۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
رشد چشمگیر بورس منطقه‌ای آذربایجان شرقی/ حفظ اعتماد لازمه ادامه ورود نقدینگی به بازار سرمایه
بازار گزارش می‌دهد؛

رشد چشمگیر بورس منطقه‌ای آذربایجان شرقی/ حفظ اعتماد لازمه ادامه ورود نقدینگی به بازار سرمایه

تبریز- طی چند ماه اخیر میزان مشارکت عمومی در بورس به حد غیر قابل تصوری افزایش یافته و جهت گیری ها و سیاست گذاری های دولت و مسئولین نشان از این است که ورود سرمایه‌های مردم به این بازار تداوم پیدا خواهد کرد.

بازار؛ گروه استان ها: میزان نقدینگی موجود کشور در آخرین آمارهای اعلام شده بیش از ۲,۳۰۰,۰۰۰ میلیارد تومان است و برنامه دولت و وزارت اقتصاد و سایر مراکز تصمیم گیر کشور برای هدایت این نقدینگی عظیم به سوی بازار سرمایه برای اقتصاد ایران می تواند یک روزنه امید باشد.

بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری شفاف در بنگاه های عمدتا تولیدی علاوه بر حل مشکل نقدینگی در بخش تولید روند اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور را نیز تسریع می کند، البته به شرط اینکه دولت مراقبت‌ های لازم را از این بازار به عمل آورد و با یک نگرش آینده‌نگر و ساختاری آن را مورد توجه قرار دهد.

چرا که اگر نگرش ابزاری و کوتاه مدتی به خصوص از طرف دولت بر این بازار پر رونق و برای حل مشکل نقدینگی یا کسری بودجه در شرایط کرونا و تحریم حاکم شود، تهدید جدی برای این بازار به شمار خواهد آمد که تبعات آن به خودی خود هم از لحاظ اقتصادی و نیز از منظر امنیتی قابل توجه خواهد بود.

تردیدی نیست که در شرایط فعلی، دعوت مردم به سرمایه گذاری در بورس تصمیم درستی محسوب می شود، چرا که نقدینگی موجود در جامعه، علاوه بر آثار تورمی شدید، اگر به سوی بازار های کاذب ارز و سکه و مسکن هجوم ببرد، می‌تواند در همه ارکان اقتصاد ایران زلزله ای  ویرانگر ایجاد کند. بنابراین انتظار می‌رود دولت این روند خوب فعلی ایجاد شده را به فال نیک بگیرد و از آن برای اصلاح ساختار اقتصاد کشور با نگرشی درازمدت بهره گیرد. چنین نگاهی به بورس و بازار سرمایه می تواند اعتماد مردم را نیز جلب کرده و سبد سهام را به بخشی جدایی ناپذیر از دارایی های مالی آنان تبدیل کند.

از فواید دیگر رونق گرفتن بازار سرمایه در ایران، می توان به کاهش فساد و فرارمالیاتی، ‌ منطقی و به‌روز کردن قوانین مالیاتی، تامین‌اجتماعی، تجارت و استانداردهای حسابداری و حسابرسی اشاره کرد.

همچنین می‌توان انتظار داشت که ‌شفافیت و مسئولیت‌ پذیری و پاسخگویی افزایش یابد. چابک‌سازی شرکت‌ ها و سازمان‌ ها، ‌ افزایش بهره‌وری شرکت‌ها و رهاسازی دارایی‌ها وفعالیت‌های کم‌بازده، ‌رشد اقتصادی و رونق اقتصادی، ‌دموکراتیزه کردن فضای کسب وکار، ‌ امکان تامین مالی بلندمدت برای سرمایه‌گذاری و افزایش همبستگی و هوش اقتصادی مردم از دیگر دستاوردهای توسعه بازار سرمایه است.

دولت در پی ورود نقدینگی های کوچک به بورس
محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه اکنون در شرایط سخت جنگ اقتصادی قرار داریم، می گوید: در جنگ اقتصادی واحدهای تولیدی و واحدهای اداری و مالی بیشتر تحت فشار قرار خواهند گرفت. اینکه امروز در جنگ اقتصادی با وجود تمام هجمه های دشمنان خم به ابرو نمی آوریم برای آنان باورنکردنی است. با وجود اینکه در اقتصاد تنگناها و مشکلاتی داریم ولی با نایابی و کمیابی منابع مواجه نیستیم و باید از منابع موجود به خوبی بهره مند شویم.

پور محمدی با بیان این که مجموعه دولت و حاکمیت به جد مسائل و مشکلات را پیگیر هستند، اضافه می کند: به گفته نخبگان و صاحبان فکر در شرایط نامتعارف و غیر عادی نباید با افکار متعارف و عادی جلو رفت در این صورت نمی توان موفق عمل کرد. در شرایط فعلی و با توجه به شرایط امروز کشور، دولت با ورود نقدینگی های کوچک به بازار بورس خواهان تامین مالی بخشی از نیاز ها و تقویت بخش تولید است. ما برای توسعه نیازمند سرمایه های مادی، انسانی و اجتماعی هستیم که منشا سرمایه اجتماعی نیز اعتماد است.

رشد ۱۱۲ درصدی بورس منطقه ای آذربایجان شرقی
علی جهانگیری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی وضعیت بورس منطقه ای آذربایجان شرقی را در سال گذشته رو به رشد دانسته و می گوید: در حالی که شاخص کل بورس استان در سال ۱۳۹۷ شمسی ۱۷ میلیون و ۸۶۵ هزار و ۹۰۱ واحد بود، این رقم در ۹ ماه سال گذشته با رشد ۱۲۶.۸ درصدی در سال گذشته به ۳۵ میلیون و ۳۹۶ هزار و هفت واحد رسید.

وی ادامه می دهد: ارزش سهام معامله شده در بورس منطقه ای آذربایجان شرقی نیز در ۹ماهه سال گذشته با رشد ۱۱۲.۲ درصدی در مقایسه با سال ۱۳۹۷ به ۷۴ هزار و ۲۲۶ میلیارد ریال رسید.

معاون هماهنگی اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی، همچنین حجم سهام معامله شده در بورس منطقه ای استان در  ۹ ماه سال گذشته را  ۱۶ میلیارد و ۱۸۱ میلیون سهم اعلام کرد و افزود: این رقم نسبت به سال قبل از آن ۴۱. ۹ درصد رشد نشان می دهد.

با اینکه در این سال های اخیر شاهد بانک‌ محورشدن اقتصاد کشورمان بودیم ولی از سال ۹۸ تا حدودی اقبال عمومی به بازار سرمایه به وجود آمد و واحدهای بزرگ صنعتی و تولیدی کشور به جای تامین منابع خود از بانک ها از بازار سرمایه تغذیه کردند که گام مهمی در جهت کنترل تورم در جامعه بود. این تامین منابع از بورس در آن روی سکه همچنین باعث توسعه اشتغال و رفاه عمومی نیز می شود.

بدین ترتیب می توان گفت که بازار سرمایه و فعال شدن مردم در بورس یکی از بهترین شیوه ها برای اصلاح ساختارهای اقتصادی و مشارکت مردم در اقتصاد کشور است؛ مشروط بر آنکه هم حضور مردم آگاهانه باشد هم ساختار های لازم برای  مشاوره و کارگزاری با نظرات دقیق دولت فراهم شود و هم مردم با حضور فعال در بازار سرمایه قادر باشند در مدیریت بنگاه‌های اقتصادی نقش واقعی و موثر ایفا کنند.

متاسفانه در حال حاضر به عقیده اکثریت کارشناسان و اقتصاددانان، بورس کشور با چهار مشکل عمده مواجه است، مشکل فنی، مشکل ساختار مالی، مشکل مدیریتی و مشکل نرم افزاری که همگی این عوامل در کنار هم دست به دست هم داده و در بازه های زمانی خاصی باعث بی اعتمادی و دلزدگی مردم از بازار سرمایه شده اند. نظارت های سلیقه ای، مشکلات هسته معاملاتی، ناهماهنگی در مصاحبه ها و اعلام اخبار از سوی وزارت خانه های مختلف، عرضه های بی حساب و کتاب سهام عدالت و چندین و چند مشکل دیگر که به ویژه در طول ۱ ماه اخیر باعث قرمزی تابلوهای بورس کشور شدند که انتظار می رود با اتخاذ تصمیمات جدی و با عنایت به اهمیت حفظ اعتماد مردم به بازار سرمایه، دیگر شاهد این مشکلات حداقل به این شدت و ضرر نباشیم.

کد خبر: ۳۶٬۴۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha