۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸
صادرات یک میلیون دلاری از پارک علم و فناری البرز/ اشتغال ۱۳۰۰ نفر در حوزه دانش بنیان
بازار از فعال سازی اقتصاد دانش بنیان در البرز گزارش می دهد

صادرات یک میلیون دلاری از پارک علم و فناری البرز/ اشتغال ۱۳۰۰ نفر در حوزه دانش بنیان

کرج- استان البرز بیش از ۲۰۰ شرکت دانش بنیان را در خود جای داده است که با ایجاد ارتباط بین علم و صنعت به تولید محصولات دانش بنیان می پردازند و توانسته اند نقش مثبتی در اقتصاد دانش بنیان داشته باشند به گونه ای که میزان صادرات شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری به تنهایی به یک میلیون دلار می رسد.

شیما عبداله خانی؛ بازار: استان البرز با برخورداری از ظرفیت های قابل توجهی چون واحد های علمی، تحقیقاتی، صنعتی، مراکز رشد و پژوهشکده های متنوع، پارک علم و فناوری و همچنین نخبگانی که از ظرفیت های علمی بالایی برخوردار هستند یکی از قطب های علم و فناوری کشور محسوب می شود. ظرفیتی که با حمایت و تعامل نهاد های مربوطه می تواند به بهترین نحو شکوفا شود. استان البرز بیش از ۲۰۰ شرکت دانش بنیان را در دل خود جای داده است که با ایجاد ارتباط بین علم و صنعت به تولید محصولات دانش بنیان می پردازند و توانسته اند نقش مثبتی در اقتصاد دانش بنیان داشته باشند به گونه ای که میزان صادرات شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری به تنهایی به یک میلیون دلار می رسد.

امکان ایجاد ثروت از علم بیش از پیش محقق شده است
رئیس پارک علم و فناوری استان البرزدر گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری البرز از امکانات و زیر ساخت های بسیار خوبی برخوردار است، گفت: با سرمایه گذاری جهاد دانشگاهی در قالب مجتمع تحقیقاتی در این پارک به امتیازات آن افزوده شده است و باید تلاش کرد تا در کشور به عنوان پارک اول مطرح شود.

«مهدی عباسی» مجتمع تحقیقاتی شهدای دانشگاهی را یکی از فرصت های موجود در این پارک دانست و اظهار کرد: ۲۷ شرکت دانش بنیان، ۸ مرکز علمی و چهار پژوهشکده در این مجتمع مستقر هستند.

وی ادامه داد: با استفاده از ظرفیت های خوب این پارک، امکان ایجاد ثروت از علم برای دانش بنیان ها بیش از پیش فراهم شده است و انواع محصولات در حوزه هایی چون صنایع دارویی، غذایی، بهداشتی، الکترونیکی و غیره در شرکت ها تولید می شوند. شرکت ها همچنین با صادرات محصولات دانش بنیان به ارزآوری در استان کمک می کند.

وی با اشاره به میزان صادرات شرکت های دانش بنیان گفت: صادرات برخی شرکت های دانش بنیان پارک بیش از ۲۰۰ هزار دلار بوده و مجموعا این میزان به یک میلیون دلار می رسد.

اشتغال۱۳۰۰ نفر در حوزه دانش بنیان
به گفته رئیس پارک علم و فناوری استان البرز در سال های گذشته حدود هزار و ۳۰۰ نفر در حوزه های دانش بنیان در پارک علم و فناوری مشغول به کار شده اند.

عباسی همچنین ایجاد صندوق پژوهش و فناوری را برای حمایت از شرکت های فناور و دانش بنیان مهم تلقی کرد و افزود: این ساختار برای حمایت از شرکت ها و ایجاد فضای فناور مورد نظر به زودی راه اندازی می شود.

رئیس پارک علم و فناوری البرز همچنین به ضرورت ارتباط بین دانشگاه و صنعت تاکید کرد و گفت: تولید ثروت از دانش با ایجاد ارتباط سازنده بین دانشگاه و صنعت از مهمترین اهداف ما در پارک علم و فناوری و همچنین مرکز شهدای جهاد دانشگاهیست. بنابراین باید برای ایجاد این ارتباط اثربخش و موفق دانشگاه و صنعت تلاش کنیم تا بتوانیم با همکاری و هم افزایی این دو بخش به موفقیت در حوزه فناوری و اقتصاد دانش بنیان دست یابیم.

عباسی تعامل بین مدیران، مراکز رشد و مجموعه مجتمع علمی و تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان و فناور را برای پاسخگویی صحیح به نیازهای بخش خصوصی در حوزه فناوری مهم دانسته و برای چنین تعاملی ابراز آمادگی کرد.

وی تجاری سازی و بازاریابی مناسب را یکی از لازمه های حضور موفق دانش بنیان ها در بازار برشمرد و بر توانمندسازی شرکت های فناور و دانش بنیان در همه ابعاد تاکید کرد.

وی با تاکید بر اینکه در شریط تحریم کنونی اهمیت شرکت های دانش بنیان بیشتر از گذشته مورد توجه است، گفت: با توجه به نقش شرکت های دانش بنیان در تحقق اقتصاد دانش بنیان در کشور، پارک به روش های مختلف از آن ها حمایت می کند و اقدام به اطلاع رسانی ومعرفی آن ها به سازمان های مختلف، فراهم کردن شرایط حضور آن ها در نمایشگاه ها و... برای کمک به فروش هر چه بیشتر شرکت ها می کند.

تعامل بنیاد نخبگان و پارک علم و فناوری زمینه ای برای رشد اقتصاد دانش بنیان
رئیس بنیاد ملی نخبگان استان البرز نیز در گفت و گو با بازار با اشاره به اینکه این بنیاد از سرمایه های انسانی با ظرفیت های بالای علمی برخوردار است، گفت: این سرمایه ها در صورت تعامل با پارک علم و فناوری می توانند به رشد علمی و اقتصاد دانش بنیان در استان کمک کنند.

«محمد نبیونی» با تاکید بر اینکه نخبگان می توانند در رفع بسیاری از مشکلات در زمینه تولید گره گشا باشند، افزود: ارتباط دادن نخبگان با ظرفیت های بالای علمی با تولید کنندگان و صنعتگران می تواند مشکلات زیادی را از این بخش مرتفع کند ومنجر به تولید و صادرات کالاهای دانش بنیان شود.

به گفته وی بنیاد نخبگان برنامه های متنوعی را برای حمایت از نخبگان اجرایی کرده و تا کنون تعداد زیاد از نخبگان خارج از کشور را مجددا با جذب کردن در موسسات تحقیقاتی، فناورانه و دانشگاهی به کشور دعوت کرده است.

وی در پایان نقش جهاد دانشگاهی را نیزدر توسعه آموزش برون دانشگاهی در کشور و پرداختن به موضوعات جدیدی در حوزه‌های اشتغال و کارآفرینی فارغ التحصیلان مستعد و نخبه دانشگاهی بسیار با اهمیت عنوان کرد. بر اساس این گزارش اهمیت پرداختن به نخبگان به عنوان یکی از عوامل مهم در تحقق اقتصاد دانش بنیان کشور و حمایت هر چه بیشتری از ایده های نو و خلاقانه اهمیت مضاعف می یابد و لازم است عزم جدی مسئولان و نهاد ها بر این موضوع عطف شود.

کد خبر: ۳۵٬۴۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha