۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۸
بررسی وضعیت بنیادی و تکنیکال پتایر؛ بنیادی ضعیف اما تکنیکالی خوب
تحلیل نمادهای بورسی؛

بررسی وضعیت بنیادی و تکنیکال پتایر؛ بنیادی ضعیف اما تکنیکالی خوب

با توجه به اطلاعات موجود در ترازنامه، وضعیت تابلوی بورس این نماد و وضعیت شرکت می‌توان به این نتیجه رسید که این شرکت دارای بنیاد ضعیفی است.

پژمان مرادی؛ بازار: شرکت تولیدی ایران تایر در سال ۱۳۴۳ تأسیس و از سال ۱۳۴۴ با نام شرکت جنرال تایر و رابر ایران به بهره برداری رسید. این شرکت در سال ۵۴ به شرکت سهامی عام تبدیل و در سال ۵۵ وارد بورس و اوراق بهادار شد. شرکت تولیدی ایران تایر تولید کننده انواع لاستیک خودرو و تایرهای وانتی، باری، اتوبوسی، کشاورزی و تایرهای راه سازی است. ظرفیت تولید این شرکت هم اکنون ۲۶ هزار تن تایر خودرو در سال است. بر اساس آخرین آمار ارائه شده  این شرکت سهم ۱۴.۵ درصدی از بازار را بر عهده دارد.

بیش از نیمی از سهام این کارخانه متعلق به بنیاد مستضعفین است و مابقی آن متعلق به سهامداران دیگر می‌باشد. اکنون ۱۰ شرکت تولید کننده تایر درکشور فعال هستند که تا چند سال گذشته ۸۰ درصد سهم بازار را در اختیار داشتند که این موضوع بعد از افزایش سخت شدن تحریم‌های بانکی بیشتر شد.  در سال گذشته نزدیک به ۲۶۰ هزار تن لاستیک در کشور تولید شده است  اما ‌کل مصرف کشور از ۳۲۰ تا ۳۵۰ هزار تن است یعنی میزان تولید در کشور پاسخگویی نیاز داخل نیست.

لاسیتک به عنوان یک کالای ضروری در جامعه محسوب می‌شود در نتیجه تقاضا برای این کالا در جامعه همیشه وجود دارد. در دوران کرونا به دلیل  کاهش مسافرت‌ها و رفت و آمدها میزان فروش این کالا در ایران روند کاهش داشته است.

شرکت ایران تایر حدود ۱۶ درصد از بازار لاستیک یک در ایران را در اختیار دارد. بر اساس صورت مالی منتهی به سال ۹۸ بزرگترین مشتریان محصولات شرکت، نمایندگان فروش هستند که در حال حاضر حدوداً دارای ۲۵۰ نماینده فعال فروش در سراسر کشور بوده که نسبت به تعداد نمایندگان سال ۹۷ قبل ۲۰ درصد افزایش داشته است.

میزان تولید این شرکت در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ حدود ۲۳ درصد افزایش داشته است که حدود ۱۰ درصد از سهم کل تولیدات کشور را دارد. این شرکت قرار است که کارخانه جدید در استان سمنان دایر کند که مراحل اولیه این کار صورت گرفته که در صورت افتتاح  آن ۶۰ هزار تن به ظرفیت تولید این کارخانه افزوده می‌شود.

در پایان سال مالی ۱۳۹۸، شرکت وجوه نقدی معادل ۶۰۷,۸۲۳ میلیون ریال، دریافتنی‌های تجاری و غیر تجاری معادل ۷۴۱,۱۵۱ میلیون ریال، موجودی مواد و کالا معادل ۱۹۳,۵۵۱,۱ میلیون ریال، مجموع دارایی جاری معادل ۹۴۹,۸۳۷,۲ میلیون ریال و مجموع بدهی جاری معادل ۶۴۸,۲۹۹,۲ میلیون ریال داشته است.  

آنچه بیش از پیش روند تغییرات و بازار این شرکت را تحت تاثیر قرار می‌دهد افزایش نرخ ارز می‌باشد چرا که با افزایش نرخ ارز، قیمتمحصولات افزایش در نتیجه بهای تمام محصول افزایش پیدا می‌کند که همین عامل باعث کاهش فروش محصولات می‌گردد.

بررسی صورت مالی شرکت
درآمد عملیاتی این شرکت برای  سال ۹۸ برابر با ۵.۷۱۴.۱۳۸ میلیون ریال بوده که نسبت به سال ۹۷ طبق آنچه در ترازنامه آمده ۷۵ درصد افزایش داشته است. سود خالص شرکت در سال ۹۸ برابر با ۸۶۳.۰۱۶ میلیون ریال بوده که نسبت به سال ۹۷ حدود ۱۵۰ درصد رشد داشته است.

سود هر سهم این شرکت برای سال ۹۷ برابر با ۱.۱۷۸ ریال بوده که این رقم با افزایش ۱۵۶ درصدی در سال ۹۸ به ۳.۰۱۳ ریال رسید.   جمع دارایی‌های این شرکت برای سال ۹۸ برابر با ۳.۵۰۳.۵۲۱ میلیون ریال بوده که این رقم برای سال ۹۷ برابر با ۲.۱۱۹.۲۴۴ میلیون ریال بود که نشان از رشد ۱۸۶ درصدی می‌دهد. جمع بدهی‌هایی این شرکت برای سال ۹۷ برابر با ۱.۵۸۴.۴۶۶ میلیون ریال بوده که با رشد ۱۲۶ درصدی در سال ۹۸ به ۲.۳۲۹.۱۷۳ میلیون ریال رسید، همچنین جمع حقوق مالکانه و بدهی‌ها برا سال ۹۸ برابر با ۳.۵۰۳.۵۲۱ میلیون ریال بوده که نسبت به سال ۹۷ ۱۸۶ درصد رشد داشته است.

برای درک بهتر از شرایط شرکت بررسی نسبت‌های مالی آن می‌تواند ما را به نتیجه دقیقتری برساند.   نسبت جاری این شرکت برای سال ۹۸ برابر با صفر و برای سال ۹۷ برابر با ۱ بود که این عدد نشان می‌دهد که شرکت برای سال ۹۸ وضعیت مطلوبی برای پرداخت بدهی‌های جاری از محل دارایی جاری را نداشته است.

همچنین نسبت آنی شرکت که همان داریی‌های جاری منهای موجودی مواد و کالا به بدهی‌ها جاری است برای این شرکت در سال ۹۷ عدد ۱ و برای سال ۹۸ صفر است که این موضوع هم تایید می‌کند که شرکت در بازپرداخت بدهی کوتاه مدت خود در سال ۹۸ عملکرد مناسبی نداشته است.

نسبت بازده داریی این شرکت برای سال ۹۷ برابر با ۱۶ درصد بوده و برای سال ۹۸ این عدد به صفر درصد رسیده است.   این نسبت، موفقیت شرکت را در استفاده مناسب از دارایی‌های خود نشان می‌دهد و هر چه عدد نسبت بالاتر باشد، به معنای کسب سود بیشتر از دارایی‌های موجود شرکت خواهد بود.

دوره گردش موجودی کالا که نشان دهده این است که موجودی کالا و مواد اولیه شرکت، در یک بازه زمانی مشخص چند بار به فروش رسیده و جایگزین شده است، برای این شرکت در سال ۹۷ برابر با ۷۱ و برای سال ۹۸ این رقم به ۲۸ درصد رسیده است. که این مسئله می‌تواند به ما نشان دهد که این شرکت در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ سطح فروش کمتری داشته و مشکلاتی در تامین مالی به وجود آمده است.

تابلوی بورس
نماد پتایر(شرکت ایران تایر) با حجم میانگین ماه ۱ میلیون واحد، ارزش بازار ۳ هزار میلیارد تومان، سهام شناور ۳۱ درصد، نسبت درآمد به قیمت ۳۲.۸۱ و آخرین قیمت معاملاتی ۱۱۶.۹۰۰ ریال در تابلوی بورس ثبت شده است.

ارزش سهام این شرکت در طول یک ماه اخیر روند صعودی داشته به گونه‌ای که از ۸۶.۹۳۰ ریال در تاریخ ۶ مرداد به ۱۱۶.۳۲۰ در تاریخ ۲۲ مرداد رسیده است.   رتبه این شرکت از نظر سودآوری در گروه ۳ و در کل بازار ۸۶ است. همچنین ضریب نقدشوندگی این شرکت  ۹۴.۵۶ درصد، ضریب همبستگی به دلار منهای ۵۴ درصد و ضریب همبستگی آن به شاخص کل منهای ۴۳ درصد است.

با توجه به اطلاعات موجود در ترازنامه، وضعیت تابلوی بورس این نماد و وضعیت شرکت می‌توان به این نتیجه رسید که این شرکت دارای بنیاد ضعیفی است.

تحلیل تکنیکال 
پتایر در تایم فریم روزانه خود یک الگوی راندیگ خوب تشکیل داده و در صورت عبور از مقاومت تاریخی خود در نقطه ۱۲۶۳۰ تومان می تواند پرتقاضا شده و به شدت صعود کند.

پتایر دو روز درگیر وضعیت منفی بوده و به حمایت قوی تنکان برخورد کرده و در این حمایت حفظ شده است در صورت استمرار بازار ریزشی این نماد می تواند اصلاح داشته باشد، اما نکته خوب نماد پتایر مثبت بودن این نماد در معاملات امروز بوده و این نماد می تواند در آینده نزدیک پرتقاضا شود.

تحلیل زمانی پتایر نشان می دهد تا چهار روز کاری دیگر می تواند در آستانه صعودی خوب قرار بگیرد.

اهداف قیمتی پتایر در صورت عبور از مقاومت تاریخی ۱۰۹۰۰ و ۱۲۶۰۰ تومان خواهد بود.

تحلیل تکنیکال توسط: وحید بلالی

کد خبر: ۳۵٬۶۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha