۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
مجلس با کلیات طرح گشایش اقتصادی دولت موافق است
نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

مجلس با کلیات طرح گشایش اقتصادی دولت موافق است

میرتاج الدینی، نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس با کلیات طرح گشایش اقتصادی دولت موافق است اما ملاحظاتی در این زمینه دارد.

به گزارش بازار به نقل از صدا و سیما، حجت الاسلام «سید محمد رضا میرتاج الدینی» افزود: طرح گشایش اقتصادی دولت در جلسه شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا مطرح و تصمیم گیری شده اما هنوز جزئیات آن ارائه نشده است.

وی اظهارداشت: این طرح صحبت از پیش فروش یا فروش سلف نفت در بازار بورس انرژی می کند.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: تصمیم گرفته شده دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت در داخل برای خریداران عرضه شود.

وی افزود: متقاضیان به هرمیزانی که بخواهند به قمتی که دولت برای هر بشکه نفت تعیین می کند می توانند از این بازار خریداری کنند البته بصورت پیش خرید و سلف که تا یک الی دو سال به افراد واگذار کنند به این شکل که اشخاص سهم خود را که خریداری کرده اند به پالایشگاه های داخلی خارج از ظرفیتی که دولت به آنان نفت اختصاص می دهد ظرفیت جدیدی که ایجاد می کنند به آن ها بفروشند.

میرتاج الدینی اظهارداشت: نفت را به قیمت امروز بصورت ریالی خریداری می کنند و هر زمانی که بخواهند برای مثال شش ماه دیگر می توانند به قیمت روز به پالایشگاه ها بفروشند ولو اینکه قیمت نفت افزایش یافته باشد یا عده ای که بتوانند این اوراق نفتی را خریداری کنند و نفت را روی ریل صادرات قرار دهند یا افرادی که در داخل خریده اند عده ای جمع شوند از این ها بخرند و صادرات انجام دهند در قالب بخش خصوصی و خارج از روال شرکت نفت این امکان را هم فراهم کرده اند.

وی ادامه داد: مجلس با اصل طرح گشایش اقتصادی دولت موافق است اما ملاحظاتی دارد.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه دولت گفت: نخستین ملاحظه اینکه به منظور تامین بودجه دولت نباشد بلکه با هدف گشایش اقتصادی، جمع آوری نقدینگی در داخل و بجای سفته بازی به سمت خرید کالای واقعی سوق پیدا کند.

وی افزود: ملاحظه دوم اینکه باید فروش قطعی باشد نه پیش فروشی که تکلیف آن معلوم نیست.

میر تاج الدینی اظهارداشت: افرادی که تعداد بشکه نفتی که دولت قیمت آن را تعیین و عرضه می کند خریداری و مالک آن می شوند و طبق شرایط و ضوابطی که اعلام شده بعدا خودشان اختیار دارند این نفت را در داخل بفروشند یا افرادی که می خواهند صادرکنند به آن ها بفروشند.

وی تصریح کرد: مطلب مهمتر و بالاتر اینکه مسئله مزبور یک مسئله بودجه ای است و حتما باید در صحن علنی مجلس مطرح و مورد بررسی قرار گیرد.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم گفت: دولت باید طرح گشایش اقتصادی را در قالب لایحه به مجلس ارسال تا نمایندگان مردم راجع به آن نظر دهند.

وی افزود: اگر این طرح به مجلس ارسال شود نمایندگان با کلیات آن موافق هستند ممکن است در جزئیات طرح تغییراتی حاصل شود.

کد خبر: ۳۵٬۲۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha