۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
کرونا مشتریان نان های سنتی را کاهش داد
خمیر نان های سنتی با سه نرخ آرد درست می شود

کرونا مشتریان نان های سنتی را کاهش داد

پابرجا؛ رئیس اتحادیه نان سنگک تهران می گوید: پس از شیوع ویروس کرونا میزان مصرف نان های غیر صنعتی از جمله سنگک به دلیل میزان مداخلات انسانی در تولید این نان ها کاهش پیدا کرده است.

بازار؛ گروه اصناف: شیوع ویروس کرونا سبک زندگی و بسیاری از ساختارهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشورها را تغییر داد و موجب شد تا مردم برای حفظ سلامت خود شیوه های نوین را جایگزین روش های پیشین فعالیت های خود کنند.

تا پیش از شیوع ویروس کرونا استفاده از نان های سنتی سهم عمده ای از سفره خانوار را به دلیل پایین بودن قیمت ها داشت. البته یکی از تبعات استفاده از نان های سنتی به نسبت ارزان میزان خرید زیاد این نان ها  است که عمدتا بدون کیفیت پخت می شوند و همین امر زمینه اتلاف بخش عمده ای از منابع مالی و غذایی کشور را مهیا می کند.

ارزن بودن قیمت نان های سنتی موجب شده تا مردم به ویژه اقشار متوسط و کم درآمد مشتری پرو پاقرص این نوع نان ها باشند اما پس از شیوع ویروس کرونا خریداران و مصرف کنندگان نان های سنتی به منظور حفظ سلامت و عبور از پاندمی شیوع ویروس کرونا به خریداران نان های صنعتی تبدیل شوند زیرا بر این باور هستند که امکان رعایت مسایل بهداشتی در واحدهای تولید نان صنعتی به مراتب بیشتر است.

رئیس اتحادیه نان سنگک تهران نیز بر این باور است که دوران شیوع  ویروس کرونا میزان خرید از نانوایی های تولیدکننده نان سنتی کاهش قابل توجهی پیدا کرده است.

علی پابرجا در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: تولید نان در واحدهای نان صنعتی با حداقل میزان مداخلات دست انجام می شود به همین دلیل در دوران شیوع ویروس کرونا اکثر مردم تلاش می کنند تا نان مورد نیاز خود را از این واحدها تامین کنند.

وی می افزاید: تولیدکنندگان نان های سنتی نیز تلاش دارند تمامی پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند تا جایی که برای گرفتن پول از مردم از دست استفاده نمی کنند و با انبر پول نقد از دست مشتریان گرفته می شود و یا اینکه فروشنده از نانواها مجزا هستند.

البته این بخش از صحبت های رئیس اتحادیه نان سنگک تهران با واقعیت ها و مشاهدات خبرنگار بازار و شکایت مردمی که از عدم رعایت بهداشت در نانوایی های سنتی در رسانه ها منتشر می شود، مغایرت دارد زیرا در نانوایی ها همان نانوا که نان را به دست مشتری می دهد مسئول دریافت پول از مشتریان نیز هست.

همچنین یکی دیگر از نکاتی که در نانوایی ها رعایت نمی شود عدم فاصله گذاری اجتماعی است. همچنین نکات بهداشتی در محلی که نان را به مشتری تحویل می دهند نیز رعایت نمی شود.

اصغر پابرجارئیس اتحادیه نان سنگک تهران : هزار واحد صنفی فعال در زمینه پحت نان سنگک داریم که از این تعداد ۸۵۰ واحدصنفی دارای پروانه هستند و مابقی به صورت غیرمجاز فعالیت می کنند

عرضه نان آزادپر با قیمت مصوب
رئیس اتحادیه نان سنگک تهران درباره تامین نان و آرد می گوید: خوشبختانه مشکلی در تامین نان مورد نیاز مردم نداریم اما یکی از مسایلی که با آن مواجه هستیم تامین مشکل در تامین آرد برای برخی از نانوایی ها است.

پابرجا می افزاید: برای نانوایی های دولتی پز آرد با دو قیمت در اختیار آنها قرار می گیرد. در حال حاضر قیمت گندم با یارانه نوع یک کیلویی ۶۶۵ تومان و قیمت گندم با یارانه نوع دو کیلویی ۹۰۰ تومان است که نرخ بسته آرد ۴۰ کیلویی با گندم یارانه نوع یک ۳۳ هزار و ۳۰۰ تومان و نرخ بسته آرد ۴۰ کیلویی با گندم یارانه نوع دو ۴۶ هزار و ۸۰۰ تومان است.

وی با انتقاد از نحوه توزیع آرد میان نانوایی ها تصریح می کند: سهمیه آرد نانوایی ها بر مبنای میزان پخت آنها توزیع نمی شود به همین دلیل برخی نانوایی ها که میزان پخت آنها بیشتر از سهمیه آرد یارانه ای نوع یک و دو است ناچار به خرید آرد با قیمت آزاد می شوند.

پابرجا خاطرنشان می کند: نانوایی ها به دلیل عدم توزیع مناسب آرد یارانه ای نوع یک و دو نمی توانند واحد صنفی را تعطیل کنند به همین دلیل باید نان را با آرد آزاد پخته ولی با قیمت مصوب در اختیار مشتریان قرار بدهند.

این مسئول صنفی تاکید می کند: قیمت نان پخته شده با آرد نوع یک ۱۲۰۰ تومان و قیمت نان سنگک پخته شده با آرد یارانه ای نوع دو ۲۰۰۰ تومان است. همچنین نان هایی که با آرد آزاد پخته می شود نیز با قیمت نان پخته شده با آرد یارانه ای نوع دو به مشتریان عرضه می شود.

رئیس اتحادیه نان سنگک تهران درباره تعداد واحدهای صنفی فعال در این حوزه می گوید: هزار واحد صنفی فعال در زمینه پخت نان سنگک داریم که از این تعداد ۸۵۰ واحدصنفی دارای پروانه هستند و مابقی به صورت غیرمجاز فعالیت می کنند.

کد خبر: ۳۵٬۸۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha