۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳
سامانه املاک با سرپیچی  وزارت نفت و نیرو  باردیگر رونمایی شد/ جرم عدم اجرای قانون مالیات های مستقیم چیست؟
بازار گزارش می دهد

سامانه املاک با سرپیچی وزارت نفت و نیرو باردیگر رونمایی شد/ جرم عدم اجرای قانون مالیات های مستقیم چیست؟

سامانه املاک و اسکان در حالی دیروز آغاز به کار کرد که این سامانه یک بار در سال ۹۸ رونمایی شده بود اما نکته ای که بعد از چند ماه این سامانه هنوز با آن درگیر است عدم کسب اطلاعات است بطوریکه دو وزارتخانه در دادن اطلاعات بر اساس قانون مالیات های مستقیم سرپیچی می کنند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: در بهمن ماه سال گذشته و در مراسم طرح اقدام ملی مسکن، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی از سامانه املاک و اسکان رونمایی کرد. او در آن مراسم با انتقاد از مسیری که وزرای قبلی این وزارتخانه برای راه اندازی سامانه املاک و اسکان برداشته بودند اعلام کرد: ما این مسیر را اصلاح کردیم و از امروز این سامانه برای شناسایی خانه های خالی از سکنه راه اندازی شد.

اگر چه آن رونمایی نیز با گذشت بیش از ۶۰ ماه تخلف قانونی بود اما راه اندازی سامانه املاک و اسکان در ۲۸ مرداد ماه جاری در وزارت راه و شهرسازی با سرپیچی دو وزارتخانه نفت و نیرو نشان می دهد که باز هم این سامانه تکمیل نشده تا بتواند عملیات و ماموریت شناسایی خانه های خالی از سکنه را به خوبی اجرایی کند.

بر اساس یکی از مواد قانون مالیات های مستقیم، وزارت راه و شهرسازی مکلف به ایجاد سامانه ملی املاک و اسکان در کشور است تا سازمان امور مالیاتی از این سامانه برای شناسایی خانه های خالی و در عین حال مالیات ستانی استفاده کند. اگر چه وزیر راه و شهرسازی ادعا کرده که قبوض مالیاتی خانه های خالی از شهریور ماه صادر خواهد شد، اما آیا با ندادن اطلاعات آب، برق و گاز از سوی دو وزارتخانه بزرگ کشور باز هم این سامانه می تواند به ماموریت خود که همانا شناسایی خانه های خالی از سکنه و دادن اطلاعات به سازمان امور مالیاتی برای صدور قبض های مالیاتی ادامه دهد؟

وزیر راه و شهرسازی بارها از تمام دستگاههای اطلاعاتی خواسته است تا اطلاعات لازم را به این سامانه بدهند تا سازمان امور مالیاتی کشور بتواند تکلیف قانونی خود را بموقع و به آسانی انجام دهد.

اصرار وزیر راه و شهرسازی به جایی نرسیده و دو وزارتخانه نفت و نیرو هیچ تمایلی به دادن اطلاعات از خود نشان نمی دهند

اسلامی در مراسم آغاز به کار سامانه املاک و اسکان گفت: وزارت راه و شهرسازی در مسیر طراحی این سامانه، چالش‌های زیادی را پشت سر گذاشته است، که فقدان اطلاعات لازم در این وزارتخانه و مطالبه سنگین مردمی برای راه‌اندازی این سامانه از جمله چالش‌هایی بود که در طراحی سامانه با آن مواجه بوده‌ایم.

وی گفت: ۱۶ دستگاه مختلف در شناسایی خانه‌های خالی نقش دارند که امیدوارم با شروع به کار این سامانه، بتوانیم به اهداف خود دست یابیم.
اما به هر سوی اغلب کارشناسان مسکن بر این باور هستند که قرار نیست این سامانه شقل القمر کند.

اما ظاهرا اصرار وزیر راه و شهرسازی به جایی نرسیده و دو وزارتخانه نفت و نیرو هیچ تمایلی به دادن اطلاعات از خود نشان نمی دهند. حال سئوال این است که جرم تن ندادن به قانون مالیات های مستقیم برای این دو وزارتخانه ای که اطلاعات خود را وارد سامانه املاک نکرده اند چیست؟

نقش مثبت سامانه املاک در ساماندهی قیمت و اجاره
حسام عقبایی نایب رئیس اول اتحادیه املاک در گفت و گو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که سامانه املاک و اسکان بلاخره راه اندازی شد؟ گفت: ابتدا باید تاکید کنم که سامانه املاک ۱۰ سال پیش راه‌اندازی می‌شد، گفت:  این سامانه نقش بسیار مؤثری در بهبود وضعیت بازار مسکن به ویژه بازار اجاره دارد و با شناسایی واحدهای خالی از سکنه می‌توان آرامش را در این بازار ایجاد کرد.

در تازه ترین آمار واحدهای خالی از سکنه گفته شده که این واحدها به دو میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی افزایش یافت

وی با اشاره به اینکه باید تمامی دستگاه‌ها از جمله سازمان امور مالیاتی بتوانند اقدامات لازم را در جهت اجرایی شدن این سامانه انجام دهند چرا که یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که لازم است در این زمینه همکاری کند، سازمان امور مالیاتی است گفت: در تازه ترین آمار واحدهای خالی از سکنه گفته شده که این واحدها به دو میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی افزایش یافته است. پس در صورتی که این واحدهای مسکونی شناسایی شوند با عرضه آنها به بازار مسکن، کمبود مسکن اجاره‌ای در فصل اجاره را شاهد نخواهیم بود. البته باید به این نکته اشاره کرد که این سامانه باید سال های قبل راه اندازی می شد.

آغاز به کار سامانه املاک شاید با اطلاعات کمتری همراه باشد
اما ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که روز گذشته سامانه جامع املاک در حالی راه اندازی شد که دو وزارتخانه نفت و نیرو اطلاعات خود را وارد این سامانه نکرده اند گفت: آغاز به کار سامانه املاک شاید با اطلاعات کمتری همراه باشد. و شاید ۱۰ تا ۲۰ درصد هم این سامانه نتواند کسب اطلاعت کند.

وی افزود: در کنار وزارتخانه های دولتی حتی شاید کسب اطلاعات از بخش خصوصی هم از سوی سامانه املاک مقدور نشود. پس دریافت اطلاعات در سامانه املاک زمان بر خواهد بود. اما نکته ای که وجود دارد این است که این سامانه می تواند به بخش مسکن و عرضه کمک کند. 

شاید سامانه املاک و اسکان حتی نتواند به ۷۰ درصد تا ۸۰ درصد اهداف خود از جهت کسب اطلاعات برسد

رهبر با تاکید بر اینکه شاید سامانه املاک و اسکان حتی نتواند به ۷۰ درصد تا ۸۰ درصد اهداف خود از جهت کسب اطلاعات برسد خاطر نشان کرد: در زمان اجرایی شدن سامانه املاک در رسانه ملی متوجه شدم که از سازمان امور مالیاتی و اداره دارایی حضور نداشتند. شاید این سازمانها اعتقادی ندارند که این سامانه از لحاظ اجرایی بتواند کمک کند. 

نایب رئیس انجمن انبوه سازان تاکید کرد: به هر حال آغاز به کار و اجرایی شدن سامانه املاک را باید به فال نیک گرفت و می تواند برای بخش مسکن کمک کننده خوبی در کاهش التهاب بازار مسکن باشد.

ارسال اطلاعات دستگاه‌ها برای بارگذاری در سامانه املاک و اسکان به کُندی انجام می‌شود
افشین پروین‌پور نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار پیشتر با بیان اینکه ارسال اطلاعات دستگاه‌ها برای بارگذاری در سامانه املاک و اسکان به کُندی انجام می‌شود و همکاری بین دستگاه‌ها در این زمینه بسیار ضعیف است، گفته بود که اگر وزارت راه ‌و شهرسازی برای اجرایی شدن سامانه املاک و اسکان اراده داشت، با گذشت پنج سال از تصویب این قانون در مجلس شورای اسلامی، سامانه تاکنون راه‌اندازی شده بود.

او افزود: قرار نیست دولت نگاه درآمدی به این قانون داشته باشد، چرا که این دیدگاه غلط است. به نظر می‌رسد القای یک شوک به محتکران مسکن، می‌تواند بخش بزرگی از ۲.۵ میلیون خانه خالی را وارد چرخه معاملات کند.

طبق گزارش های وزارت راه و شهرسازی، تمامی اطلاعات واحدهای خالی از سکنه در سامانه املاک آماده شده و هم اکنون به سازمان امور مالیاتی جهت اخذ مالیات تحویل داده شده است. به نظر می رسد در شهریور ماه قبوض مالیاتی برای برخی دارندگان خانه های خالی صادر شود.

کد خبر: ۳۶٬۱۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha