۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۸
کیو آر کد، روش برتر پرداخت برای پرجمعیت ترین کشور جهان
ظهور نوآوری های پرداخت  بدون پول نقد در چین

کیو آر کد، روش برتر پرداخت برای پرجمعیت ترین کشور جهان

 فناوری پرداختهای بدون استفاده از پول نقد طی این سالها با رشد همراه بوده است اما  در عین حال برخی ازفناوری ها به دلیل استفاده آسانتر و نیاز کمتر به سرمایه گذاری با اقبال بیشتری روبرو شده است.

فرحناز سپهری؛ بازار: سایت «د ادج مارکتس» نوشت: در دهه گذشته، چین بر پایه تلفن های هوشمند و کیو آر کد (QR)، یک سیستم پرداخت را ایجاد کرده است، در حالی که سایر نقاط جهان همچنان با کارت های مغناطیسی که توسط بانک ها صادر شده اند، معامله می کنند. سیستم پرداخت چین از طریق کیف پولهای دیجیتالی، کیو آر کد و عملیات از طریق شرکتهای بزرگ فناوری مانند علی پی (متعلق به شرکت آنت فایننشال، وابسته به  گروهعلی بابا) و وی چت پی  (WeChat Pay :متعلق به  تنسنت،  ، فیس بوک چینی) فراهم  شده است. این درحالی است که در پرجمعیت ترین کشور جهان، معاملات کیف پول دیجیتالی (به جز در مناطق بسیار روستایی) از طریق کدهای کیو آر و بیشتر از  طریق کارتهای اعتباری / بدهی و پول نقد  انجام می گیرد.

مقاله ای با عنوان انقلاب پرداخت دیجیتال چین، که در ژوئیه سال ۲۰۱۹ توسط موسسه بروکینگ، یک سازمان غیرانتفاعی منتشر شد به تحقیق و راه حل های مستقل از سیاست  پرداخت و نشان داد که بازرگانان در چین نسبت به اتخاذ کارت خوان ها  روندی کند دارند  - در حالیکه  یک سیستم مهم برای معاملات پولی در اکثر کشورها از جمله مالزی به شمار می رود. بازرگانان به استفاده سیستم کارت روی خوش نشان ندادند  زیرا تمایلی به پرداخت هزینه ها نداشتند. علاوه بر این، کارت خوانها  برای برقراری ارتباط به یک سیستم تلفنی سیمی یا یک سیستم بی سیم  و چنین فناوری هایی نیاز به سرمایه گذاری دارند.

در مقابل، سیستم کیف پول کیو آر کد / سیستم  دیجیتال کیف پول هنوز توسط بازرگانانی که از طریق تلفن یا اینترنت متصل نیستند قابل دسترسی است.  این  مساله برای افرادی که به گوشی هوشمند دسترسی ندارند می تواند روش مناسبی باشد. یکی دیگر از دلایلی که باعث شده استفاده از کیف پول دیجیتالی  رونق بگیرد رنمینبی (یکای پول رسمی کشور چین) است. که در مقایسه با اسکناس ۱۰۰ دلار آمریکا و ۵۰۰ فرانک،  ارزش نسبتاً پایینی را دارد، است. در نتیجه، معاملات پول نقد، به ویژه برای کالاها و خدمات با ارزش بالاتر، می تواند هزینه سنگینی داشته  باشد.

علی پی و وی چت پی، روشهای برتر پرداخت
براساس گزارش های خبری، در پایان سال ۲۰۱۸، ۸۳ درصد از کل معاملات در چین از طریق موبایل بوده و احتمالاً این تعداد امسال بیشتر می شود. علی پی و وی چت پی به عنوان روش پرداخت اصلی  شناخته می شوند. در حالی که  پول نقد در رتبه دوم و کارتهای بدهی یا اعتباری  در جایگاه سوم قرار دارند.

نکته قابل توجه این است که فن آوری چین نشان داده است که می توان سیستم پرداخت را از صنعت بانکی جدا کرد. این موضوع ممکن است با  آنچه در کشورهای توسعه یافته در سطح جهان مشاهده شود، در تناقض باشد. جایی که سیستم پرداخت و بانکی نزدیک به ده ها سال و حتی قرن ها با هم ادغام شده اند. با منفک کردن از سیستم بانکی، سیستم پرداخت چینی، به شرکتهای فناوری مانند علی پی و وی چت پی داده هایی را ارائه می دهد که می توانند برای ارائه سایر محصولات مالی مانند وام و سرمایه گذاری استفاده کنند.

سیستم پرداخت چینی باعث می شود تا به طور مداوم  و به صورت آسان  از وجوه در کیف پول های دیجیتال  استفاده کرد. همه گیر بودن پذیرش، کمبود هزینه و سهولت تجارت باعث ایجاد انگیزه در مصرف کنندگان می شود.  البته مشکل این است که کیف پول دیجیتالی روی هر کدام از پلتفرمها دارای یک سری خصوصیات هستند. به عنوان مثال، علی پی برنامه های خدمات مالی مانند حساب های بهره، صندوق سرمایه گذاری بازار پول، حساب کارگزاری سهام و حتی تسهیلات وام برای مشاغل کوچک را ارائه می دهد.

گسترش جهانی
کیف پول های دیجیتالی که توسط مسافران چینی و مصرف کنندگان در خارج از کشور استفاده می شود، عامل اصلی گسترش جهانی این روش پرداخت است. مشاغل خرده‌ فروشی که با تعداد زیادی مشتری چینی سروکار دارند، احتمالاً جزو اولین کسانی بوده اند که این روش پرداخت را اتخاذ کرده اند.

مشارکت با بانکها و اپراتورهای شبکه بین المللی کارت در سراسر جهان نیز به گسترش این بسترهای پرداخت دیجیتال کمک کرده است.  برای نمونه در آفریقای جنوبی، گروه ووداکام ( Vodacom) به دنبال ایجاد «super app» با همکاری علی پی  است تا مصرف کنندگان، که  اکثر آنها بدون حساب بانکی هستند، به خرید آنلاین، ارسال پول و صورتحساب دسترسی داشته باشند. از سوی دیگر در سال ۲۰۱۷، هونگ لیونگ بانک،  با شرکت Tenpay Payment Technology Co. Ltd، یک شرکت تابعه تنسنت ( Tencent) به توافق رسید تا راه حل پرداخت  ویچت پی را در مالزی ارائه دهد.

در اواسط سال ۲۰۱۹، گفته شد که علی پی در ۵۵ کشور، اما وی چت پی در ۴۹ کشور پذیرفته شده است است. از آنجا که سیستم پرداخت چین جایگاه خود  را در سرتاسر جهان پیدا می کند،  می تواند این بستر پرداخت غیر بانکی همچنان یک بستر جایگزین در سطح جهان محسوب شود.

گزارش انقلاب پرداخت دیجیتال چین نشان می دهد که  میزان پذیرش، آشنایی و هزینه های سیستم پرداخت موجود، مانع از تحول بزرگ در پلتفرمهای پرداخت بانکی در کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا، اروپا، انگلیس، ژاپن، کره جنوبی و سنگاپور شده است.

سنگاپور را در نظر بگیرید، کشوری که به عنوان مرکز فناوری نوآوری در منطقه شناخته می شود. کمترین میزان پذیرش کیف پول موبایل را دارد. مطابق مطالعه Mastercard Impact Study ۲۰۲۰، استفاده از کیف پولهای دیجیتال موبایل و دیجیتال در سنگاپور تنها ۲۶ درصد بود. در همین حال، در ایالات متحده، سیستم پرداخت کارت اعتباری، که درجه اعتبار  قابل توجهی به مشتریان ثروتمندتر می بخشد، مطابقت اش  با مدل های جایگزین کم هزینه دیگر دشوار است. این عوامل نشان می دهد که در حالی که سیستم پرداخت چین به طور فزاینده ای در سیستم های پرداخت جهانی موجود ادغام  می شود، بعید نیست که بزودی  جایگزین سیستم مبتنی بر کارت های بانکی شود.

کد خبر: ۳۵٬۹۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha