۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
عدد کسری برنج کشور در سال یک میلیون تن است
دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران:

عدد کسری برنج کشور در سال یک میلیون تن است

کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران گفت: عدد کسری برنج کشور در سال یک میلیون تن است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، «مسیح کشاورز» افزود: کشور در یک روند طبیعی سال های سال است که کسری نیاز برنج خود را از محل واردات تامین می کند.

وی اظهارداشت: متاسفانه سال قبل «محمد باقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه ممنوعیت واردات برنج را که ستاد تنظیم بازار لغو کرده بود مجدد برقرار کرد که این امر باعث رسوب انبوهی از واردات برنج در گمرکات کشور شد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران گفت: این اتفاق ادامه پیدا کرد تا زمانی که اختیارات وزارت جهاد کشاورزی در حوزه بازرگانی به وزارت صمت واگذار شد.

وی افزود: قضیه مزبور با این تغییر و تحولات شکل دیگری پیدا کرد و بانک مرکزی با وزارت صمت همکاری نکرد لذا در عمل طی سال ۹۸ نزدیک به ۷۰۰ هزار تن برنج در گمرکات رسوبی شد.

کشاورز ادامه داد: ارز مورد نیاز ۲۰۰ تا۳۰۰ هزار تن از این میزان برنج وارداتی تا دی ماه تامین و محموله ها ترخیص شد و بقیه پشت درب گمرکات ماندو حتی رسوب بخش عمده ای از برنج های وارداتی به این ور سال ادامه پیدا کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه بانک مرکزی هنوز ارز مورد نیاز ۱۰۰ هزار تن برنج رسوبی سال قبل را تامین نکرده است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران گفت: جدا از این ۲۰۰ هزار تن برنج وارد بنادر شده و وارد کنندگان منتظر بودند طی همین پنج ماه سال جاری یعنی قبل از دوره شروع ممنوعیت که اول شهریور ماه سال ۹۹ است بتواند محموله های خود را ترخیص کنند.

وی افزود: این میزان برنج ( ۳۰۰ هزار تن) نیاز کشور بوده که حتماباید قبل از یکم شهریور ماه سال جاری وارد کشور می شد تا بتوانیم بازاررا در دوره ممنوعیت واردات برنج تامین کنیم.

کشاورز بیان داشت: همه این مشکلات به عدم تامین ارز مربوط می شود البته بانک مرکزی ممکن است ارز را تخصیص داده باشد ولی نتوانسته آن را تامین کند.

وی تصریح کرد: اگر بانک مرکزی در اسرع وقت ارز مورد نیاز برای تامین برنج خارجی را پرداخت نکند رسوب محموله هایی که از سال قبل به سال ۹۹ ادامه پیدا کرده همچنان این روند تا پایان دوره ممنوعیت در سال جاری تداوم پیدا خواهد کرد که بی تردید ضرر و زیان زیادی برای مصرف کنندگان، واردکنندگان و کشور خواهد داشت.
 

کد خبر: ۳۶٬۲۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha