۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
رفع کسری بودجه با درآمدهای پایدار
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

رفع کسری بودجه با درآمدهای پایدار

رضوی پور، کارشناس اقتصادی گفت: رفع کسری بودجه دولت با درآمدهای پایدار امکان پذیر است.

به گزارش بازار، «سید حسین رضوی پور» با موضوع بررسی طرح گشایش اقتصادی دولت افزود: استفاده از واژه گشایش اقتصادی برای این طرح در واقع به کاربردن واژه نامناسبی است شاید اغراض نادرستی را دنبال می کند از این جهت که به مردم امیدهای را می دهد که شاید خیلی از این امیدها به مرحله عمل نرسد و محقق نشود.

وی همچنین اظهارداشت: اگر مشکل بحث کسری بودجه بوده پس گشایش برای دولت در حال اتفاق افتادن است نه برای مردم!؟

این کارشناس اقتصادی گفت: اینکه به مردم وعده گشایش اقتصادی دهیم در جایی که قرار است کسری بودجه دولت را به نوعی جبران کنیم این به نظرم ایجاد فشار رسانه ای برای قبولاند طرح مزبور به مجلس و سایر ارکان تصمیم گیری در کشور است.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه اگررفع کسری بودجه منجر شود به اینکه جلوی رشد تورم را در کشور بگیریم آیا این به عنوان گشایش محسوب می شود یا خیر افزود: رفع کسری بودجه منجر به این شود که برای مثال پایه پولی را افزایش ندهیم برای جبران کسری بودجه این حرف درستی است ولی واقعیت اینکه رفع کسری بودجه باید با درآمدهای پایدار صورت گیرد.

رضوی پور بیان داشت: پیش فروش کردن درآمدهای آتی دولت ایجاد درآمد پایدار نیست بلکه تعمیق بدهی کشور و دولت است.

وی ادامه داد: درآمدهای پایدار مثل درآمدهای مالیاتی، درآمدهای ناشی از دارایی های دولت نه فروش آن ها و نظایر این است که متاسفانه دولت در حوزه های مزبور بسیارضعیف عمل کرده است.

این کارشناس اقتصادی گفت: نسبت مالیات به جی دی پی بر اساس تخمین های که زده می شود حدود هفت درصد است در حالی که این رقم در دنیا خیلی بیشتر است.

وی افزود: این نسبت در کشورهای دارای نظام های سوسیال – دموکرات نزدیک به ۷۰ درصد است البته شامل نظامات تامین اجتماعی هم می شود.

رضوی پور بیان داشت: در کشورهای توسعه یافته که نظام سوسیال – دموکرات ندارد این نسبت ۱۵ تا ۲۰ درصد است.

وی تصریح کرد: نسبت مالیات به جی دی پی در کشور بسیار پائین است در حالیکه نرخ مالیات بالاتر از این رقم است یعنی اینکه در این وسط فرار مالیاتی وجود دارد.

این کارشناس اقتصادی گفت: دولت بجای رفع این مسائل و مدیریت بهینه هزینه های خود سراغ تامین درآمد از محل های ناپایدار رفته که نمی توان استمرارشان داد.

وی افزود: برای مثال فروش دارایی های دولت که اسم آن را مولد سازی گذاشته اند.

رضوی پور بیان داشت: این اقدام در کوتاه مدت شاید مفید باشد اما در بلند مدت قابل تداوم نیست.

وی ادامه داد: همچنین تعمیق بدهی از طریق اوراق بدهی که در حال حاضر تحت عنوان اوراق خزانه اسلامی استفاده می شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: پیش فروش نفت یا هر داشته دیگری که دولت داشته باشد پیش فروش کردن آن به معنای بدهکار کردن دولت بعدی خواهد بود و بدون شک کشور را در تنگناهای اقتصادی قرار می دهد.

کد خبر: ۳۵٬۰۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha