۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸
سردرگمی مشتریان در نبود نرخ مصوب قالیشویی/ آخرین نرخ مصوب مربوط به سال ۹۷ است
بازار از البرز گزارش می دهد

سردرگمی مشتریان در نبود نرخ مصوب قالیشویی/ آخرین نرخ مصوب مربوط به سال ۹۷ است

کرج- نبود نرخ مصوب برای فعالیت قالیشویان کرج پس از سال ۹۷ باعث پراکندگی نرخ در بازار این صنف شده و هر کدام از قالیشویان مبلغی را برای مشتریان خود تعیین می کنند.

شیما عبدالله خانی؛ بازار: با تبدیل خانه های ویلایی به آپارتمان و همچنین کاهش منابع آبی زیرزمینی و به تبع آن توصیه برای کاهش مصرف آب یکی از خدماتی که مردم بیشتر از قبل به آن نیازمند هستند خدمات قالیشویی است. اینکه بتوان فرش ها را با اطمینان کامل به دفاتر قالیشویی سپرد و از کیفیت ارائه خدمات مطمئن بود اهمیت زیادی دارد، علاوه برآن قیمت متناسب با کیفیت کار موضوع دیگری است که نیاز است مسئولان این بخش بیشتر به آن توجه کنند. در گزارش میدانی خبرنگار بازار  در کرج اعتراضاتی نسبت به کیفیت ارائه خدمات وجود دارد که بنابر گفته رئیس اتحادیه مردم می توانند با اتحادیه در میان بگذارند تا در کمیسیون رسیدگی به شکایات مورد بررسی قرار بگیرد. موضوع دیگر سردرگمی مشتریان از قیمت های متفاوت قالیشویی هاست که بخشی از آن مربوط به نبود قیمت مصوب دولت از سال ۹۷ به بعد است.

نرخ متفاوت قبل و بعد از ارائه خدمات
یکی از افرادی که چندی پیش شستن فرش های خود را به یک قالیشویی سپرده در گفتگو با خبرنگار بازارمی گوید: در ابتدا وقتی با دفتر قالیشویی تماس گرفتم نرخ هر متر را ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان اعلام کردند ولی وقتی برای بردن فرش به خانه آمدند حدود۱۰۰ هزار تومان گران تر از آن چیزی که مبلغ با احتساب متری ۱۲ هزار تومان اعلا شوی می شد فاکتور صادر کردند.

«شمسی خلج» می افزاید: بهتر است همان ابتدا در هنگام تماس میانگین قیمت ها را از کمترین تا بیشترین خدمات بگویند تا مشتری نیز با اطمینان خاطر از قیمت فرش خود را به قالیشویی بسپرد نه اینکه حداکثر قیمت را ۱۲ هزار تومان اعلام کنند و سپس نرخ حتی بالاتر از ۱۵ هزار تومان را به دلایل ارائه خدمات بیشتر مطرح کنند.

گله مندی مشتریان از کیفیت ارائه خدمات در برخی قالیشویی ها
یکی دیگر از مشتریان یک قالیشویی در کرج از کیفیت نامناسب شستشوی فرش هایش گله مند است و به خبرنگار بازار می گوید: فرش های خود را که کرم رنگ بودند برای شستشو به قالیشویی دادم اما بعد از تحویل متوجه لک زرد رنگ در قسمت پایین فرش شدم در حالی که فرش ها از قبل هیچ لکی نداشت.

«مرضیه مهین ترابی» ادامه می دهد: با وجود اینکه درخواست کرده بودم با کیفیت اعلاشوی فرش ها شسته شود و هزینه را هم پرداخت کرده بودم اما کیفیت مناسب و مورد نظر را در شستشو مشاهده نکردم. آیا صحیح است که با وجود تفاوت نرخ، کیفیت شستشو چندان تفاوتی نداشته باشد.

راضیه ستارپور از دیگر مشتریان قالیشویی در کرج به خبرنگار بازارمی گوید: چندی پیش فرش های خود را به قالیشویی دادم اما در کمال تعجب وقتی آن ها را تحویل گرفتم متوجه پارگی از ریشه های فرش شدم انتظار داریم وقتی فرشی برای شستشو داده می شود موارد اینچنینی ایجاد نشود.

نرخ های متفاوت قالیشویی ها
برای تهیه این گزارش با چند قالیشویی نیز تماس تلفنی برقرار شد تا از نرخ های شستشوی فرش مطلع شویم اما با نرخ های متفاوت روبرو شدیم. قیمت هایی که قالیشویی ها ارائه می دهند ۵ هزار تا ۱۵ هزار بنابر تراکم و نوع فرش متفاوت است. گویی نرخ ثابتی در این مورد وجود ندارد. البته این قیمت بر حسب سخنان مردمی که از خدمات قالیشویی استفاده کرده اند گاه به بیش از ۱۵ هزار تومان هم رسیده است.

در تماس تلفنی با یکی از قالیشویی ها قیمت شستشوی هر متر مربع فرش را ۷۵۰۰ تومان و قیمت اعلاشوی را ۸۵۰۰ تومان اعلام می کند که در صورت ابریشمی بودن فرش قیمت تا ۱۱ هزار تومان افزایش می یابد. موضوعی که تعجب ما را برمی انگیزد و سوال اینجاست که آیا نرخ مصوب و معینی برای قالیشویی ها وجود ندارد؟ به همین خاطر با رئیس اتحادیه فرش فروشان و قالیشویان استان البرز گفتگو کردیم.

خدمات متفاوت با قیمت های متفاوت
«محمد رضا احسانی نیا» رئیس اتحادیه فرش و قالی شویان کرج در گفتگو با خبرنگار بازارمی گوید: اتحادیه فرش فروشان و قالیشویان از سال ۶۰ در کرج تاسیس شد و تاکنون ۱۱۰ واحد صنفی دارای مجوز در این حوزه فعالیت می کنند.

وی افزود: تمام این واحد ها از نظر رعایت قیمت ها، کیفیت شستشو و رعایت حقوق مردم و مشتری مداری زیر نظر اتحادیه هستند. حدود ۳۰ کارگاه قالیشوئیی نیز وجود دارند که به دفاتر قالیشویی ارائه خدمات شستشو می دهند.

وی با اشاره به تفاوت قیمتی که در تماس تلفنی توسط قالیشویی ها ارائه می شود و آنچه پس از بازدید فرش در منزل گفته می شود، اظهارمی کند: تفاوت آنچه پشت تلفن گفته می شود با آنچه در منزل فاکتور صادر می شود به دلیل شرایط متفاوت هر فرش است. برخی فرش ها لازم است خدمات بیشتری برای شستشوی آن ها انجام شود. لکه گیری، خاک گیری، رفوی ریشه و غیره هزینه های مضاعف هستند که با توافق مشتری در منزل اتفاق می افتد و الزام آور نیست. مشتری می تواند برخی از خدمات را نپذیرد. اما رعایت تعرفه موضوعی ضروری است.

احسانی نیا در مورد تفاوت قیمت ارائه خدمات قالیشویی های مختلف تصریح کرد: خدمات در همه بخش ها قیمت یکسانی ندارند و بستگی به برخی عوامل متفاوت است. در واقع تفاوت در کیفیت خدمت است. نمی توان کیفیت همه خدمات را یکسان دید.

نرخ مصوب جدید اعلام نشده است

وی در پاسخ به نرخ مصوب کنونی شستشوی فرش می گوید: قیمتی که برای قالیشویی وجود دارد مربوط به اسفند ۹۷ است و ۱۸ ماه پیش است نرخ جدید اعمال نشده است. از طرفی اگر بخواهیم نرخ سال ۹۷ را اعمال کنیم باعث ایجاد تنش می شود.

وی می افزاید: دولت در سال ۹۸ با توجه به شرایط و التهابات بازار افزایش نرخ را نپذیرفت اما این موضوع باعث بالانرفتن قیمت ها نشد. از طرفی در بازار رقابت وجود دارد و واحد ها با توجه به کیفیت خدمات، اختیار دارند که قیمت را در سقف قیمت یا زیر قیمت تعیین کنند.

رئیس اتحادیه فرش فروشان و قالیشویان کرج تاکید می کند: دستمزد کارگر در سال ۹۷، روزی ۴۰ هزار تومان بوده ولی اکنون این مزد ۱۲۰ هزار تومان شده است. می توان گفت خدمت قالیشویی با مزد سر و کار دارد و ۸۰ درصد هزینه دستمزد و ۲۰ درصد شوینده ها، انرژی و استهلاک ابزار است. بنابراین با رشد نرخ دستمزد در بازار قیمت ها افزایش می یابد.

وی ادامه می دهد: در مورد نرخ کنونی می توان گفت فرش از ۱۰ هزار تومان تا مرز ۱۵ هزار تومان شسته می شود و ما نیز پیشنهاد این نرخ را به سازمان های نظارتی داده ایم تا ببینیم به چه نتیجه ای می رسد.

کمیسیون رسیدگی به شکایات به اعتراضات پاسخ می دهد
احسانی نیا با اشاره به اینکه همیشه ضریب خطا و خرابی و اعتراض در ارائه خدمات وجود دارد، می گوید: کمیسیون تخصصی رسیدگی به شکایات در اتحادیه وجود دارد و به شکایت رسیدگی می کند. تعداد ارائه خدمات دراین صنف بالاست و شاید در مدت یک ماه ونیم شب عید ۲۰۰ هزار خدمت به مردم ارائه می شود و اگر ۲ درصد هم خطا وجود داشته باشد ۴ هزار معترض ایجاد می شود ولی نظارت ها به گونه ای است که حتی۴۰۰ مورد اعتراض هم نداریم و شاید فقط ۲۰۰ اعتراض در شب عید داشته باشیم. اما همین تعداد هم که به اتحادیه مراجعه کنند به شکایات رسیدگی می شود.

وی ادامه می دهد: برای رسیدگی به اعتراضات قوانینی وجود دارد. به عنوان مثال اگر فرشی مشکلی چون پوسیدگی داشته باشد که باعث پارگی در حین شستشو شده باشد، دفتر قالیشویی نسبت به درست کردن آن تعهد دارد؛ اما اگر فرشی پوسیدگی نداشته باشد و در اثر خطا پاره شده باشد دفتر قالیشویی مکلف به درست کردن و همچنین پرداخت خسارت است و این مکانیسم در اتحادیه در حال اجراست. در مورد دیگراعتراضات نیز چنین مراتبی وجود دارد.

رئیس اتحادیه فرش فروشان و قالیشویان در پایان از مردم خواست تابرای در میان گذاشتن مشکلات و اعتراضات با شماره تلفن ۳۲۲۲۲۶۱۰ تماس و به شماره ۳۲۲۱۱۴۸۸ فکس ارسال کنند.

کد خبر: ۳۵٬۷۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha