۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱
بازارهای روز کورسوی امید کاسبان در کشاکش کسادی ناشی از کرونا
بازار گزارش می دهد؛

بازارهای روز کورسوی امید کاسبان در کشاکش کسادی ناشی از کرونا

اصفهان- بازارهای روز در شهرهای مختلف ایران به خوبی توانسته اند در بین هموطنان جا باز کنند و به کورسوی امیدی برای صاحبان اصناف در کشاکش کسادی اقتصادی ناشی از کرونا تبدیل شده اند.

هادی نجف زاده؛ بازار – شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان یکی از حوزه هایی را که بسیار مورد تحت تاثیر قرار داد در بخش اقتصادی بود؛ بسیاری از صاحبان مشاغل و اصناف خرد به دلیل شیوع این ویروس منحوس و تبعات ناشی از آن متاسفانه کار و سرمایه خود را از دست داده و برخی دیگر نیز با شرایط بسیار وحشتناکی در حال گذران اوضاع هستند.

در این بین با وجود تمام محدودیت‌هایی که بازارهای روز برای مردم و شهروندان دارد این بازارها می تواند در زمینه رونق کسب و کار بسیاری از مشاغل خرد و اصناف هر چند کم نقش موثری ایفا کند.

بازارهای روز با توجه به نگرش مردم و جامعه به قیمت مناسب و تنوع اجناس عرضه شده در حال حاضر یکی از مولفه های رونق کسب و کار در دوران کرونا و پس از آن است هرچند دغدغه های جدی در مورد رعایت مسائل بهداشتی، حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک برای خریداران از این بازارها وجود دارد.

بازارهای روز یکی از حوزه های فعالیت مشاغل و اصناف خرد در بسیاری از شهرهای جهان است. برخی از این بازارها منحصرا در کالا یا کالاهایی خاص فعالیت می کنند و برخی دیگر نیز مکانی برای عرضه و فروش انواع و اقسام کالاها و میوه ها و سبزیجات است.

در کاشان دو بازار روز شهروند یا همان جمعه بازار و همچنین بازار مهستان که در تمام روزهای هفته باز است، فعالیت می کنند و به گفته مدیر حوزه ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کاشان قرار است دو بازار روز دیگر هم برای ارائه خدمات مطلوب تر به مردم در نقاط مختلف شهر کاشان ایجاد شود

در کاشان دو بازار روز شهروند یا همان جمعه بازار و همچنین بازار مهستان که در تمام روزهای هفته باز است، فعالیت می کنند و به گفته مدیر حوزه ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کاشان قرار است دو بازار روز دیگر هم برای ارائه خدمات مطلوب تر به مردم در نقاط مختلف شهر کاشان ایجاد شود.

مهدی پایواره در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه زمین های احداث این بازارهای روز در حال جانمایی است، ابراز داشت: به نظر می رسد که مناطق پنج گانه شهرداری کاشان هرکدام نیاز به یکی بازار روز در محدوده خدماتی خود دارند تا مردم با سهولت بیشتر و کم کردن حجم ترافیک بتوانند به راحتی در شهر تردد کنند.

وی از فعالیت بازار شب در کنار بازار های روز شهروند و مهستان در کاشان خبر داد و تصریح کرد: بازرسان اتاق اصناف بر فعالیت این واحدهای شغلی نظارت می کنند.

با گشت و گذاری در دو بازار روز کاشان و گفت و گو با برخی از شهروندان به اهمیت وجود این گونه اماکن بیش از پیش پی می بریم.

کانون اصلی خرید مایحتاج خانواده در طول هفته بازار مهستان است
یکی از همشهریان کاشانی که به همراه همسر و فرزندش در بازار مهستان مشغول خرید تره بار و سبزیجات است در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه کانون اصلی خرید مایحتاج خانواده ما در طول هفته همین بازار مهستان است، اظهار داشت: به دلیل تازه بودن اجناس و همچنین مناسب بودن قیمت اجناس عرضه شده نسبت به مغازه های داخل شهر خریدهای هفتگی ما از این بازار انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه عدم وجود پارکینگ مناسب برای پارک وسائل نقلیه یک معضل جدی و همیشگی ما برای هر دفعه مراجعه به بازار روز مهستان است، ابراز داشت: بسیاری از دست فروشان هم در اطراف این بازارهای روز فعالیت می کنند که این دستفروشان علاوه بر ایجاد جمعیت و شلوغی باعث کند شدن تردد بقیه خریداران می شوند.

عباس حضرتی با بیان اینکه برای ساماندهی دستفروشان باید یک اقدام ماندگار انجام شود، تصریح کرد: در شرایط کرونایی حال حاضر شهرستان کاشان همانطور که مشاهده می کنید ما سعی می کنیم با استفاده از ماسک در بازار حضور داشته باشیم هرچند با توجه به رفت و آمد بسیاری از همشهریان فاصله اجتماعی آنچنان رعایت نمی شود.

وی یکی دیگر از مشکلات بازارهای روز به خصوص مهستان را دوری از مرکز شهر دانست و بیان داشت: البته این را می دانیم که با احداث این بازارها در سطح شهر شلوغی و بعد از آن ترافیک ایجاد می شود ولی بسیاری از خانواده ها هم وسیله نقلیه ندارند و نمی توانند به  بازارهای روز دسترسی داشته باشند.

این شهروند کاشانی یادآور شد: با توجه به شرایط بد اقتصادی و گرانی روز به روز اجناس به خصوص خوراکی ها، اقلام عرضه شده در بازارهای روز قیمت مناسبی دارند که مناسب بسیاری از خانواده ها به خصوص اقشار حقوق بگیر کارمند و کارگری است.

یکی دیگر از شهروندان نیز که خود را ساکن یکی از روستاهای اطراف کاشان معرفی می کند در گفت و گو با بازار با اشاره به اینکه در کاشان شاغل است و هر روز باید مسیر منزل تا محل کار را بپیماید اظهار داشت: من تقریبا هفته ای دو مرتبه از بازار روز مهستان خرید می کنم و از خرید خود نیز راضی هستم.

وی با اشاره به اینکه در روزهای جمعه چند باری نیز از بازار روز شهروند کاشان دیدن و خرید کرده ام، ابراز داشت: بازار شهروند به دلیل حضور اصناف از رسته های مختلف شغلی مثل میوه و سبزیجات، پوشاک، کیف و کفش، لوازم خانگی، لوازم آشپزخانه و غیره دارای تنوع بیشتری است ولی بازار مهستان فقط در زمینه فروش میوه و سبزیجات و محصولات لبنی فعالیت می کند.

شیوع کرونا نیز از شلوغی بازارهای کاشان کم نکرد
سیدکریم حسینی با اشاره به اینکه در هر بار مراجعه به بازارهای روز مهمترین دغدغه من پیدا کردن جای پارک مناسب برای خودرو است، افزود: شیوع کرونا هم باعث نشده است که برای خرید مایحتاج خود به اماکن دیگر مراجعه کنم چراکه قیمت های ارائه شده در بعضی از مغازه ها بسیار گران است.

وجود دو بازار روز در کاشان برای شهر کاشان و مناطق اطراف آن بسیار ناچیز است که امیدواریم اینگونه بازارها در دیگر نقاط شهر و همچنین مناطق اطراف تاسیس شود

وی افزود: وجود دو بازار روز در کاشان برای شهر کاشان و مناطق اطراف آن بسیار ناچیز است که امیدواریم اینگونه بازارها در دیگر نقاط شهر و همچنین مناطق اطراف تاسیس شود.

یک ساعتی به اذان ظهر مانده است که برای حضور در بازار روز شهروند کاشان که به جمعه بازار هم معروف است وارد این بازار می شوم. در مقایسه با تابستان پارسال جمعیت و خریدار به حدود نصف کاهش پیدا کرده است.

با یکی از صاحبان واحدهای صنفی مستقر در این بازار به گفت و گو می نشینیم. جواد که بعد از سروکله زدن با چند مشتری حسابی خسته به نظر می رسد در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه کاسبی واحد ما کساد و فروش ما خیلی کاهش پیدا کرده است، اظهار داشت: پیش از کرونا فروش خوبی داشتیم ولی حال مردم بیشتر ترجیح می دهند اقلام خوراکی تهیه کنند.

وی که در رسته شغلی پوشاک فعالیت می کند، ابراز داشت: شغل ما به گونه ای است که مردم در حال حاضر کمتر برای خرید اقدام می کنند چراکه هم اجناس گران شده است و هم قدرت خرید مردم پایین آمده است و از طرف دیگر با توجه به شیوع کرونا مردم هم کمتر رغبت می کنند پوشاک خرید کنند.

شهرداری ها موتور محرک توسعه اقتصادی و اجتماعی هر شهر هستند، یکی از اقدامات پسندیده شهرداری کاشان نیز تاسیس بازارهای روز است که به واسطه این بازارها افراد زیادی به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم مشغول به کار شده اند

این فروشنده پوشاک در ادامه افزود: فعلا به دلیل اجبار و اینکه چک های اجناس خریداری شده را باید پاس کنیم در بازار روز حضور پیدا می کنم وگرنه برای ما که از یک شهر دیگر مجبوریم جمعه ها به کاشان بیائیم در شرایط عادی اصلا مقرون به صرفه نیست.

یک کارشناس اقتصاد شهری در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه شهرداری ها موتور محرک توسعه اقتصادی و اجتماعی هر شهر هستند، بیان داشت: یکی از اقدامات پسندیده شهرداری کاشان نیز تاسیس بازارهای روز است که به واسطه این بازارها افراد زیادی به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم مشغول به کار شده اند.

 حمایت از اصناف و مشاغل خرد باید مورد توجه دستگاه ها و نهادهای اجرایی قرار بگیرد
وی با اشاره به اینکه حمایت از اصناف و مشاغل خرد باید مورد توجه دستگاه ها و نهادهای اجرایی قرار بگیرد، یادآور شد: ارائه سیاست های مطلوب از طرف مدیران و مسئولین می تواند صاحبان اصناف را حتی با وجود شیوع کرونا و اوضاع بد اقتصادی در جامعه به آینده فضای کسب و کار امیدوار کند.

حمیدرضا کرامتی با بیان اینکه توسعه و رونق فضای کسب و کار و اوضاع معیشتی از همین اجتماع های کوچک می تواند شروع و اثرات آن را در کل کشور در آینده مشاهده کرد، ادامه داد: استفاده از ظرفیت های مردمی و مشارکت های اجتماعی در سطح جامعه می تواند یکی از مهمترین مولفه های توسعه اقتصاد شهری هر جامعه باشد به شرطی که مدیران و مسئولین شهری و کشوری در این زمینه هماهنگ با همدیگر در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

وجود بازارهای روز  به علت فعالیت و پویایی فضای کسب و کار یک الگوی مناسب و ثابت شده در کل دنیاست و باید زیرساخت های لازم از طرف شهرداری برای این موضوع به خوبی فراهم شود که در کاشان این مهم انجام شده است

وی وجود بازارهای روز را به علت فعالیت و پویایی فضای کسب و کار یک الگوی مناسب و ثابت شده در کل دنیا دانست و افزود: باید زیرساخت های لازم از طرف شهرداری برای این موضوع به خوبی فراهم شود که در کاشان این مهم انجام شده است.

افزایش حجم مبادلات و معاملات اقتصادی و افزایش بنیان اقتصادی
این کارشناس اقتصاد شهری گفت: وجود این بازارها علاوه بر افزایش حجم مبادلات و معاملات اقتصادی و افزایش بنیان اقتصادی می تواند باعث اثرات مثبت و مناسبی در حوزه مدیریت شهری مثل کاهش ترافیک، کاهش آلودگی شهری و غیره شود.

بازارهای روز در کنار مجتمع های تجاری و همچنین بازار سنتی به عنوان مهمترین بازوهای اقتصادی صاحبان اصناف و مشاغل خرد می توانند فعالیت کنند. به عبارتی می توان گفت موتور محرکه کارخانجات بزرگ صنعتی و تولیدی همین بازارهای محلی است که با فروش اجناس و اقلام تولید شده در کارخانجات بزرگ سبب دوام و قوام آنهاست.

حضور بسیاری از هموطنان و همشهریان در این بازارها علاوه بر رونق کسب و کار و امرار معاش برای آنها باعث روشن شدن چراغ تجارت در شهر و کشور و به تبع آن ماندگاری واحدهای تولیدی بزرگ است.

علی ایحال وجود این بازرها برای اقتصاد شهری یک ضرورت است که توجه بیش از پیش مدیران و مسئولین را می طلبد. صرف نظر از تنوع محصولات ارائه شده همراه با قیمتهای مناسب کالاهای عرضه شده به دلیل استفاده کثیری از مردم از این بازارها اقدامات لازم برای ایمنی اینگونه اماکن نیز باید مورد توجه متولیان امر  انجام شود.

امیدواریم با اتخاذ سیاست ها و تصمیمات درست در زمینه مسائل اقتصادی به خصوص در حوزه کسب و کارهای کوچک و خرد شاهد رونق اقتصادی کشور باشیم.

کد خبر: ۳۵٬۹۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha