۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
جزئیات فروش اوراق سلف نفتی هنوز نهایی نشده/ هنوز خبری از گشایش اقتصادی نیست
نماینده شرکت ملی نفت در بورس در گفتگو با بازار:

جزئیات فروش اوراق سلف نفتی هنوز نهایی نشده/ هنوز خبری از گشایش اقتصادی نیست

نماینده شرکت ملی نفت در بورس با بیان اینکه فروش اوراق سلف نفتی معروف به اوراق سلف استاندارد از فردا اتفاق جدیدی نیست، گفت: دولت مطابق اختیارات اعطا شده در قانون برنامه ششم توسعه و همچنین قانون بودجه سال می‌تواند نفت خام و میعانات گازی را از طریق بورس انرژی با انواع قراردادها بفروشد.

بازار؛ گروه انرژی: «فروش اوراق سلف نفتی از یکشنبه ۲۶ مرداد آغاز می‌شود» عنوان خبری بود که دیروز روی خروجی سایت کدال قرار گرفت. طرحی که حداقل به لحاظ اسمی ‌شباهت زیادی به طرح ویژه رئیس جمهور برای گشایش اقتصادی دارد، اما امیر حسین تبیانیان نماینده شرکت ملی نفت در بورس انرژی به بازار می‌گوید که این طرح تفاوت‌های زیادی با طرح مصوب سران قوا که قرار است به زودی اجرایی شود، دارد.

وی با بیان اینکه این اوراق طبق روال انتشار اوراق تامین مالی شرکت ملی نفت انجام می‌شود، ادامه داد: فروش اوراق سلف استاندارد پیش از این هم وجود داشته و بارها و بارها در بورس معاملات مربوط به آن انجام شده و در صورت نیاز بازهم ادامه خواهد داشت.

به گفته نماینده شرکت ملی نفت در بورس انرژی، دولت مطابق اختیارات اعطا شده در قانون برنامه ششم توسعه و همچنین قانون بودجه سال می‌تواند نفت خام و میعانات گازی را از طریق بورس انرژی با انواع قراردادها از جمله انتشار اوراق سلف نفتی بفروشد.

داستان عرضه اوراق سلف نفتی چه بود
بر اساس آنچه که بورس انرژی اعلام کرده فروش اوراق سلف نفتی با عرضه بیش از ۵۰۰ هزار بشکه نفت یکشنبه (۲۶ مرداد ماه) در تالار بورس انرژی آغاز خواهد شد. همچنین بر اساس اطلاعیه ‌سایت کدال، نخستین مرحله از فروش اوراق سلف نفتی با عرضه بیش از ۵۰۰ هزار بشکه نفت در این روز و در تالار بورس انرژی با قیمت هر بشکه ۹۴۴ هزار و ۶۲۲ تومان عرضه خواهد شد.

حداقل خرید برای هر نفر در این عرضه اولیه یک بشکه و حداکثر ۲۰ هزار بشکه است همچنین سود اوراق ۱۹ درصد و بدون پرداخت دوره‌ای است.

دورنمای تیره و تار فروش نفت
در حالیکه بیش از یک هفته از اولین باری که رئیس جمهوری از گشایش اقتصادی سخن گفت، سپری می‌شود اما ابهامات در رابطه با طرح فروش اوراق سلف نفتی یکی از گزینه‌های احتمالی برای تحقق این وعده است، همچنان ادامه دارد. نماینده شرکت ملی نفت در بورس انرژی می‌گوید: تنها کلیات طرح فروش اوراق سلف نفتی به تصویب رسیده و بررسی دقیق جزئیات اجرای این طرح همچنان ادامه دارد.

به گفته او، چانه زنی‌ها و بررسی‌های دقیق در رابطه با نحوه بازخرید، فروش و قیمت‌ها همچنان ادامه دارد و نمی‌توان زمان دقیقی برای اجرای آن اعلام کرد.

با وجود دورنمای مبهم فروش نفت، تبیانیان می‌گوید که پیش‌فروش نفت و معامله اوراق سلف نفت در دنیا رایج است و بازار نیویورک، لندن و سنگاپور روزانه حجم بزرگی از نفت خام را پیش‌فروش می‌کنند.

هرچند که فروش نفت در سایر کشورها امری طبیعی تلقی می‌شود اما باید توجه داشت که ایران به دلیل شرایط خاص تحریمی ‌در فروش طلای سیاه خود با مشکل مواجه بوده و شاید این مقایسه درستی نباشد. بماند که حتی در صورت فروش نفت هم، پیدا کردن سازوکاری برای انتقال پول حاصل از آن همانند گذشتن از هفت خوان رستم است که در ماه‌های گذشته بخشی از آن را شاهد بودیم.

کد خبر: ۳۵٬۵۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha