۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
محورهای مواصلاتی شاه‌راه ارتباطی کشور مشکل دارد/ وضعیت نابسامان راه‌های قزوین
گزارش خبری بازار؛

محورهای مواصلاتی شاه‌راه ارتباطی کشور مشکل دارد/ وضعیت نابسامان راه‌های قزوین

قزوین- استان قزوین اگرچه بخش قابل توجهی از شهرت و موقعیت جغرافیایی و اجتماعی خود را به واسطه قرارگیری در مسیر جاده ابریشم و پس از آن شاهراه ارتباطی شمال به جنوب کشور به دست آورده است اما اکنون از وضعیت خوبی در حوزه راه‌ها بهره‌مند نیست.

مریم کشاورز مسعودیان، بازار: شاید بدون اغراق بتوان گفت چیزی که قزوین را از یک شهر کوچک معمولی متمایز کرده، موقعیت جغرافیایی این شهر است، موقعیتی که سالیان سال پیش امتیاز قرارگیری در جاده ابریشم، ایجاد شرایط اقتصادی و به تبع آن احداث کاروانسراها و موقعیت اجتماعی خوبی را برای قزوین به همراه داشت.

شاید انتخاب قزوین به پایتختی نیز بر حسب همین ویژگی صورت گرفت اما هرچه که بود اکنون قزوین توانسته به عنوان یک مسیر ارتباط بسیاری از استان های کشور را به یکدیگر متصل کند.

این که قزوین شاهراه ارتباطی شمال به جنوب و جنوب غرب کشور است موجب شده تا هر ساله بخش قابل توجهی از اعتبارات و توان استان در حوزه راه ها هزینه شود. اعتباراتی که به گفته هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین متناسب با نیاز استان نیست و نتوانسته شرایط  راه های استان را بهبود دهد.

جمالی پور شامگاه شنبه در جلسه نشست شورای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قزوین که با حضور مسئولین استانی و شهرستانی برگزار شد، اظهار داشت: این که قزوین شهری نزدیک به پایتخت و از سوی دیگر اقتصادی است و در مسیر شاهراه ارتباطی کشور واقع شده بر کسی پوشیده نیست اما واقعیت این است که ما در استان قزوین نتوانسته ایم به اندازه توان و ظرفیتی که در این استان وجود دارد جذب اعتبار داشته باشیم.

وی بیان کرد: این که امروز وضعیت راه های استان قزوین مناسب نیست به این دلیل است که اعتبارات لازم برای اجرای پروژه های این بخش در اختیار استان قرار داده نشده است و این در حالی است که مردم بسیاری از استان های کشور از این راه ها بهره مند هستند.

۷۳۷ کیلومتر راه روستایی قزوین به آسفالت نیاز دارد
جواد حق لطفی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قزوین در این جلسه با اشاره به این که بیش از ۵ هزار کیلومتر راه روستایی در قزوین وجود دارد گفت: قزوین در مجموع دارای ۶ هزار و ۶۷۷ کیلومتر راه است  که از این مزیان نزدیک به ۷۳۷ کیلومتر راه روستایی قزوین نیازمند آسفالت است.

وی بیان کرد: این در حالی است که از راه های روستایی آسفاله نیز امروز نیازمند بهسازی مسیر است و بیش از ۳۰ درصد از راههای روستایی آسفالته قزوین نیز نیازمند بهسازی است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قزوین اظهار داشت: فعالیت معادن در مناطق روستایی، و تغییرات آب و هوایی از مهم ترین عوامل آسیب به راه های روستایی است که برای مرمت و بهسازی مسیرهای آسفالته روستایی قزوین ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

حق لطفی عنوان کرد: همچنین به منظور آسفالت بیش از ۷۳۷ کیلومتر از راه های روستایی استان نزدیک به ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی خاطرنشان کرد: مشکلات اعتباری امروز تنها برای آسفالت مسیرهای جدید محدودیت ایجاد نکرده است، بلکه ما سالانه بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای نگهداری و مرمت مسیرها در قزوین نیاز داریم که تامین آن با دشواری همراه است.

امسال ۵۴ هزار تن آسفالت برای بهسازی راه های استان مصرف می شود
حق لطفی گفت: یکی از مهم ترین برنامه های ما در اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده در استان قزوین مرمت و بهسازی مداوم راه هاست که به این منظور سال گذشته ۵۴ هزار تن آسفالت به استان تخصیص گرفته است.

وی افزود: سال گذشته در استان قزوین به منظور اجرای عملیات بهسازی نزدیک به ۵۸ هزار تن آسفالت استفاده شد که نزدیک به ۶۷۰ هزار متر مربع از راه های استان را شامل شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قزوین اظهار داشت: گشت های بازرسی راهداری استان قزوین به صورت مستمر در مسیر ها حضور دارند تا نقاط حادثه خیز، نقاط نیازمند به اصلاح و مرمت را شناسایی و اطلاع رسانی نمایند.

اعتبارات استانی به سمت ساماندهی راه های استان هدایت شود
لطف الله سیاهکلی مرادی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت رسیدگی به وضعیت راه های استان اظهار داشت: امروز رسیدگی به راه ها به خصوص راه های روستایی استان قزوین یک اولویت است و باید به صورت جدی در دستور کار مدیران استانی قرار گیرد.

وی گفت: ساماندهی راه های روستایی یک مطالبه به حق در بین مردم استان قزوین است که در شرایط اعتباری امروز جز با مساعدت مدیران و هدایت اعتبارات عمرانی به این بخش امکان پذیر نخواهد بود.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: خدمت به مردم باید در هر زمانی متناسب با نیاز جامعه، مطالبات مردم و اولویت سنجی صورت گیرد که به نظر می رسد امروز رسیدگی به مشکلات راه ها و تامین آب شرب بهداشتی در استان یک مطالبه و اولویت جدی است.

سیاهکلی گفت: نمایندگان استان قزوین نیز چانه زنی و تلاش برای تخصیص اعتبارات متناسب با نیاز استان را آغاز کرده اند و برای تحقق حق واقعی مردم قزوین تلاش میکنند.

کد خبر: ۳۵٬۷۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha