۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۵
متصدیان نانوایی‌ها نگران تأمین «نان شب»؛ اعتراض مردم به چند نرخی بودن نان
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

متصدیان نانوایی‌ها نگران تأمین «نان شب»؛ اعتراض مردم به چند نرخی بودن نان

مشهد- تا قبل از اینکه نانوایی‌های آزاد پز پا به عرصه فعالیت بگذارند هیچ شخصی قیمت نان را از مردم داخل صف سؤال نمی‌کرد اما از هنگامی‌که نان دو نرخی و به قیمت یارانه و آزاد تقسیم شد حال یک قرص نان از این مغازه تا نانوایی دیگر فرق می‌کند و همین موضوع مردم را سرگردان کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: چند سالی است که برخی نانوایان در مشهد به‌صورت غیرمجاز فعالیت داشته و برخی هم که در قالب«آزاد پز» فعالیت دارند بنا بر فاکتورهایی که آن را مبنا قرار می‌دهند نرخ نان را هم افزایش می‌دهند لذا این موضوع موجب شده تا با تغییر نرخ نان فضایی به وجود بیاید که نه مصرف‌کننده تکلیفش را بداند و نه فروشنده و نه سازمان‌های بازرسی قادر به نظارت بر این همه نرخ متفاوت باشد!

در این سال‌ها البته ملاحظاتی هم وجود داشته که برخی مسئولان تمایلی به برخورد سرسخت با تخلفات نشان نمی دهند زیرا معتقدند که پلمپ هر واحد صنفی به بیکاری چندین نفر در این فضای ملتهب دامن می‌زند و لذا بسیاری از مواقع تخلفات به چندین تذکر و یا جریمه مختصر خاتمه یافته است.

اما مهم‌ترین موضوعی که در حال حاضر باری دیگر موجب نگرانی شده؛ افزایش هزینه نان برای مصرف کننده و دغدغه تهیه نان شب با این قیمت‌های امروزی برای نانوایی ها است که اعتقاد دارنددخل‌وخرجشان با هم نمی خواند.

نان کنجدی چند؟
فروش نان کنجدی یکی از بهانه‌هایی است که در بسیاری از نانوایی‌های مشهد بستری برای تخلف و گران‌فروشی برخی افراد سودجو تبدیل‌شده است.

در این راستا یکی از شهروندان مشهدی عنوان می‌کند: کنجد در بازار کیلویی ۳۵ هزار تومان به فروش می‌رسد و لذا اگر برفرض ۱۰ گرم کنجد بر روی یک نان پاشیده شود باید هزینه‌ای معادل ۳۵۰ تومان به قیمت نان افزوده شود اما این در حالی است که نان سنگک کنجدی به نرخ سه هزار تومان در مشهد عرضه می‌شود یعنی به ازای استفاده از ۳۵۰ تومان خدمات اضافی اما نانوایی‌ها یک هزار تومان و تقریباً سه برابر قیمت کنجد مصرفی هزینه از مشتری دریافت می‌کنند.

گرانی قیمت نان
علی متوسلی یکی از دیگر از شهروندان مشهدی نیز بابیان اینکه برخی از نانوایی‌ها قیمت نان را افزایش دادند بیان می‌کند: قیمت نان سنگک و یا نان بربری به‌عنوان نان تهران در بسیاری از فروشگاه‌ها متفاوت است.

اما مهم‌ترین موضوعی که در حال حاضر باری دیگر موجب نگرانی شده؛ افزایش هزینه نان برای مصرف کننده و دغدغه تهیه نان شب با این قیمت‌های امروزی برای نانوایی ها است که اعتقاد دارنددخل‌وخرجشان با هم نمی خواند

وی بیان می‌کند: متأسفانه بسیاری از این واحدهای صنفی اطلاعات لازم را در خصوص نرخ نامه اتحادیه و یا وزن چانه نان را در اختیار مشتری قرار نداده و لذا ما قادر به تشخیص گرانی و یا گران‌فروشی نیستیم.

متوسلی بیان می‌کند: به هر نانوایی نیز که شکایت می‌بریم چرا نان گران است یکی می‌گوید ما آرد بهتری استفاده می‌کنیم، یکی ادعا می‌کند ما آزاد پز هستیم و شامل قیمت‌های دولتی نمی‌شویم و یک نفر هم ادعا می‌کند که ما در نان‌هایمان از سبوس استفاده می‌کنیم و بسیاری از دلایل دیگر که برای ما صحت یا دروغ بودن آن قابل‌تشخیص نیست!

نان گران درمی‌آید
اما در این‌طرف ماجرا نانوایان و متصدیان آزاد پز هم گلایه‌های خودشان رادارند و حسینی یکی از همین صاحبان نانوایی به خبرنگار ما می‌گوید: شما به‌عنوان خبرنگار کلاهت را قاضی کن و بگو که از ابتدای سال قیمت‌ها چقدر افزایش داشته است؟

این تولید کننده به ما می‌گوید: حتی قیمت اتوبوس‌های شهری و مترو افزایش داشته و هیچ خدمتی در این کشور نیست که حداقل بیش از ۳۰ درصد از ابتدای سال تاکنون افزایش نیافته باشد اما در قیمت نان ما هیچ تغییر قیمتی نداشتیم و این در حالی است که قیمت دستمزد و خمیرمایه چندین برابر شده است.

کارگروه تنظیم بازار پیش‌ازاین قیمت نان در این استان را بیشتر از نرخ سایر استان‌ها تصویب کرده لذا تغییر نرخ از سوی متصدیان نانوایی قابل‌پذیرش نیست و بازرسان موظف هستند با متخلفان برخورد قانونی داشته باشند

اکبری اذعان می‌کند: دولت حقوق کارگر را افزایش داده و ما باید دستمزد بیشتری پرداخت کنیم از طرفی خمیرمایه را گران می‌خریم و از سوی دیگر اجاره مغازه‌ای که سال گذشته دو میلیون و پانصد هزار تومان بابت آن پرداخت می‌کردیم اما امسال به چهار میلیون تومان رسیده است.

وی اظهار می‌کند: به نظر شما با این افزایش‌های نجومی نانوایی‌ها نان خود را چگونه باید دربیاورند و ما این افزایش قیمت ها را از کجا باید تامین کنیم؟

تغییر قیمت غیرقانونی است
در همین رابطه معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص افزایش قیمت نان در برخی از واحدهای صنفی به بازار گفت: کارگروه تنظیم بازار پیش‌ازاین قیمت نان در این استان را بیشتر از نرخ سایر استان‌ها تصویب کرده لذا تغییر نرخ از سوی متصدیان نانوایی قابل‌پذیرش نیست و بازرسان موظف هستند با متخلفان برخورد قانونی داشته باشند.

علی غفوری مقدم در خصوص این موضوع که برخی نانوایی‌ها اقدام به افزایش خودسرانه قیمت نان کرده‌اند افزود: به بازرسان اتحادیه نانوایان تذکرات لازم داده شد تا مانع از تغییر نرخ نان شوند و نانوایان را توجیه کنند که تا زمان اعلام تغییر نرخ حق هیچ‌گونه افزایش قیمت ندارند.

وی عرضه خارج از شبکه آرد و وجود نانوایی‌های غیرمجاز را از دیگر موارد تخلف صنف خبازان دانست و افزود: به اتحادیه نانوایان مشهد تذکر داده شد که اطلاع‌رسانی وسیعی در زمینه رعایت نرخ مصوب انجام دهد. 

قیمت نان نیازمند بازبینی است
در همین حال رئیس اتحادیه نانوایان مشهد بابیان اینکه در تمامی صنوف افرادی هستند که ممکن است مرتکب تخلف شوند به بازار گفت: در همین راستا بازرسان این اتحادیه با همراهی و همکاری بازرسان سازمان صمت، تعزیرات، اماکن و اتاق اصناف به‌طور روزانه عملکرد نانوایی‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

متأسفانه قیمت خدمات ازجمله بیمه و دستمزد کارگر افزایش‌یافته و لذا نان نیز هم چون سایر اقلام نیازمند تغییر قیمت است اما این موضوع باید قانونی دنبال شود نه اینکه هر واحد صنفی بنا به‌دلخواه نرخ جدیدی ارائه کند

مصطفی کشتگر با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون افزون بر ۱۱۰ نانوایی غیرمجاز در قالب همین بازرسی‌ها شناسایی‌شده افزود: از این تعداد ۳۶ واحد متخلف  پلمپ شده است.

وی افزایش قیمت نان را در برخی از نانوایی‌ها اقدامی خودسرانه دانست و اعلام کرد: متأسفانه قیمت خدمات ازجمله بیمه و دستمزد کارگر افزایش‌یافته و لذا نان نیز هم چون سایر اقلام نیازمند تغییر قیمت است اما این موضوع باید قانونی دنبال شود نه اینکه هر واحد صنفی بنا به‌دلخواه نرخ جدیدی ارائه کند.

وی بابیان اینکه افزایش نرخ خدمات و دستمزدها و از طرفی بیماری کرونا موجب تعدیل نیرو در بسیاری از نانوایی‌های سطح شهر شده است افزود: تعداد دو هزار و ۵۰۰ نانوایی اعم از دولتی و آزاد پز در سطح شهر مشهد فعالیت دارند که اتحادیه تمام نانوایی‌های مجاز را موظف به الصاق نرخ نامه به رنگ سفید و در واحدهای آزد پز نصب این نرخ نامه البته بارنگ زرد کرده است که در صورت تخلف نیاز  است تا شهروندان نسبت به گزارش تخلف این اتحادیه را همراهی کنند.

کد خبر: ۳۶٬۱۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • آق مراد IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      0 0
      ماشین حسابتون رو عوض کنید چطوری حساب میکنید که 100گرم کنجد کیلویی 35هزار تومان میشه 350تومان؟

      پاسخ سایت: با تشکر از شما. ایراد تایپی برطرف شد.