۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷
نشانه ای از احیای اقتصاد امریکا نیست
نشریه اشپیگل آلمان:

نشانه ای از احیای اقتصاد امریکا نیست

کارشناسان بر این باورند اقتصاد دنیا تنها در صورتی می تواند دوباره رشد کند که اقتصاد امریکا نیز رشد کند و مصرف کنندگان این کشور به بازار باز گردند، اما در واقع نشانه ای هم از احیای اقتصاد آمریکا دیده نمی شود.

مونا مشهدی رجبی؛ بازار: دنیا برای احیای اقتصاد و بازگشت به مسیر رشد به امریکا نیاز دارد. این جمله ای است که نشریه اشپیگل آلمان نوشت و تاکید کرد که تا زمانیکه بزرگترین اقتصاد دنیا در مقابله با ویروس کرونا موفقیتی حاصل نکند، نمی توان انتظار رشد اقتصاد دنیا را داشت.

در این گزارش آمده است:«چینی ها خرید خودروهای لوکس آلمانی را از سر گرفته اند و فعالیت خطوط تولیدو مونتاژ اروپایی با سرعت بالایی در حال افزایش است. حال  اقتصاد دنیا برای شروع یک مسیر پر رونق منتظر امریکا است. امریکایی که بالاترین نرخ ابتلا و مرگ و میر کرونا را دارد و با این بیماری دست و پنجه نرم می کند. زمانی که امریکا بتواند این بحران را کنترل کند و به چرخه عادی اقتصاد بازگردد، رشد در اقتصاد دنیا با سرعت بالایی از سر گرفته می شود.»

 اما نشانه های مثبتی از امریکا دیده نمی شود. از یک طرف این کشور هر روز با شمار زیادی از بیماران و قربانیان روبرو است و از طرف دیگر حرف از ارایه بسته های مالی جدید مطرح می شود که نشان می دهد دولتمردان هم امیدی به اصلاح شرایط در آینده نزدیک ندارند. به همین دلیل است که امروزه امریکا خطر بزرگی برای بازسازی اقتصاد دنیا محسوب می شود.

سهم ۲۲ درصدی اقتصاد امریکا در دنیا
رادیوی wtop متعلق به کشور امریکا  در روز گذشته گزارشی از وضعیت امریکا در این روزهای کرونایی ارایه داد. بر طبق این گزارش  افزایش شمار مبتلایان در این کشور باعث شده است تا بسیاری از کسب و کارها دوباره تعطیل شوند  و مردم هزینه های مصرفی خود را به حداقل برسانند. این شبکه رادیویی که دفتر اصلی آن در واشنگتن است اوضاع این روزهای امریکا را با شرایط جنگ جهانی دوم مقایسه کرده است. سالهایی که بحران و نا اطمینانی بر اقتصاد کشور سایه انداخته بود.

اما بدون بازگشت امریکا به مسیر رشد، احیای اقتصاد دنیا میسر نیست زیرا امریکا بزرگترین اقتصاد دنیا است. طبق گزارش منتشر شده توسط بانک جهانی سهم امریکا در تولید ناخالص داخلی دنیا بالغ بر ۲۲ درصد است در حالیکه ارزش تولید ناخالص داخلی چین در اقتصاد دنیا تنها ۱۴ درصد است و هر چقدر این کشور با سرعت بالا  رشد کند باز هم نمی تواند در سال جاری یا سال آینده جایگزین اقتصاد امریکا شود.

کنترل ویروس در امریکا ضروری است
فایننشال ریویو در گزارش اخیر خود نوشت:« امریکا باید شیوع بیماری را کنترل کند تا اقتصاد دنیا بتواند رشد کند.آمارها نشان می دهد ۵۴ درصد از کل کیف های لوکس زنانه دنیا که در ایتالیا تولید می شود، در امریکا فروخته می شود و بالغ بر ۶۰ درصد از موتورهای  تولیدی در اروپا هم وارد بازار مصرف امریکا می شود. امریکا ثروتمند ترین کشور دنیا است و مصرف کالاهای لوکس در این کشور بسیار زیاد است. جهان در صورتی می تواند از این بحران خارج شود و رشد را شروع کند که مصرف کنندگان امریکایی دوباره وارد بازار شوند و به خرید کالاهای جدید روی بیاورند. در غیر این صورت ازسر گیری تولید در دیگر کشورهای دنیا مزیتی برای اقتصاد خودشان یا اقتصاد دنیا نخواهد داشت.

اما تنها صاحبان کسب و کارها در دنیا نگران نیستند ، بلکه اقتصاددانان هم در این ماه ها بارها در مورد وضعیت اقتصادی دنیا ابراز نگرانی کردند. نریمان بهروش اقتصاددان ارشد موسسه مطالعاتی ای اج اس مارکت  بر این باور است با وجود اینکه در جریان بحران مالی دهه ۱۹۹۰ آسیا، امریکا موتور رشد اقتصاد دنیا بود ولی به نظر نمی رسد این بار قدرت خارج کردن اقتصاد دنیا از رکود را داشته باشد. بدون شک امریکا تنها کشوری است که می تواند رشد را به اقتصاد دنیا بازگرداند، زیرا سهمی بالغ بر ۲۲ درصد از اقتصاد دنیا به این کشور تعلق دارد ولی اقتصاد امریکا در شرایط سختی است و به نظر می رسد تا درمانی برای این بیماری شناخته نشود، این روزهای تلخ ادامه خواهد داشت.

شرایط اقتصادی امریکا بحرانی است
نیویورک تایمز در مورد وضعیت این روزهای اقتصاد امریکا نوشت:«در فصل دوم سال جاری اقتصاد امریکا با نرخ ۳۲.۹ درصد منقبض شد که بالاترین نرخ انقباض اقتصادی فصلی در تاریخ امریکا بوده است. انتظار می رود در فصل سوم امسال اوضاع اقتصادی اندکی بهتر شود ولی تفاوت با سال قبل یا ماه های ابتدایی سال جاری چشمگیر خواهد بود. از طرف دیگر مذاکرات در کنگره برای تصویب بسته حمایت مالی دولت از مردم  به نتیجه ای نرسید و موجب شد تا دولتهای محلی فشار بیشتری برای تامین نیازهای مردم متحمل شوند.ارزش بازار سهام امریکا در سطح بالایی است و برخی از آن به عنوان بالاترین ارزش تاریخ نام می برند که دلیل آن شرایط اقتصادی کشور یا اوضاع مناسب اقتصادی شرکتها نیست بلکه دلیل اصلی سیاست فدرال رزرو در تزریق به اقتصاد و حفظ نرخ بهره بانکی در سطح بسیار پایین است. »

البته اوضاع اقتصادی در اروپا هم چندان تعریفی ندارد. اتحادیه اروپا در فصول اول و دوم امسال شاهد سقوط اقتصادی بود و پیش بینی می شود این  انقباض های اقتصادی در سال آتی هم ادامه داشته باشد ولی سرعت انقباض کمتر شود. یکی از معضلات اقتصادی اروپا مانند امریکا و دیگر کشورهای دنیا افزایش بیکاری است که خود آسیب زیادی به اقتصاد وارد می کند. در میان تنها چین است که توانسته است رشدی اندک را تجربه کند و برای تجربه رشدهای دو رقمی اقتصادی مانند وضعیتی که در دهه اول قرن بیست و یکم میلادی داشت، باید منتظر احیای اقتصادی در اروپا و امریکا و احیای بازار مصرف بماند.

کد خبر: ۳۵٬۱۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha