۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۴
چرخ صنعت در لرستان نمی‌چرخد؛ خام فروشی بلای جان قطب سنگ ایران
قفل بی‌تدبیری بر درب سنگبری‌ها؛

چرخ صنعت در لرستان نمی‌چرخد؛ خام فروشی بلای جان قطب سنگ ایران

لرستان- واحدهای سنگبری لرستان به واسطه عدم برخورداری از تکنولوژی روز، توانایی فرآوری محصولات خود را ندارند و به خام‌فروشی اکتفا می‌کنند که این روال باعث تعطیلی آن‌ها شده است.

بازار؛ گروه استانها: یکی از مشکلاتی که لرستان را عقب گذاشته و سبب شده علیرغم برخورداری از منابع غنی و ظرفیت‌های خدادادی همیشه در فقر و فلاکت باشد، عدم به روز بودن و استفاده از صنایع نوین و تکنولوژی جدید بوده است.

لرستان، استعداد و پتانسل‌های بالقوه فراوانی در حوزه‌های مختلف از جمله بخش کشاورزی و معدن دارد ولی از آنجایی که عمده فعالیت‌ها به صورت خرد و سنتی انجام می‌شود هیچ گاه این ظرفیت‌ها به ثروت تبدیل نشده چون بهره‌وری و بازدهی لازم را ندارند.

صنعت سنگ یکی از مهمترین نقاط قوت استان لرستان است تا جائیکه این استان را قطب سنگ کشور می‌دانند اما سهم لرستان، فقط خام فروشی است در حالیکه با فرآوری فقط یک محصول «کربنات کلسیم» می‌توان ۴۰۰ محصول تولید کرد و با ایجاد ارزش افزوده، در استان ثروت آفرینی کرد.

تعطیلی کارخانه‌های سنگ لرستان
در حال حاضر بسیاری از کارخانه‌های سنگ در لرستان به تعطیلی کشیده شده‌اند چون به خاطر قدیمی بودن شیوه تولید، محصولاتشان دیگر در بازار جذابیتی ندارد در حالیکه همین واحدها اگر به روز شوند و با تکنولوژی و تجهیزات مدرن تولید کنند، می‌توانند بسیاری از بازارهای جهانی را در دست بگیرند.

یکی از فعالان حوزه صنعت سنگ در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه در ایان کرونا میزان فروشمان به یک پنجم رسیده است و در وضعیت اقتصادی بدی قرار گرفته‌ایم، افزود: قبل از کرونا پنج برابر فروش داشتیم، اگر قبل از کرونا ۱۰۰تن برش سنگ و فراورده‌های سنگی داشتیم الان با این وضعیتی که پیش آمده کار سفارش کارمان خیلی محدود شده و به روزی ۲۰تن برش رسیده است.

اکبر دانش با عنوان  اینکه به دلیل نبودن سفارش مجبور به تعدیل نیرو شده‌ایم، زمانی که فروشی نیست پرداخت بیمه کارگران خیلی سخت است، بیان کرد: صادرات هم نسبت به قبل خیلی کاهش داشته، الان در ماه هزار تا دو هزار متر به عراق، سلیمانیه و بغداد صادر می‌کنیم. تجهیزاتمان به روز است ولی چه فایده، وقتی سفارشی برای فروش نیست مجبوریم سرمایه‌ای که برای خرید این تجهیزات هزینه کرده‌ایم را در یک مکان نگهداری کنیم و بدون استفاده باقی بمانند؛ در واقع سرمایه ما همانند تجهیزاتمان به خواب رفته است.

وی تصریح کرد: مشکلات زیادی داریم، اگر همکاری کنند ومالیات را ببخشند یا هزینه را به حداقل برسانند می‌توانیم به بقیه مشکلاتمان برسیم. دولت نه تنها حمایتی نکرده بلکه اقساط معوقی که داشتیم با جریمه پرداخت کردیم.

تنوع ذخایر معدنی لرستان
یکی دیگر از فعالان حوزه صنعت سنگ لرستان به خبرنگار بازار گفت: ذخایر معدنی و صنعت سنگ ایران در جهان جایگاه اول و دوم را دارد. ذخایر معدنی و سنگ این استان در تنوع اول و دوم است و در فراوری هم در ۱۰سال گذشته خوب عمل کرده و سیستم‌های نو و فناوری ایجاد شده است.

ایوب شریعت با بیان اینکه یکسری مشکلات در خصوص تحریم‌ها به وجود آمده که اگر این مشکلات حل بشود خیلی می‌تواند به صنعت سنگ کمک کند، عنوان کرد: سنگ لرستان سنگ بسیار خاصی است ولی در حق این استان خیلی ظلم شده و هنوز نتوانسته‌ایم آن طور که باید به بازار ورود کنیم.

وی بیان کرد: در لرستان چندین کارخانه خوب وجود دارد که با تجهیزات بسیار عالی، نو و مدرن فعال است، در این استان آنقدر ظرفیت بالاست که حجم بالایی از سنگ فراوری بسیار با کیفیت در حد استانداردهای دنیا را به بازارهای جهانی صادر کنند.

خام فروشی بلای جان صنعت سنگ لرستان
فعال حوزه صنعت سنگ تصریح کرد: ظرفیت بالایی دارند و صادرات انجام می‌دهند ولی درصدش خیلی کم است؛ در خرم‌آباد حدود هشت سنگبری خیلی خوب داریم، در ازنا، دورود و بروجرد دستگاه‌های بسیار به روزی وجود دارد ولی متاسفانه فعالان این صنعت با مشکل روبه‌رو هستند.

یکی از مشکلاتی که صنعت سنگ استان با آن مواجه است نبود مواد خام است، در واقع مواد خام وجود دارد ولی آن را به چین، هند و ایتالیا صادر می‌کنند.

شریعت خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری به روز و ظرفیت بالایی برای تولید داریم ولی به خاطر مشکلات خاصی که وجود دارد و یا عدم حمایت دولت و تحریم‌ها است اجازه نمی‌دهند صنعت سنگ لرستان آنطور که باید رشد کند.

وی گفت: در لرستان خام فروشی خیلی زیاد انجام  و به چین صادر می‌شود؛ خام فروشی سود آوری راحت و بازگشت سرمایه بالایی دارد. اگر خام فروشی نشود باید سنگ را بخرند، فراوری بشود، هزینه صورت گیرد و معطل بشوی تامشتری پیدا شود، ولی مشتری مواد خام هر لحظه وجود دارد و همین دلایل سبب خام فروشی سنگ در استان شده است.

کارخانه‌ ورشکسته نداریم
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: در صنعت سنگ، کارخانه‌ ورشکسته نداریم و بیشتر آن‌ها به دلیل عدم استفاده از فناوری‌های روز به حالت تعطیل درآمده‌اند.

۴۶۰ واحد سنگبری در استان عمدتاً سنتی و قدیمی بوده در حالیکه امروز مردم به دنبال سنگ‌هایی هستند که با تکنولوژی‌های جدید تولید شده باشند

صفی خانی افزود: ۴۶۰ واحد سنگبری در استان لرستان داریم که حدود ۳۲۰ مورد فعال است، البته فعال بودن آن‌ها به منزله تولید صددرصدی نیست؛ این واحدهای سنگبری عمدتاً سنتی و قدیمی بوده در حالیکه امروز مردم به دنبال سنگ‌هایی هستند که با تکنولوژی‌های جدید تولید شده باشند.

وی عنوان کرد: واحدهای سنگبری مدرن روزانه در حال تولید هستند و مشکلی ندارند؛ تمام واحدهای صنعتی «کربنات کلسیم» و «سیلیس» در همه استان فعال‌اند.

فرآوری ذخایر معدنی لرستان نیازمند تکنولوژی‌های جدید 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان بیان کرد: تولیدات یک کارخانه قدیمی با ابزارهای قدیمی و با شرایط قبل، جذابیتی در بازار ندارد؛ مگر این که با تکنولوژی جدیدی، محصولات خود را به روز کنند که ما آمادگی داریم تسهیلات لازم را برای این کار در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

صفی خانی با بیان اینکه تعداد کارخانه‌ها مطرح نیست و کیفیت کار است که اهمیت دارد، افزود: در کشور ایتالیا که بزرگترین تولید کننده و صادر کننده سنگ است کلاً هزار کارخانه وجود دارد ولی ما الان بین ۱۰ الی ۱۱ هزار کارخانه داریم.

کارخانجات سنتی ما خودشان تمایل ندارند فناوری روز را وارد کنند و به این شکل ادامه می دهند، خیلی از این کارخانه‌ها بیش از ۱۰ سال است که تعطیل شده‌اند

وی با عنوان اینکه در حال حاضر تعداد کارخانه‌های سنگ معدن لرستان، کم نیست و حتی بسیاری از آن‌ها به کشورهای اروپایی و آمریکای جنوبی هم صادرات دارند، خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از کارخانه‌های سنگ لرستان تعطیل هستند ولی ورشکسته نیستند؛ این کارخانه‌ها وقتی ورشکسته محسوب می‌شوند که صورت‌های مالی آن‌ها زیان‌ده بوده، یا به بانک بدهکار یا بدهی مالیاتی داشته باشند.

اقتصاد ما متأثر از تحریم‌ها
نائب رئیس و دبیر کانون سنگ ایران نیز به خبرنگار بازار ضمن تاکید بر اینکه صنعت سنگ، جزئی از اقتصاد و صنعت کشور است، گفت: وقتی کل اقتصاد ما متأثر از تحریم‌ها است به طور طبیعی سنگ هم جزئی از این کل خواهد بود لذا همانگونه که ما در همه صنایع دچار مشکل هستیم در صنعت سنگ هم دچار مشکلاتی شده‌ایم.

محسن غیاثوند افزود: البته فشاری که از داخل به ما تحمیل می‌شود قطعاً بیشتر از تحریم‌هاست؛ یعنی ما تحریم‌های داخلی را به مراتب بی رحمانه‌تر و سخت‌تر از تحریم‌های خارجی می‌دانیم و متأسفانه درمان درد ما به دست خودمان است ولی هیچ اقدامی انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه منظور از تحریم‌های داخلی سیاست‌هایی است که در حوزه اقتصاد اعمال می‌شود، عنوان کرد: بخشنامه‌های صادرات و واردات، مشکلات ارزی، مباحث مربوط به صادرات منابع مطلوب معدنی یا همان خام‌فروشی، از جمله تحریم‌های داخلی هستند که هر کدام به تنهایی می‌تواند یک صنعت را از پای دربیاورد در حالی که ما همه این مشکلات را با هم داریم.

تحریم‌های داخلی بی‌رحمانه‌تر از تحریم‌های خارجی 
نائب رئیس و دبیر کانون سنگ ایران خاطرنشان کرد: متأسفانه آنقدر سنگ اندازی و مشکلات داخلی داریم که حتی اگر تحریم‌ها هم وجود نداشت باز تغییر آنچنانی برای این صنعت اتفاق نمی‌افتاد.

با توجه به نوسانات نرخ ارز، صادرات هم تا حدود زیادی کاهش پیدا کرده است

غیاثوند با بیان اینکه با توجه به نوسانات نرخ ارز، صادرات هم تا حد زیادی کاهش پیدا کرده، تصریح کرد: مگر یک صادرکننده چقدر سود می‌کند که در برخی نوسانات نرخ ارز حدود ۳۰ درصد ضرر کند لذا این شرایط که علت آن هم داخلی است، تا حل و فصل نشود مشکل صادرات ما حل نمی‌شود.

وی بیان کرد: معادن ما حدود ۱۶ میلیون تن در سال تولید دارند البته در یکی دو سال اخیر با تعطیل شدن برخی معادن، این تولید به ۱۱ میلیون تن کاهش پیدا کرد که از این مقدار، فقط دو الی سه درصد آن صادر می‌شود که همین مقدار صادرات هم به خاطر عدم ثبات نرخ ارز به نصف کاهش یافته است.

عدم هماهنگی معادن با واحدهای سنگبری
نائب رئیس و دبیر کانون سنگ ایران با بیان اینکه اگر به دنبال حل مشکل هستیم باید همه موارد گفته شده از جمله ثبات اقتصادی را لحاظ کنیم، افزود: دولت پشتوانه ارزی کشور را ضعیف می‌داند که ما آن را پذیرفته‌ایم و اگر قرار است، دلار ۴۰ هزار تومان بشود، این کار را انجام دهید اما چهار سال در همین قیمت نگه داشته شود.

وی عنوان کرد: این بی‌ثباتی در شرایط ارزی و سیاست اقتصادی کشور سهم مهلکی است که متاسفانه هر روز به بنگاه‌های اقتصادی ما وارد می‌شود و تا حل و فصل نشوند، هر چقدر هم تلاش کنیم اتفاق خاصی نمی‌افتد.

علیرغم تاکید مقام معظم رهبری و مسئولین کشور متاسفانه اقدام و عمل خاصی صورت نگرفته و متاسفانه خام‌فروشی همچنان درد بی درمان صنعت سنگ است

غیاثوند در رابطه با خام فروشی، تصریح کرد: طبق قانون، معادن مکلفند ابتدا واحدهای سنگبری استان را تأمین کنند که متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد و به محض اینکه فرصتی پیش بیاید صادراتی را به خارج از استان و خارج از کشور انجام می‌دهند و ما نتوانستیم حتی واحدهای فرآوری را از معادن بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: البته این مشکل در همه استان‌های کشور وجود دارد و علیرغم تاکید مقام معظم رهبری و مسئولین کشور متاسفانه اقدام و عمل خاصی صورت نگرفته و متاسفانه خام‌فروشی همچنان درد بی درمان صنعت سنگ است.

نائب رئیس و دبیر کانون سنگ ایران گفت: تاکنون کار اساسی، علمی و چارچوب‌داری در راستای سیاست‌های صادراتی در حوزه صنعت سنگ انجام نگرفته است، بنابراین ساماندهی صنعت سنگ لرستان نیازمند پایانه‌های صادراتی است.

با توجه به اینکه لرستان پتانسیل بالایی در حوزه صنعت سنگ و ذخایر معدنی دارد می‌طلبد مسئولان امر توجه بیشتری در این راستا داشته باشند و با رفع موانع و ایجاد ظرفیت‌هایی از جمله فرآوری سنگ و ایجاد پایانه‌های صادراتی، به بازار سنگ لرستان رونق قابل توجهی دهند.

کد خبر: ۳۶٬۱۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha