۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
نمی‌توانیم فعالیت‌های اقتصادی را به طور کامل تعطیل کنیم
رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا:

نمی‌توانیم فعالیت‌های اقتصادی را به طور کامل تعطیل کنیم

حجت الاسلام روحانی، رئیس جمهور با بیان اینکه ایران و کشورهای دیگر با موج دوم کرونا روبرو شده اند، گفت: باید همچنان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در دستور کار باشد و بدانیم که بالا و پایین رفتن آمارها مربوط به اعمال خود مردم است.

به گزارش بازار به نقل از صدا و سیما، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، افزود: یک وقتی مراعات مردم ۷۷ درصد بود که توانستیم فوتی‌ها را از سه به دو رقم برسانیم، اما از آن مراعات ۷۷ درصدی یک دفعه با مراعات ۱۷ درصدی مواجه شدیم که این باعث شد آمار فوتی‌ها دوباره افزایش پیدا کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه در گزارش امروز در نمودار اعلام شده مشاهده کردیم که برخی از استان‌ها از پیک خارج شده اند و این خوشحال کننده است، گفت: آمار از اوایل مرداد تغییر محسوسی را نشان می‌دهد که امیدواریم تا پایان مرداد و روزهای آینده شاهد روزهای بهتری باشیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه مثل همه کشورها در تجهیزات و پزشک و پرستار با محدودیت مواجهیم، افزود: فشار روانی بر روی کادر درمانی شرایط خسته کننده‌ای را ایجاد کرده است که ما از همین جا از آن‌ها تشکر می‌کنیم.

روحانی با بیان اینکه در هفته‌های اخیر در دنیا و کشور خودمان شاهد افت و خیز کرونا بوده ایم، گفت: واقعیت این است که ما حداقل ۶ ماه دیگر و یا ممکن است یک سال دیگر با کرونا مواجه باشیم، بنابراین باید آمادگی خود را همچنان حفظ کنیم.

رئیس جمهور همچنین گفت: بخش درمان و تولید و علمی ما کاملا در صحنه بوده و مردم ما نیز با آن‌ها همراهی کرده اند، اما باید تا زمانی که واکسن این بیماری به اندازه کافی تهیه و توزیع شود و معلوم نیست چه زمانی باشد، شرایط بهداشتی را رعایت کنیم.

برنامه ریزی ما در دوره کرونا باید بلندمدت باشد
روحانی در ادامه سخنانش در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه کسی فکر نکند ویروس کرونا تا چند روز دیگر از بین می‌رود افزود:‌ باید بتوانیم برای یک سال با احتیاط برای زندگی با این ویروس برنامه ریزی کنیم و مدنظر داشته باشیم که همچنان زندگی، اشتغال و تولید در جریان است، اما همه این‌ها باید با دستورالعمل‌های بهداشتی باشد تا دچار مشکل نشویم.

وی با بیان اینکه اگر همه این اصول و دستورالعمل‌ها را رها کنیم بیماری شدید و تخت‌های بیمارستان‌ها پر می‌شود و تلفات زیادی می‌دهیم گفت: این برای جامعه غیر قابل قبول است و باید مراعات کنیم.

روحانی افزود: زندگی با ماسک خسته کننده است، اما چاره‌ای جز زندگی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی وجود ندارد.

ادامه محدودیت‌های شدید امکانپذیر نیست
حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا، افزود: برای مبارزه با کرونا باید چه کرد؟ باید نکته‌ای را توضیح بدهم و آن این است که می‌خواهم بر اعتدال تاکید کنم، چون این روزها هر دو طرف را می‌بینیم، یک دفعه عده‌ای به من نامه می‌نویسند و اظهارنظر می‌کنند که چرا می‌خواهید محدودیت‌ها را زیاد کنید، ماه محرم و عزاداری است که درست است از طرف دیگر عده‌ای دیگر نامه می‌نویسند که امسال محرم معنا ندارد، برخی برایم نامه نوشتند که امسال مراسم حج که واجب بود برگزار نشد، عزاداری امام حسین (ع) که مستحب است و شما اصرار دارید که برگزار شود.

رئیس جمهور گفت: ما باید یک مسیر اعتدالی را انتخاب کنیم، عده‌ای هم بودند که می‌گفتند مغازه‌ها نباید باز شوند و باید بسته بمانند و مردم از خانه نباید بیرون بیایند، بلکه برای مدتی این کارها لازم بود، ولی ما نه می‌توانیم فعالیت‌های اقتصادی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی را به طور کامل تعطیل کنیم و این کار امکانپذیر نیست و نه می‌توانیم مثل سابق آن‌ها را برگزار کنیم، این هم امکانپذیر نیست.

روحانی افزود: ما نیازمند حد وسط هستیم و باید حد وسط را مراعات کنیم، ادامه محدودیت‌های شدید امکانپذیر نیست، برای اینکه ادامه محدودیت‌های بسیار شدید جامعه را دچار التهاب، اضطراب و افسردگی می‌کند، سلامتی که می‌گوییم باید در جامعه حاکم باشد فقط سلامت جسم نیست بلکه هم سلامت جسم و هم سلامت روح است، مردم از لحاظ روحی و روانی باید دارای آرامش باشند.

رئیس جمهور گفت: اگر افسردگی ایجاد شود و زندگی برای مردم تنگ شود و نفس کشیدن برای آن‌ها سخت می‌شود. در دنیا هم هر کسی کار تند انجام داد موفق نبود هر کسی هم که شرایط را رها کرد و کاری انجام نداد آن هم دچار گرفتاری شد، آن‌هایی که معتدلانه رفتار کردند موفق بودند، اما هم باید معتدلانه رفتار کنیم و بدانیم این ویروس برای مدتی وجود دارد و خودمان را آماده کنیم و با احتیاط برای یکسال برنامه ریزی کنیم.

تعیین مجازات برای کسانی که کرونا را جدی نمی‌گیرند
حسن روحانی در ادامه جلسه ستاد مقابله با کرونا، گفت: شستشو، فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، اجتناب از ترددهای غیرضروری و تجمعات، دستورالعمل‌هایی است که سخت نیست و می‌تواند ما را تا حدی از مشکلات نجات دهد.

رئیس جمهور از بیماریابی به عنوان یکی از مسایل بسیار مهم یاد کرد و افزود: بیماریابی از دو طریق صورت می‌گیرد، یکی زمانی که خود بیمار به ما مراجعه می‌کند و می‌توان منشاء آن را از طریق کسانی که با او در ارتباط نزدیک بودند دنبال کرد و طریقه دوم به نحوی است که ما دنبال بیمار می‌رویم تا او را پیدا کنیم.

روحانی گفت: وقتی بیمار را یافتیم می‌توانیم دنبال کسانی برویم که با بیمار در ارتباط نزدیک بودند و آن‌ها را مورد آزمایش قرار دهند.

رئیس جمهور افزود: همه مردم باید دستورالعمل‌ها را رعایت کنند، به ویژه وقتی کسی نتیجه آزمایش او مثبت شد و باید ۱۴ تا ۱۵ روز در قرنطینه باشد، باید مراعات کند و اگر مراعات نکرد در دستورالعمل‌های مجازاتی که هفته بعد وزیر کشور تهیه می‌کند، اعمال خواهد شد.

روحانی گفت: بنابراین اگر کسی تخلف کرد و مثلا اگر قرار بود ۱۴ روز در قرنطینه باشد دو روز بیشتر نماند و بیرون آمد باید با وی برخورد شود، زیرا دیگران را مبتلا می‌کند.

رئیس جمهور افزود: ممکن است برخی علایم ظاهری زیادی نداشته باشند، اما چون به بیماری کرونا مبتلاست دیگران را هم مبتلا خواهد کرد.

کد خبر: ۳۴٬۳۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha