۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
۲ روش کنترل بازار اجاره بها/ مسکن استیجاری از مجلس هفتم مسکوت است
نایب رئیس اتحادیه املاک در گفتگو با بازار مطرح کرد

۲ روش کنترل بازار اجاره بها/ مسکن استیجاری از مجلس هفتم مسکوت است

عقبایی، نایب رئیس اتحادیه املاک با اشاره به اینکه بهترین روش کنترل قیمت مسکن و بازار اجاره بها، افزایش تولید و تولید مسکن استیجاری است گفت: در حالیکه از مجلس هفتم طرح احداث مسکن استیجاری در حال تهیه بوده و دولتها هم مخالفتی با آن نداشته اند اما هیچگاه اجرایی نشده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: طبق آخرین سرشماری در کشور به طور متوسط جمعیت اجاره نشین به جمعیت صاحب خانه در مقیاس کشوری ۳۱.۷ درصد و در مقیاس شهر تهران ۴۳.۵ درصد برآورد شده است، با این احتساب در کلانشهرها نزدیک به ۵۰ درصد جمعیت شهر را اجاره‌نشین‌ها به خود اختصاص داده‌اند که لازم است تغییری در شرایط ایجاد شود.

در طی سالهای گذشته همواره کارشناسان اقتصادی بر این اعتقاد بودند که برای کاهش اجاره نشینی و حل مشکلات مستاجران بهتر است دولت به سمت تولید و احداث مسکن استیجاری حرکت کند. اما هر بار این موارد مطرح شد دولت و مجلس به سمت اقدامات تسکین دهنده حرکت کنند. امسال دولت برای کاهش التهاب بازار اجاره، در نهایت به سمت تعیین سقف برای اجاره بها و پرداخت تسهیلات با نرخ سود ۱۳ درصد حرکت کرد.

دولت باید  انبوه‌سازان را برای ساخت مسکن استیجاری ترغیب کند
حسام عقبایی نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه دولت باید به جذب انبوه‌سازان برای ساخت مسکن استیجاری اقدام و حرکت کند، گفت: از مجلس هفتم تاکنون نمایندگان مردم ، برای ساخت مسکن استجیاری در کشور در حال تهیه طرح هستند و هیچ یک از دولت‌ها نیز برای ساخت مسکن استیجاری مخالفتی نداشتند اما عملا هیچگاه این برنامه به مرحله اجرایی نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه توجه به برنامه «تولید مسکن» و «ساخت مسکن استیجاری» باید مورد توجه دولت قرار بگیرد، گفت: پیشنهاد ما جذب انبوه سازان برای ساخت مسکن استیجاری است که هم مانع کوچ و مهاجرت بی رویه به حاشیه شهرها و مشکلات اجتماعی و حمل‌و نقلی می‌شود و هم می‌تواند از مستاجران در برابر تورم بخش مسکن حمایت کند.

عقبایی با اشاره به ارائه تسهیلات بانکی به مستاجران گفت: بهتر بود نرخ سود بانکی این تسهیلات صفر درصد بود تا منجر به بدهکار شدن دوباره مستاجران نشود و قدرت خرید آنها همزمان با افزایش تورم رشد کند.

وی با بیان اینکه سالانه ۸۰۰ هزار ازدواج در کشور ثبت می‌شود که نیاز به تولید انبوه مسکن را افزایش داده است اظهار داشت: تولید مسکن در کشور زیر ۳۰۰ هزار واحد مسکونی است. پس همواره رشد تقاضا، بخش مسکن را از تعادل خارج کرده است.

در تهران سالانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار واحد مسکونی کمبود داریم که دولت‌ها باید هر چه سریعتر نسبت به افزایش تولید مسکن اقدام کنند

نایب رییس اتحادیه املاک استان تهران در پاسخ به این پرسش که در تهران چه میزان کسری مسکن داریم گفت: در تهران سالانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار واحد مسکونی کمبود داریم که دولت‌ها باید هر چه سریعتر نسبت به افزایش تولید مسکن اقدام کنند.

عقبایی در پاسخ به این پرسش که آیا اجرایی شدن اخذ مالیات بر خانه های خالی می تواند تا حدودی تعائل را به بازار مسکن برگرداند گفت: به اعتقاد بنده اجرایی شدن مالیات برعایدی سرمایه بر مالیات بر خانه‌های خالی از سکنه در اولویت است .

وی ادامه داد: مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر عایدی مسکن، نقل و انتقال مسکن و مالیات بر خانه‌های خالی بر کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن موثر است اما این مالیات‌ها نباید جنبه درآمدزایی برای دولت داشته باشد با هدف ایجاد تعادل در بازار اجاره یا قیمت مسکن اعمال شده است.

کنترل سفته بازی، ورود سرمایه‌گذاری به بازار مسکن،‌ کاهش فاصله طبقاتی،‌متناسب کردن دهک‌های ضعیف جامعه با وضعیت اجاره از دغدغه‌های موجود در بازار مسکن است

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک خاطرنشان کرد:‌ کنترل سفته بازی، ورود سرمایه‌گذاری به بازار مسکن،‌ کاهش فاصله طبقاتی،‌متناسب کردن دهک‌های ضعیف جامعه با وضعیت اجاره از دغدغه‌های موجود در بازار مسکن است. مالیات بر عایدی مسکن یا سرمایه به این معنا است که از سود حاصل از سرمایه‌گذاری که در بخش مسکن یا هر فعالیت دیگر به وجود می‌آید، مالیات پرداخت شود.

عقبایی ادامه داد:‌ قطعا ارزش افزوده حاصل از سرمایه‌گذاری در بخش مسکن باید مشمول مالیات باشد که همان بحث مالیات بر عایدی سرمایه است و بهتر است دولت این موضوع را با اولویت در دستور کار قرار دهد.

 آخرین آمار در دسترس در مورد خانه‌های خالی سایت مرکز آمار است که اطلاعات آن مربوط به سال ۹۵ است و براساس آن ۲ میلیون و۵۰۰ هزار خانه خالی در کشور وجود دارد که ۵۰۰ هزار واحد آن در استان تهران و ۳۰۰ هزار واحد آن در شهر تهران است. بخش عمده این واحدهای خالی لوکس و لاکچری است که طبقات متوسط یا پائین جامعه قادر به خرید آن نیستند. به گفته مقامات ارشد وزارت راه و شهرسازی طی چند روز آینده لیست اولیه و قبوض مالیاتی برای خانه های خالی صادر خواهد شد.

کد خبر: ۳۵٬۳۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha