مسکن سه موضوع محوری و استراتژیک وزارت راه و شهرسازی است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با ابراز تأسف از اینکه موضوع مسکن در ساختار اقتصادی کشور به عنوان یک عامل سرمایه گذاری تلقی می‌شود، گفت: این نگاه به دلیل یک علاقه تاریخی و فرهنگی و همچنین نبود اطلاعات و آمار صحیح از پایش و پالایش دارایی های بخش املاک و مسکن نشات می گیرد.

وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی در دوره جدید بر سه استراتژی اصلی طراحی شده است، اظهار کرد: جداسازی بازار سرمایه گذاری از بازار مصرف، موضوع اجاره و همچنین افزایش تولید مسکن سه موضوع محوری و استراتژیک وزارت راه و شهرسازی است.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درباره مسئله اجاره و کمک به مستاجرین بیان کرد: تعیین سقف برای اجاره و ارائه ودیعه اجاره به مستاجرین دو طرحی بودند که در حوزه اجاره مسکن تهیه و اجرا شد که نتیجه نسبتاً خوبی هم بر بازار اجاره گذاشتند. ایجاد شرکت های اجاره داری سومین طرح در این زمینه است و در هیئت دولت نیز مصوب شده است و در حال تدوین شیوه نامه آن است تا به سامان دهی بیشتر اجاره بهای مسکن منتهی شود.

وی درباره افزایش تولید مسکن نیز عنوان کرد: تولید و ساخت خانه حداقل یک بازه یک سال و نیم زمان می برد و به همین جهت همزمان باید بازار فعلی را نیز مدیریت کنیم. در این راستا سامانه اسکان و املاک راه‌اندازی شد و از زمانی که بحث این سامانه از دو ماه پیش مطرح شد، نوع معاملات و درصد افزایش تا ۳۰ درصد را برای مناطقی که بیشترین تراکم خانه های خالی را داشتیم ایجاد شد. این موضوع می تواند کمک کند تا تعداد قابل توجهی از واحدهای موجود وارد بازار شود.

در ادامه حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه مشاورین املاک از تاثیرگذاری سیاست های جدید وزارت راه و شهرسازی گفت و درباره اثرات قوانین سلبی در کنترل بازار مسکن بیان کرد: وجود قوانینی مانند قانون مالیات بر خانه های خالی یا عایدی مسکن می تواند در کنترل قیمت مسکن مؤثر و بازدارنده باشد.

وی افزود: با توجه به زیرساخت هایی که وزارت راه و شهرسازی با ایجاد سامانه اسکان و املاک ایجاد کرده است، سازمان امور مالیاتی می تواند به راحتی در حوزه مسکن ورود کند و خانه های خالی در این زمینه را شناسایی کند و این موضوع در شرایط امروز که مشکلات در حوزه مسکن زیاد است، می تواند در برقراری توازن عرضه و تقاضا و جلوگیری از افزایش نامتعارف قیمت مسکن و همچنین توزیع عادلانه مسکن در کشور مؤثر واقع شود.

نایب رئیس اتحادیه مشاورین املاک با ابراز امیدواری از اینکه سیاست های وزار راه و شهرسازی یک نقشه راه باشد، اظهار کرد: نباید با تغییر دولت ها سیاست ها نیز تغییر کند و اگر قرار باشد سیاست های کلی در بخش مسکن به راحتی تغییر کند هرگز نمی توانیم به توسعه پایدار دست پیدا کنیم.

کد خبر: ۳۶٬۶۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha