۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
پرواز قیمت مرغ در بازار بوشهر؛ نظارت‌های «صمت» فقط روی کاغذ است
گزارش بازار؛

پرواز قیمت مرغ در بازار بوشهر؛ نظارت‌های «صمت» فقط روی کاغذ است

بوشهر- مرغ حالا تبدیل به یک کالای لوکس شده و قیمت آن هر روز در حال تغییر است و این روزها قیمت هر کیلوگرم مرغ به ۲۰ هزار تومان نزدیک شده است و اثری از تاثیر نظارت‌های صمت در بازار نمی‌بینیم.

بازار؛ گروه استان‌ها: علی‌رغم تعیین قیمت ۱۵ هزار تومانی برای مرغ گرم در بازار و ادعای مسئولان برای کنترل قیمت، هیچ کنترلی در بازار صورت نمی‌گیرد و حالا قیمت مرغ به ۲۰ هزار تومان نزدیک می‌شود.

مرغ به عنوان یکی از کالاهای پرمصرف در سفره ایرانی‌ها محسوب می شود و بخش زیادی از پروتئین روزانه مردم ایران از طریق مرغ تامین می شود که نیاز است با نظارت مناسب بر بازار قیمت این کالا کنترل شود.

در حالی که تنش‌های اقتصادی از هر طرفی بر مردم فشار آورده و افزایش قیمت کالاها سفره مردم را کوچک کرده است، قیمت مرغ هم در حال پر کشیدن است و انگار این افزایش قیمت پایانی ندارد.

نارضایتی خریداران از قیمت مرغ
یکی از خریداران مرغ در بازار بوشهر گفت: متاسفانه شاهد افزایش قیمت مرغ در بازار هستیم و امروز قیمت مرغ به ۱۹ هزار تومان رسیده است و بعید نیست که در روزهای آینده باز هم شاهد افزایش قیمت باشیم.

با افزایش قیمت همه کالاها خصوصا گوشت و ماهی، استفاده از مرغ در سفره ما بیشتر شده بود ولی اکنون با این وضعیت باید به سمت حبوبات و سبزی‌جات برویم

محمود اضافه کرد: با افزایش قیمت همه کالاها خصوصا گوشت و ماهی، استفاده از مرغ در سفره ما بیشتر شده بود ولی اکنون با این وضعیت باید به سمت حبوبات و سبزی‌جات برویم.

نظارتی در بازار نمی‌بینیم
خانم خانه‌داری که مشغول خرید مرغ است ضمن ابراز نگرانی از قیمت مرغ در بازار اظهار داشت: مسئولان اعلام می‌کنند قیمت مرغ باید ۱۵ هزار تومان باشد ولی متاسفانه اکنون سه تا چهار هزار تومان بالای قیمت در حال فروش است.

وی اضافه کرد: قطعا مسئولان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر هم از این وضعیت خبر دارند ولی فقط به ارائه آمار می‌پردازند و نظارتی را در بازار نمی‌بینیم که اگر نظارتی بود وضعیت اینگونه نبود.

تاثیر افزایش قیمت نهاده‌ها بر قیمت مرغ
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در ارتباط با افزایش قیمت مرغ در بازار اظهار داشت: افزایش قیمت نهاده‌ها و جوجه یک روزه در افزایش قیمت مرغ تاثیر مستقیمی دارد.

رضا جمالی با اشاره به اینکه تامین ۳۰ درصد از نهاده‌ها دولتی و ۷۰ درصد آنها توسط بخش خصوصی است، اضافه کرد: افزایش قیمت جوجه‌های یک روزه و نهاده‌های خوراکی مانند ذرت و کنجاله سویا بر قیمت مرغ تاثیر گذاشته است.

افزایش قیمت جوجه‌های یک روزه و نهاده‌های خوراکی مانند ذرت و کنجاله سویا بر قیمت مرغ تاثیر گذاشته است

وی اختلال در ارائه به‌موقع نهاده‌های مورد نیاز مرغداری‌ها را از عوامل افزایش قیمت مرغ دانست و بیان کرد: قیمت تمام‌شده مرغ برای مرغ‌داری‌ها بالا رفته است.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر با بیان اینکه برای کاهش قیمت عرضه مرغ باید در حوزه تولید اقدامات لازم صورت گیرد، ادامه داد: در قیمت مصوب مرغ روش سخت‌گیرانه‌ای در حوزه تولید به خرج داده نشده است.

وی با بیان اینکه تخلفی در چرخه توزیع مرغ وجود ندارد تصریح کرد: ممکن است به ندرت تخلفی در این حوزه وجود داشته باشد و در خرده‌فروشی تا حدود ۵۰۰ تومان گرانفروشی صورت گیرد.

گزارش گران‌فروشی مرغ به تعزیرات نرسیده است
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان بوشهر نیز به وظایف سازمان صمت در برخورد با افزایش خودسرانه قیمت مرغ اشاره کرد و اظهار داشت: سازمان صمت باید در این زمینه تخلفات را بررسی و پرونده تشکیل دهد.

زهرا افضل‌نیا با اشاره به اینکه طی سال جاری هیچ پرونده تخلف گران‌فروشی مرغ برای تعزیرات فرستاده نشده است افزود: تخلف اصلی افزایش قیمت مرغ مربوط به کشتارگاه‌ها و مرغ‌داری‌ها است.

وزارت جهاد کشاورزی و صمت باید افزایش خودسرانه مرغ را بررسی کرده و متخلفین را به تعیزات حکومتی ارجاع دهند

وی توجیه مرغ‌داری‌ها برای گران‌فروشی را افزایش قیمت نهاده‌های دامی دریافتی عنوان کرد و افزود: این در حالی است که در تارنمای «بازارگاه» شرکت پشتیبانی امور دام نهاده‌های دامی با قیمت مصوب دولتی در حال پخش میان مرغداری‌ها است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان بوشهر با تاکید بر اینکه این مسائل نباید بهانه‌ای برای افزایش قیمت باشد، گفت: وزارت جهاد کشاورزی و صمت باید افزایش خودسرانه مرغ را بررسی کرده و متخلفین را به تعزیرات حکومتی ارجاع دهند.

سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در حالی هر روزه خبر از بازرسی‌ها و نظارت مستمر بر بازار می‌دهد که به نظر می‌رسد این نظارت‌ها و بازرسی‌ها بیشتر روی کاغذ است مردم نتیجه آن را نمی‌بینند.

قیمت مرغ با افزایش حدود ۳۰ درصدی در بازار روبرو شده است و اگر نظارتی در این زمینه صورت گرفته بود، شاهد ارجاع پرونده‌ها با تعزیرات حکومتی بودیم.

انتظار می‌رود مسئولان امر بازار را بیش از پیش کنترل کنند و مرغ و دیگر کالاها را با قیمت مناسب و مصوب در اختیار مردم قرار دهند.

کد خبر: ۳۴٬۷۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha