۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۰
بازار سنگ‌های قیمتی رونق می‌گیرد؛ سنگ در مقام صبر ...
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

بازار سنگ‌های قیمتی رونق می‌گیرد؛ سنگ در مقام صبر ...

مشهد- ایران با داشتن ظرفیت‌های بالقوه معدنی و شناسایی چهار میلیارد تن ذخایر سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی از ۲۰۰ منطقه شناسایی‌شده در ۱۴ استان کشور دارای گوهرسنگ‌های فراوانی است و در تنوع سنگ‌های قیمتی رتبه تک‌رقمی را دارد اما از این نعمت خدادادی و فرصت اقتصادی آن بهره چندانی حاصل نشده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: بازار صادراتی ۷۰۰ میلیارد دلاری سنگ‌های قیمتی و سهم ناچیز ایران از این بازار جهانی؛ موضوعی که اگرچه موردتوجه بوده اما برای افزایش این سهم نیازمند برنامه‌ریزی و حمایت این صنعت و از همه مهتر تخصص و ورود تکنولوژی در این راستا هستیم.

خراسان‌ رضوی معادن سنگ و جواهرات ارزشمندی دارد که برخی از آن ازجمله «فیروزه» شهرت جهانی کسب کرده است و بنا بر گفته مسئولان در کشور ۳۷ نوع سنگ قیمتی و نیمه قیمتی کشف‌شده که ۲۲ نوع آن متعلق به خراسان رضوی است.

راه‌اندازی اشتغال با سرمایه اندک
در همین راستا یکی از فروشندگان سنگ‌های قیمتی در بازار رضا(ع) مشهد که این روزها بنا بر گفته وی کسبه آن در تامین معیشت به نفس نفس افتاده اند اظهار می‌کند: تا قبل از کرونا آن‌قدر اتباع کشورهای مختلف در این بازار برای خرید سنگ‌های قیمتی حضور داشتند که قابل‌شمارش نبود.

باوجوداینکه افراد بی‌شماری در این بازار و در سطح استان خراسان رضوی در این رشته فعالیت دارند اما به دلیل استقبال بسیار خوب خارجی‌ها از این سنگ‌های قیمتی تا قبل از کرونا بازار خوبی در این راستا وجود داشته است و تمامی افراد شاغل و فعال در این صنعت از این شغل منتفع شدند

امید رستمی با اشاره به استقبال بی‌نظیر کشورهای حوزه خلیج‌فارس از سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی به خبرنگار بازار می گوید: تسهیل قوانین صادرات برای فروش سنگ‌های قیمتی می‌تواند در زمان تحریم‌ها نقش بسزایی در تأمین ارز داشته باشد.

وی بابیان اینکه در این صنعت با هزینه بسیار کم و حتی با دریافت تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی نیز می‌توان وارد بازار کار شد بیان می کند: آموزش و سرمایه‌گذاری در این صنعت به‌شرط اینکه بازارهای فروش جهانی تأمین شود می‌تواند اشتغال مناسبی در کشور ایجاد می‌کند و نیاز به زمان و مکان خاصی ندارد.

ضرورت تأمین تکنولوژی
یکی از سنگ‌تراشانی که به قول خودش استخوان در این صنعت خورد کرده است در گفت و با بازار اظهار می‌کند: سنگ‌های یشمی ایران در دنیا نمونه است و خاطر خواهان بسیاری دارد.

آموزش و سرمایه‌گذاری در صنعت سنگ تراشی و گوهر سنگ ها به‌شرط اینکه بازارهای فروش جهانی تأمین شود می‌تواند اشتغال مناسبی در کشور ایجاد کند و نیاز به زمان و مکان خاصی ندارد

علی قاسمی تنوع سنگ‌های قیمتی و رنگی را در ایران بی‌نظیر می‌داند و می‌گوید: چینی‌ها حتی برای سنگ‌های خردشده‌ای که ما به چشممان نمی‌آید بابتش دلار می‌پردازند.

وی بابیان اینکه این صنعت و هنر سنگ تراشی در ایران و مشهد مقدس به‌صورت شاگرد استادی در حال انتقال از یک نسل به نسل دیگر است بیان می‌کند: در این راستا باید نسبت به ایجاد رشته‌های تخصصی فنی و حرفه‌ای، خریداری و آشنایی سنگ تراشان با دستگاه‌ها و تکنولوژی‌های جدید برش و از همه مهتر ایجاد بازارهای جهانی اقدام کنیم.

قاسمی با اشاره به اینکه کشور ترکیه در شهر «افنون» نسبت به راه‌اندازی دانشکده سنگ اقدام کرده است می‌افزاید: ما باید همانند معدن، در این حوزه نیز اکتشاف، استخراج و فراوری داشته و با تکنولوژی‌های روز آشنا شویم و کارگزاران این حوزه را به کشورهای مختلف پیشرفته برای گذراندن دوره‌های تخصصی بفرستیم و در حوزه بازاریابی نیز مشاورین صادرات سنگ داشته باشیم.

ظرفیت ایجاد چهار هزار فرصت شغلی جدید
رئیس دبیرخانه شهر جهانی گوهرسنگ‌ها نیز بابیان اینکه اصلاح آیین‌نامه‌های گمرکی در توسعه صنعت سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی ضروری است در گفت‌وگو با بازار عنوان کرد: عواملی هم چون قاچاق و قوانین دست و پاگیر توسعه این حوزه را با کندی مواجه کرده است.

ملیحه سلطانی بابیان اینکه در شرایطی که تقاضا وجود دارد اما قوانین دست و پاگیر مانع کار هستند افزود: در حال حاضر تعداد ۱۶ هزار نفر در کارگاه‌های سنگ‌های قیمتی حضور دارند که در صورت حمایت از این حوزه تعداد چهار هزار فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد شد و این‌یک ظرفیت بسیار خوب است.

وی با اشاره به این موضوع که افزایش سهم ایران در تجارت جهانی گوهرسنگ‌ها نیاز به ارائه مشوق‌های صادراتی دارد، گفت: حذف تعرفه‌های صادراتی و حضور پررنگ در نمایشگاه‌های بین‌المللی، به معرفی هرچه بهتر ظرفیت‌های کشور در بازارهای خارجی منجر خواهد شد.

وی تأکید کرد: اصلاح آیین‌نامه‌های گمرکی، تعیین مشوق‌های صادراتی و همچنین تأمین زیرساخت‌ها به‌منظور افزایش سهم ایران در تجارت جهانی، رویکردهایی است که باید برای توسعه این بخش هدف‌گذاری کرد.

در حال حاضر تعداد ۱۶ هزار نفر در کارگاه‌های سنگ‌های قیمتی حضور دارند که در صورت حمایت از این حوزه تعداد چهار هزار فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد شد و این‌یک ظرفیت بسیار خوب است

وی اظهار داشت: با توجه به بحران کرونا در دنیا و کاهش تقاضا، قیمت سنگ‌های قیمتی کاهش قابل‌توجهی داشته است و ما می‌توانیم از این فرصت برای تأمین زیرساخت‌های این صنعت بهره ببریم.

ضرورت بازاریابی و صادرات
وی با تأکید بر اینکه تلاش بر این است تا در طراحی و خلاقیت در تولید محصول، هویت خود را حفظ کنیم افزود: واقعیت این است در حال حاضر برای حفظ تولیدکنندگان و صنعتگران این حوزه نیاز به بازاریابی و صادرات و ایجاد بازار فروش داریم.

سلطانی بابیان اینکه متأسفانه قوانین دست‌وپا گیری سد راه صادرات شده است بیان کرد: نهادهای قانون‌گذار در حوزه قوانین صادرات و واردات باید پای‌کار بیایند و این قوانین را اصلاح کنند.

وی با اشاره به نام‌گذاری سال به نام جهش تولید یادآور شد: ر سال جهش تولید، می‌بایست تولید فعلی حفظ‌شده و بعد برای جهش آن فکری کرد و لذا برای جهش تولید چاره‌ای به‌جز حمایت، افزایش صادرات و بازاریابی منطقه‌ای نداریم!

سرمایه گذاری بر روی صنعت سنگ تراشی
در همین راستا معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی بابیان اینکه مشهد مقدس از سوی یونسکو به‌عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها انتخاب‌شده است بیان کرد: این موضوع نشان از توان بالای این شهر در صنعت مزبور دارد.

علی رسولیان با بیان اینکه دو مکان در مشهد و منطقه مرزی دوغارون برای بازار فرآوری و فروش گوهرسنگ‌ها به تصویب سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) رسیده است بیان کرد: خراسان رضوی از ظرفیت بالایی در زمینه گوهرسنگ‌ها و تولید زیورآلات آن‌ها برخوردار است که نیاز به توجه ویژه و توسعه این ظرفیت‌ها یا بهبود فعالیت‌ها در این زمینه دارد.

یک مرکز گوهرشناسی در استان وجود دارد که تنها پژوهشکده سنگ در کشور است و علاوه بر این ۶۷۰ مغازه سنتی در حوزه تراش و فروش سنگ‌های قیمتی در بازار رضا واقع در پیرامون حرم مطهر رضوی فعال هستند

وی با اشاره به وجود ۸۴۰ نفر آموزش‌دیده در صنعت گوهر یا سنگ‌تراشی در خراسان رضوی گفت: یک مرکز گوهرشناسی در استان وجود دارد که تنها پژوهشکده سنگ در کشور است و علاوه بر این ۶۷۰ مغازه سنتی در حوزه تراش و فروش سنگ‌های قیمتی در بازار رضا واقع در پیرامون حرم مطهر رضوی فعال هستند.

بازار سنتی نیاز مشهد را تامین نمی کند
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی افزود: در این راستا سه هنرستان تراش سنگ‌های قیمتی و دو موزه سنگ در خراسان رضوی وجود دارد و مرکز ملی گوهرسنگ‌ها در فضایی به وسعت هفت هزار مترمربع و مرکز نوآوری جواهرات و گوهرسنگ‌ها در فضایی به گستره ۶۰۰ مترمربع در حال ساخت است.

رسولیان ادامه داد: به‌منظور ایجاد بازارچه فروش سنگ‌های قیمتی در مشهد هفت مکان در نظر گرفته شد که پس از بازدید کارشناسان از آن‌ها چهار مکان موردتوجه قرار گرفت که در شان مشهد مقدس و ایمیدرو به‌عنوان یک مکان بااستعداد و توانمند باشد و بتوان اهداف عالی در زمینه توسعه صنعت گوهرسنگ‌ها را تأمین کرد.

وی با بیان اینکه بازار فعلی مشهد نیاز این سنعت را تامین نمی کند افزود: راه‌اندازی بازارچه گوهرسنگ‌ها در مشهد نیازمند توجه و حمایت ویژه ایمیدرو است تا بتوان یک بازار قوی برای این صنعت راه‌اندازی کرد زیرا بازار فعلی گوهرسنگ‌ها در مشهد سنتی و کوچک است که اهداف عالیه در توسعه این صنعت را تأمین نمی‌کند.

رسولیان گفت: در مرز دوغارون نیز با توجه به ظرفیت بالای کشور افغانستان در زمینه تولید و تراش سنگ‌های قیمتی، بازارچه مرزی این منطقه محل مناسبی برای اختصاص تراش و فرآوری سنگ‌های قیمتی و فروش یا حتی صادرات آن‌ها است.

کد خبر: ۳۴٬۷۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha