۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
 ریشه گرانی‌ها در سیاست‌های نادرست دولت است/  حذف ارز ۴۲۰۰ علت نابسامانی بازار لاستیک
در گفتگو با کارشناسان و فعالان صنعت لاستیک مطرح شد؛

ریشه گرانی‌ها در سیاست‌های نادرست دولت است/ حذف ارز ۴۲۰۰ علت نابسامانی بازار لاستیک

حذف ارز ۴۲۰۰ برای واردات لاستیک و مواد اولیه آن به همراه عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان این صنعت سبب شده در ماههای اخیر شاهد نابسامانی و گرانی شدید لاستیک در کشور باشیم.

به گزارش بازار، دو ماه پیش بود که مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت طی نامه‌ای به رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر اعلام کرد که دیگر برای واردات لاستیک و سایر موارد اولیه ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف و به جای آن ارز نیمایی اختصاص می یابد، این خبر مثل بمبی بازار لاستیک کشور را هدف قرار داد تا جایی که هنوز شاهد افسارگسیختگی این بازار هستیم.

دور از انتظار نبود که این تصمیم به افزایش قیمت لاستیک در کشور منتج شد به طوری که شرکتهایی که توانسته بودند  قبلا با دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات تایر ثبت سفارش کرده بودند دیگر نتوانند مابه التفاوت این نرخ را تامین کنند،  بنابراین بخشی از وارد کنندگان لاستیک از واردات آن منصرف شده و بخشی دیگر نیز مجبور شدند تا قیمت تایر را افزایش دهند.

افزایش ۷۰ درصدی قیمت لاستیک های تولید داخل
به همین دلیل در بعضی از انواع پرمصرف مثل تایر پراید و پژو ۴۰۵ با افزایش دو الی سه برابری قیمت‌ها در بازار آزاد مواجه هستیم به طوریکه حتی عرضه تایر دولتی نیز نتوانست دردی از بازار تایر را دوا کند.

تصمیم یکباره مسئولان از عدم حمایت از واردات لاستیک موجب شد تا عده ای فرصت طلب دست به کار شوند و با واردات لاستیک و احتکار ان قیمت لاستیک را به چندین برابر برسانند تا از این بازار منفعت کسب کنند.

به طوری که براساس اظهارات سید محمد میرعابدینی دبیر انجمن واردکنندگان تایر ایران، به دلیل کاهش واردات لاستیک‌های سواری و از سویی افزایش ۷۰ درصدی قیمت لاستیک‌های تولید داخل هر روز شاهد بالا رفتن قیمت آن در داخل کشور باشیم.

مردم چه می گویند؟
کاوه ناصری، یکی از رانندگان مینی بوس درون شهری در این خصوص گفت: واقعا کسی نیست که در مورد مشکلات این حوزه پاسخگوی ما باشد، سازمان تاکسیرانی قبلی را به عنوان متولی مینی بوس درون شهری اعلام کردند که هیچ امکاناتی به مینی بوس رانان نمی دهد از طرف دیگر با افزایش قیمت لاستیک در بازار آزاد چرا سهمیه  لاستیک دولتی به مینی بوسهای درون شهری که دارای کارت شهری معتبر سازمان حمل ونقل بار و مسافر است تعلق نمی گیرد.

مهران سعیدیان یکی از رانندگان شهری می گوید: وقتی دولت با مصوبه خود افزایش ۳۰ درصدی قیمت لاستیک خودروها را اعلام می کند معلوم است قیمت این کالا باید در بازار آزاد تا ۳۰۰ درصد هم روند افزایشی به خود ببیند.

کیانوش فرخی یکی از رانندگان تاکسی های اینترنتی است که با گلایه از افزایش قیمت لاستیک می گوید: لاستیک دولتی پراید در حال حاضر جفتی ۵۴۰ هزار تومان  شده این در حالی است که سال قبل دو جفت را ۶۸۰ خریدم، فقط می توانم بگویم متاسفم که کسی نیست بر بازار نظارتی داشته باشد.

* چرا با کمبود لاستیک در کشور روبرو هستیم؟
شارلی انویه تکیه، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز در این باره گفت: افزایش هزینه تولید تایر به واسطه افزایش نرخ ارز، تغییر ارز پایه واردات و تخصیص نیافتن ارز بر واردات اعم از مواد اولیه و محصول نهایی در ماه های اول سال، کمبود و افزایش ۵۵ درصدی قیمت آن را به وجود آورده است.

وی اظهار نمود: افزایش قیمت لاستیک به ضرر حوزه حمل و نقل و جابه جایی مسافر است، زیرا بر اساس گزارش شرکت های مسافربری کشور، قیمت یک جفت لاستیک با کیفیت اتوبوس یا تریلی بالای ۲۵ میلیون تومان است، از طرف دیگر رانندگان نه تنها توان خرید لاستیک را ندارند بلکه تأمین دیگر تجهیزات نیز امکان پذیر نیست و این مسئله به ضرر مسافران است، همچنین افزایش قیمت لاستیک تأثیر مستقیمی بر ناوگان حمل و نقل جاده ای خواهد داشت.

انویه تکیه افزود: کنترل، نظارت و مدیریت بر افزایش بی رویه قیمت لاستیک های وارداتی در راستای کنترل این بازار و جلوگیری از سوء استفاده برخی افراد سودجو و فرصت طلب با تأکید بر رعایت ضوابط قیمت گذاری کالاهای اساسی توسط هیأت تعیین و تثبیت قیمت به در نظر گرفتن سود مجاز صورت گیرد.

* حذف ارز ۴۲۰۰ سبب نابسامانی های اخیر است
داوود سعادتی نژاد رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن و فیلتر نیز در گفتگویی اختصاصی با بازار اذعان داشت: علت واقعی نابسامانی های لاستیک در کشور به حذف ارز ۴۲۰۰ و اختصاص ارز نیمایی برای واردات این محصول و مواد اولیه آن و به صورت کلی تر عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان و واردکنندگان آن بر می گردد.

وی افزود: اختلاف خاصی در قیمت لاستیک از درب کارخانه تا بازار مشاهده نمی شود ولی وقتی دولت قیمت های کارخانه را بالا برد دیگر شاهد افزایش ۵۵ درصدی قیمت لاستیک در بازار هستیم به طوری که هر جفت لاستیک پراید ۳۷۵ بوده ولی در حال حاضر به ۶۰۰ تومان نیز رسیده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن و فیلتر تصریح کرد: بازار لاستیک ساماندهی شده است و مشکلی برای تامین لاستیک وجود ندارد چون تولیدات کشور به اندازه کافی صورت می گیرد و کمبودی در بازار احساس نمی شود.

سعادتی نژاد در ادامه یادآور شد: افزایش ۲۳ درصدی قیمت لاستیک در چهارماهه نخست سال نسبت به سال گذشته ریشه در حذف ارز دولتی دارد ولی نابسامانی های این صنعت به راه اندازی سامانه ای برای توزیع لاستیک بر می گردد که جوابگوی نیاز رانندگان نیست و مشکلات زیادی دارد چون مثلا کسی که وسط اتوبان با بار میوه لاستیکش ترکیده است، چطور می تواند به راحتی و سرعت به لاستیک دسترسی داشته باشد و در این سامانه آن را ثبت کند، به همین دلیل به دنبال حل آن هستیم.

وی گفت: در شهر تهران ۳۰۰ نمایندگی وجود دارد که محصول خود را از ۹ کارخانه تامین و در سراسر بازار عرضه می کنند ولی خرده فروش هستند در حالی که قبلا کار آنها را بنکداران بر عهده داشتند و پل ارتباطی بین آنها نیست و سبب نابسامانی در این صنعت شده است.

* افزایش قیمت ارز سبب گرانی لاستیک شده است
محمدرضا نیک قدم کارشناس صنعت تایر و مواد وابسته در گفتگو با بازار گفت: ستاد تنظیم بازار تولیدکنندگان را ملزم به ثبت اطلاعات خرید و فروش در سامانه تجارت کرده است، اما تا کنون حتی یک اظهارنامه هم در این سامانه ثبت نشده و این عدم اظهار شائبه احتکار و در نتیجه افزایش قیمت‌ها رابه وجود آورده است.

وی ادامه داد: اگرچه نظارت میدانی در برخی از مواقع می تواند جوابگو باشد ولی در این مورد خاص  نظارت میدانی اثربخشی لازم را ندارد و باید در عرصه سامانه هوشمند پیگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر واردکنندگان و تولیدکنندگان به درستی اطلاعات را در سامانه جامع انبارها وارد می‌کردند امروز قطعا با احتکار این کالا مواجه نمی‌شدیم.

نیک قدم با تاکید براینکه بخش اعظمی از مواد اولیه مورد نیاز تولید تایر مثل رزین وارداتی است  تصریح کرد: با افزایش قیمت ارز قطعا قیمت مواد اولیه نیز بالا خواهد رفت و افزایش قیمت تمام شده لاستیک نیز امری طبیعی است.

وی تاکید کرد: آن موقع که مواد اولیه ارزان و در دسترس بود تولیدکنندگان نمی توانستند همه نیاز بازار را پاسخگو باشند چه رسد به این که اکنون واردات کاهش یافته و قیمت مواد اولیه نیز بالا رفته است بنابراین دولت باید همچنان از واردات لاستیک حمایت کند.

* سیاست نادرست دولت، گرانی لاستیک را به بار آورده است
رضا رستمی یکی از کارشناسان صنعت پتروشیمی نیز در این باره می گوید: بخشی از مواد اولیه تولید لاستیک در داخل کشور و بخشی نیز وارداتی است بنابراین دولت باید از واردات مواد اولیه حمایت کند تا این صنعت بتواند روی پای خود بیاستد.

وی تصریح کرد: دولت به منظور حمایت از تولید داخل ارز ۴۲۰۰ تمانی از واردات لاستیک و مواد اولیه را برداشت  به همین دلیل تولید کننده با مشکل عدیده ای مواجه شد که این مسئله نتیجه سیاست نادرست دولت است.

رستمی ادامه داد: امروز وزارت صمت بدون متولی است و در سالی که به عنوان جهش تولید نامگذاری شده است متاسفانه صنعت کشور حال و روز خوبی ندارد بنابراین دولت باید فکر اساسی در این زمینه کند تا کشور از این معضل خارج شود.

وی با اشاره به اینکه می‌توان با افزایش ظرفیت تولید کارخانجات داخلی از میزان واردات لاستیک  کاست، ادامه داد: می‌توان بخشی از ارزی که برای واردات تخصیص داده می‌شود را به تولیدکننده داخلی پرداخت تا ظرفیت غیرفعال کارخانه‌ها فعال شود.

گفتنی است  رئیس سازمان حمایت حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان کشور اخیرا از رفع مشکل لاستیک در کشور خبر داده و گفته است در یک ماه گذشته انباشت لاستیک‌های وارداتی در گمرک وجود داشت که با مصوبه ستاد اقتصادی دولت در حال ترخیص است،

بنابراین باید منتظر ماند که آیا با ترخیص این لاستیک ها از گمرک شاهد کاهش قیمت آن در بازار خواهیم بود یا اینکه دولت تصمیم دیگری را در این باره اتخاذ خواهد کرد.

کد خبر: ۳۶٬۰۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha