۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۵
چهار پدیده مخرب جوی به بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان خسارت زد
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان:

چهار پدیده مخرب جوی به بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان خسارت زد

زاهدان- مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده در فصل بهار چهار پدیده مخرب جوی بیشترین خسارت را به بخش کشاورزی این استان وارد کرده است.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی هواشناسی سیستان و بلوچستان، محسن حیدری اظهار داشت: این پدیده‌ها شامل سیل، باد و طوفان، بارش‌های رگباری و گرم باد است که سیل با تأثیر بر ۷ شهرستان سیستان و بلوچستان پردامنه ترین مخاطره فصل بهار بوده که بخش‌هایی از شهرستان‌های میرجاوه، خاش، ایرانشهر، فنوج، قصرقند، نیکشهر و کنارک را فرا گرفته است.

وی ادامه داد: در این میان «گرم باد» پر تکرار ترین مخاطره جوی بوده که حداقل چهار بار در بهار امسال تکرار شده و خسارت‌هایی را به بخش کشاورزی شهرستان‌های دلگان و ایرانشهر وارد کرده است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان بیان کرد: وقوع پدیده‌های باد و توفان و بارش‌های رگباری نیز هر کدام ۲ بار در فصل بهار منجر به خسارت به بخش کشاورزی این استان شده که توفان در شهرستان‌های هیرمند، هامون، زهک، زابل و رگبار در سراوان روی داده است.

وی تصریح کرد: سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط جغرافیایی و ویژگی‌های مورفولوژیکی از استان‌های پرمخاطره کشور محسوب می‌شود که مخاطرات جوی زیادی نظیر سیل، صاعقه، تگرگ، توفان حاره‌ای، توفان گردوخاک، بارش‌های سنگین، برف، خشکسالی، یخبندان، موج‌های گرمایی و گرمازدگی رو به رو است.

حیدری افزود: ۱۰ مهر سال گذشته در مدت چند ساعت چهار پدیده مخرب جوی شامل تگرگ، طوفان تندری، تندباد لحظه‌ای و رگبار شدید باران زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان را فرا گرفت به طوریکه غلظت ذرات معلق هوای ناشی از تندباد لحظه‌ای به پنج برابر حد مجاز رسید.

وی ادامه داد: همین امسال چندین بار بادهای شدید با سرعت ۱۲۶ کیلومتر بر ساعت در دلگان، ۱۰۸ کیلومتر بر ساعت در قصرقند و باد شدید و گردوخاک با سرعت ۱۰۸ کیلومتر بر ساعت در زابل روی داد که در اکثر این نواحی منجر به بروز خسارت به بخش‌های مختلف بویژه بخش کشاورزی شد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: به گفته مسئولان محلی در جریان تند باد دلگان خسارت زیادی به تأسیسات برق این شهرستان وارد شد و برق سه هزار مشترک قطع شد.

وی با بیان اینکه برای مدیریت مخاطرات جوی باید مدیریت ریسک جایگزین مدیریت بحران شود، گفت: با مدیریت ریسک حجم خسارت ناشی از پدیده‌های مخاطره آمیز تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

کد خبر: ۳۶٬۲۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha