۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
مشکلات ارزی دلیل توقف صادرات پسته؛ بانک مرکزی همراهی کند
بررسی چالش‌های طلای سبز؛

مشکلات ارزی دلیل توقف صادرات پسته؛ بانک مرکزی همراهی کند

کرمان- اجبار صادر کنندگان به استرداد ارز ناشی از صادرات محصول پسته به کشور به گفته فعالان بازار مهمترین عامل توقف صادرات ارزآورترین محصول کشاورزی در کشور است.

بازار؛ گروه استان ها: این روزها شاهد انبار شدن حداقل ۷۰ درصد از محصول پسته کرمان در انبارهای استانی هستیم که این مساله یکی از مهمترین مشکلات تولیدکنندگان این محصول ارز آور در ایران است.

نکته مهم اینکه استان کرمان و به خصوص رفسنجان سهم قابل توجهی در تولید این محصول در بازارهای بین المللی دارند و ارزآوری این محصول می تواند گام موثری در شرایط کنونی برای تامین نیازهای ارزی کشور باشد.

کرونا تنها عامل جلوگیری از صادرات محصول نیست و سیاستهای بانک مرکزی در خصوص صادرات محصولات تولید داخل عامل اصلی توقف صادرات این محصول است

اما بعد از شیوع کرونا صادرات پسته دچار مشکلات عمده شده است و تقریبا خبری از صادرات این محصول نیست، طی روزهای اخیر خبرنگار بازار برای بررسی وضعیت موجود با چند نفر از فعالان صادرات این محصول استراتژیک به گفتگو نشسته است که نتیجه آن مشخص شدن عامل اصلی عدم صادرات پسته بوده است.

طبق گفته این صادر کنندگان کرونا تنها عامل جلوگیری از صادرات محصول نیست و سیاستهای بانک مرکزی در خصوص صادرات محصولات تولید داخل عامل اصلی توقف صادرات این محصول است.

با کرونا هم می توان پسته را صادر کرد
محمد نظری یکی از صادر کنندگان پسته استان کرمان است که به خبرنگار بازار گفت: امکان صادرات پسته با وجود کرونا وجود دارد و با وجود همه تنگناها می توان این محصول را صادر کرد اما مساله اصلی نوسانات ارزی ماه های اخیر است.

وی گفت: تحریم ها تاثیر قابل توجهی در زمینه صادرات نداشته است چون قبل از کرونا و سیاست های جدید ارزی صادرات انجام می شد.

در خصوص انعقاد قرار دادهای طولانی مدت پیمان سپاری ارزی و با توجه به نوسانات نمی توان ریسک کرد

این صادر کننده ادامه داد: مکلف کردن صادرکنندگان به باز گرداندن ارز به داخل کشور موجب شده بسیاری از تجار تمایلی برای صادرات نداشته باشند چون بازگرداندن ارز با توجه به مشکلات موجود در سیستم بانکی در بسیاری از مواقع غیر ممکن است.

وی گفت: تاجر پس از صادرات پسته امکان دارد کالای دیگری را دریافت کند و یا ارز را در حساب های بانک های خارج از کشور نگهداری کند اما چگونه می توان از سیستم بانکی ارز را به کشور منتقل کرد؟ این مشکلات بسیاری از صادر کنندگان را منفعل کرده است.

محمد احسانی نیز به خبرنگار بازار گفت: همچنین در خصوص انعقاد قرار دادهای طولانی مدت پیمان سپاری ارزی و با توجه به نوسانات نمی توان ریسک کرد.

هیچ حمایتی از کشاورزان و تولیدکنندگان و صادر کنندگان نمی شود
وی تصریح کرد: هیچ حمایتی از کشاورزان و تولید کنندگان و صادر کنندگان نمی شود و عملا مسئولان در حال ضربه زدن به صنعت پسته هستند و سیاست های حمایتی هم انجام نمی شود و سختگیری ها افزایش یافته است.

احسانی گفت: تمام سم و کودی که در حال حاضر در استان فروش می رود از سال گذشته انبار شده است در سال جاری هیچ ارز حمایتی برای واردات سم و کود اختصاص نیافته و در صورتی که بخواهیم با ارز بازار آزاد سم و کود را وارد کنیم به شدت هزینه ها افزایش می یابد.

 دبیر انجمن پسته ایران نیز در گفتگو با بازار از مسئولان خواست برای رفع مشکل موجود در بازار پسته گره گشایی کنند نه اینکه با دفع وقت مشکلات را انباشت کنند.

حسین رضایی افزود: اینکه گفته می شود فقط کرونا دلیل عدم صادرات است صحیح نیست مشکل اصلی سیاست های ارزی است که توسط بانک مرکزی ابلاغ شده است.

وی تصریح کرد: ما در چهار ماه ابتدایی سال جاری با برون سپاری صادرات را به نحوی انجام دادیم اما اگر سیاست ها اصلاح می شد این روند صادرات می توانست ادامه یابد که عملا این اتفاق نیافتاد و پسته در انبارها دپو شد.

بانک مرکزی می گوید باید صد در صد ارز ناشی از صادرات برگردد و این کار در سایه برون سپاری ارزی انجام شود اما با نوسانات اخیر ارزی که قابل پیش بینی نیست

رضایی افزود: بانک مرکزی می گوید باید ۱۰۰ در صد ارز ناشی از صادرات برگردد و این کار در سایه برون سپاری ارزی انجام شود اما با نوسانات اخیر ارزی که قابل پیش بینی نیست و خسارتهای زیادی را به همراه دارد صادر کننده نمی تواند با ارز ۱۹ هزار تومانی محصول را صادر کند و چند روز بعد ارز ۲۵ هزار تومانی را وارد کند.

دبیر انجمن پسته ایران  گفت: این سیاستهای اشتباه در آستانه برداشت پسته در سال جاری نیز ادامه دارد و مشکلات را تشدید می کند و این در حالیست که پیش بینی می کنیم در سال جاری نیز حجم قابل توجهی پسته برداشت خواهد شد.

وی گفت: باید در جلساتی با صادر کنندگان مشکلات را احصا و رفع کرد و نمی توان بخش خصوصی را وادار به قبول شرایط فعلی کرد چون بخش خصوصی دچار خسارت و خسران جدی خواهد شد.

وی افزود: حدود پنج میلیون شغل در زمینه صنعت پسته در کشور ایجاد شده و ارزآوری نیز قابل توجه است اما حمایت ها به هیچ عنوان با این آمار و ارقام متناسب نیست.

در آستانه برداشت محصول پسته هنوز مشخص نیست چشم انداز این صنعت در ماههای پیش رو چگونه خواهد بود و عدم حمایت دولت از تولید کنندگان و صادر کنندگان آینده پسته را در ابهام فرو برده است.

کد خبر: ۳۴٬۸۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha