۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹
ورود آمریکا به فاز جدید جنگ تجاری با چین  در جبهه شبکه های اجتماعی
«وی چت» و «تیک‌تاک» ترامپ را به چالش کشیدند

ورود آمریکا به فاز جدید جنگ تجاری با چین در جبهه شبکه های اجتماعی

شواهد نشان می دهد که آمریکا به فاز جدید جنگ تجاری با چین ورود کرده وفاز جدید از مسیر فیلترینگ و در حوزه فناوری اطلاعات با ممنوعیت استفاده از «تیک‌تاک» و «وی چت» در آمریکا و با فرمان ترامپ آغاز شده است. به نظر می رسد آمریکا شکستن انحصارات بازارهای فضای مجازی را بر نمی تابد!

احمدرضا صباغی؛ بازار: ممنوعیت استفاده از «تیک‌تاک» و «وی چت» در آمریکا به ‌دستور دونالد ترامپ جنگ تجاری جدیدی را در حوزه فناوری اطلاعات و آی‌تی بین آمریکا و اژدهای زرد را رقم زد. درحقیقت رئیس‌جمهور آمریکا با امضای فرمان‌های اجرایی مختلف داد و ستد شهروندان آمریکایی با اپلیکیشن‌های چینی «تیک‌تاک» و «وی چت» را ممنوع اعلام کرد تا به نظر خودش امنیت ملی آمریکایی‌ها حفظ شود.

البته نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که ترامپ برای پیروزی در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا به چالش کشیدن دولت چین را در رئوس برنامه‌های خود قرار داده است به‌طوری‌که  با اعلام ممنوعیت استفاده از «تیک‌تاک» و «وی چت» به عنوان ابزاری در حوزه فناوری و آی‌تی به‌نوعی جنگ سایبری و فناوری با چین را آغاز کرده است.

 به دنبال اعلام ممنوعیت استفاده از «وی چت» در آمریکا توسط ترامپ ارزش سهام این شرکت در بورس حدود ۲۰ درصد سقوط کرد. در واقع رئیس جمهور جمهوری‌خواه آمریکا به طور غیرمستقیم از چینی‌ها خواسته تا انحصار تجاری اپلیکیشن‌های «وی چت» و «تیک تاک» به آمریکا واگذار شود که این درخواست با مخالفت رسمی  مالکان این دو اپلیکیشن و مقامات اژدهای زرد روبرو شد.

به نظر می‌رسد در شرایط  حساس کنونی که ترامپ حکمی را علیه «وی چت» امضا کرده است دولت چین این اقدام آمریکا را بی‌پاسخ نگذارد به طوری‌که ممنوعیت آمریکا علیه   «وی چت» و «تیک‌تاک» شامل تمامی مبادلات مربوط به این اپلیکیشن می‌شود اما شامل ممنوعیت گسترده شرکت‌های مادر نیست اما حکم صادره علیه ((تیک تاک)) تمامی مبادلاتی که شرکت مادر این شرکت یا زیرمجموعه اش در آن منافعی دارند را ممنوع می‌کند.

از طرف دیگر اخبار ضد ونقیضی مبنی بر مذاکرات مایکروسافت برای خرید احتمالی «تیک‌تاک» مطرح شده است که در سطح جهانی بیش از۳ میلیارد  و در آمریکا بیش از ۱۶۷ میلیون بار دانلود شده است.

نکته مهم و بارز در تحریم دو اپلیکیشن چینی حدود وظایف وزیر بازرگانی آمریکا برای اجرای این تحریمهاست. ازسوی دیگر موضوع خرید تبلیغات در این اپلیکیشن‌ها و موافقت با عرضه آنها در فروشگاهها هم جزو برنامه تحریمی است که وقوع این اتفاق دانلود این اپلیکیشن‌ها را با مشکل‌ مواجه خواهد کرد.

تولیدکنندگان ایرانی در مسیر ارتباط با چینی‌ها گام بردارند
حامد پاک‌طینت کارشناس اقتصادی  با اشاره به اینکه با رئیس جمهورشدن ترامپ در آمریکا و قدرت گرفت جمهوری‌ خواهان شاهد آغاز جنگ تجاری با چین در تمام زمینه‌ها بودیم افزود:ایجاد تفکر جنگ تجاری با چین موضوع جدیدی نیست بلکه از سال‌های دور در تفکر سیاست‌مداران آمریکایی شکل گرفته است که با به قدرت رسیدن ترامپ شاهد اوج گیری این جنگ بودیم.

وی افزود:حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات وآی‌تی از موضوعات مهم و برجسته در جهان است که قدرت گرفتن هر کشور در این حوزه نشان از علم بالای آن سرزمین برای تصاحب کرسی‌های بین المللی دارد و در شرایط کنونی پس از اعمال تحریم و محدودیت علیه شرکت چینی «هوآوی» که تامین‌کننده بخش مهمی از گوشی‌های همراه در آسیا، آمریکا و اروپاست دو اپلیکیشن «وی چت» و «تیک‌تاک» در لیست تحریم‌های دولت آمریکا قرار گرفته‌اند.

پاک‌طینت با بیان اینکه اعمال تعرفه بر محصولات و کالاهای چینی مانند دیواری است که آمریکا را در جهان تنهاتر از گذشته خواهد کرد، افزود: با وجود تعرفه‌بندی روی محصولات چینی در آمریکا باز هم بعضی از شهروندان این کشور حاضر هستند با گران خریدن محصولات چینی از این کالاها در زندگی خود استفاده کنند اما دولت ترامپ با این رفتار بعضی شهروندان آمریکایی هم مخالف است که به همین دلیل درصدد خرید بعضی اپلیکیشن‌ها و شرکت‌های مشهور چینی برآمده است اما با مخالفت دولت اژدهای زرد همچنان بر طبل جنگ تجاری خود با پرجمعیت‌ترین کشور جهان می‌کوبد.

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل شیوع ویروس کرونا و فراگیری رکود در اقتصاد جهانی را عامل دیگر تداوم جنگ تجاری بین چین و آمریکا دانست و تصریح کرد: در حوزه فناوری و آی‌تی ایران می تواند یکی از مهم‌ترین مقاصد چینی‌ها پس از اروپا و آمریکا باشد هرچند نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم با اعمال تعرفه در آمریکا و اروپا علیه چین شاهد واردات بیشتر محصولات چینی به خصوص در حوزه گوشی هوشمند و اپلیکیشن به ایران خواهیم بود.

پاک‌طینت با انتقاد از رفتارهای تجاری دولت آمریکا در جهان افزود: درست است که بازار ایران در حوزه فناوری و آی‌تی برای دولت اژدهای زرد به گستردگی آمریکا نیست اما کالاهای چینی در کشور ما همواره مورد توجه و خرید هموطنان قرار گرفته است که این موضوع دولت چین را برای واردات کالا به ایران مصم‌تر از گذشته کرده است که نمونه بارز این کالاها واردات گوشی‌های همراه چینی به ایران است که استقبال برای خرید این نوع گوشی‌ها وصف‌نشدنی است.

وی به تولیدکنندگان ایرانی در حوزه فناوری آی‌تی هشدار و تاکیدکرد: تولیدکنندگان بومی می‌توانند با جوینت‌شدن با کمپانی‌های چینی برای تولید محصولات حوزه آی تی و فناوری‌های نوین در کشور گام‌های مهمی را بردارند اما نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که دست‌یابی به فرمول ساخت اپلیکیشن یا گوشی‌های هوشمند جدید است که باید برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی مهم باشد.

کد خبر: ۳۴٬۳۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha