۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸
تدوین طرح «اصلاح ساختار صندوق‌های بازنشستگی»
رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس مطرح کرد

تدوین طرح «اصلاح ساختار صندوق‌های بازنشستگی»

زنگنه، رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس گفت: دولت با ادامه روند پرداخت حقوق بازنشسته‌ها به شکل حاضر قطعا در ۱۰ سال آینده برای تامین حقوق آنها با یک بحران مواجه خواهد شد و بنابراین ما در حال تدوین طرح اصلاح ساختار صندوق‌ها هستیم.

به گزارش بازار، محسن زنگنه رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس، با اشاره به بررسی موضوع ساماندهی صندوق‌های بازنشستگی در این کمیته گفت: حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه پرداخت حقوق بازنشستگان در بودجه امسال است که بعدا مبلغی هم به عنوان همسان‌سازی حقوق‌ها به آن اضافه شد.

وی با بیان اینکه صندوق‌های بازنشستگی باید حقوق بازنشستگان را تامین و پرداخت کنند، افزود: متاسفانه در حال حاضر این صندوق‌ها بودجه‌بر هستند، لذا باید ساختار صندوق‌های بازنشستگی اصلاح شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: دولت لایحه‌ای برای اصلاح ساختار صندوق‌های بازنشستگی ارائه نمی‌کند و بنابراین قرار شده، مجلس طرحی را برای بحث مالکیت، شفاف‌سازی، سن بازنشستگی و نظارت بر صندوق‌های بازنشستگی ارائه کند.

زنگنه ضمن تاکید براینکه ساختار بازنشستگی در دولت معیوب است، اظهار کرد: کاهش یک سال از سن بازنشستگی ۱۲۰ هزار میلیارد تومان در سال به نفع دولت خواهد بود یعنی بجای بازنشستگی در سن ۶۰ سالگی، افراد در سن ۶۱ سالگی بازنشسته شوند.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس بیان کرد: فردی در سن ۱۸ سالگی وارد دانشگاه فرهنگیان شده و بعد از ۳۰ سال کار و در سن چهل و هشت سالگی بازنشسته می‌شود، در صورتی که این سن به نوعی زمان کار کردن بهینه است. یک زمان آن فرد کارمند معمولی است و ایرادی ندارد اما در حوزه مدیران وضعیت بغرنج‌تر می‌شود.

کسری بودجه گسترده طی ۶ سال آینده!
رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس افزود: فردی در سن ۵۰ سالگی با حقوق مدیریتی بازنشسته می‌شود و بعد در بانک‌ها، موسسات و مراکز دیگر مشغول به کار می‌شود و اینجا قانونی برای منع به کار مجدد در این مراکز وجود ندارد بنابراین اگر فرد توان کار دارد باید سن بازنشستگی تغییر کند.

وی تاکید کرد: در صورت ادامه روند کنونی صندوق‌های بازنشستگی طی ۶ سال آینده عملا بخش عمده بودجه دولت شامل پرداخت حقوق‌ها شده و این موضوع هم موجب کسری بودجه خواهد شد،  دولت می‌تواند در بودجه‌های عمرانی یا برخی هزینه‌های جاری صرفه‌جویی کند اما در پرداخت حقوق‌ها خللی نمی‌تواند وارد کند.

زنگنه با بیان اینکه با فرایند موجود در روند پرداخت حقوق بازنشسته‌ها قطعا در ۱۰ سال آینده برای تامین حقوق آنها با یک بحران مواجه خواهیم شد، گفت: این بزرگترین مشکل برای کشور خواهد بود بنابراین از هم اکنون باید برای این موضوع تدبیری اندیشیده شود.

کد خبر: ۳۴٬۸۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha