۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴
ترافیک هوایی تا سال ۲۰۲۴ به وضع قبل از کرونا باز نمی گردد
صنعت توریسم در پسا کرونا همپای رشد اقتصادی نخواهد بود

ترافیک هوایی تا سال ۲۰۲۴ به وضع قبل از کرونا باز نمی گردد

کرونا تاثیر منفی زیادی روی صنعت حمل و نقل هوایی داشت. پیش بینی های قبلی در مورد بازگشت این صنعت به وضع قبل از کرونا تا سال ۲۰۲۳ حکایت داشت ولی اخیرا برآوردها از تداوم بحران برای یک سال دیگر و بازگشت به وضعیت قبل از کرونا از سال ۲۰۲۴ حکایت دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: یکی از صنایعی که در جریان همه گیری کرونا آسیب زیادی متحمل شده است، صنعت حمل و نقل هوایی است و انتظار نمی رود که تاثیر بحران کرونا روی این صنعت به این زودی ها از بین برود. به گزارش انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی ترافیک هوایی دنیا تا سال ۲۰۲۴ به وضعیت قبل از همه گیری کرونا باز نمی گردد که یک سال بیشتر از پیش بینی های قبلی است. بر مبنای این گزارش  شیوع وسیع کرونا در  کشورهای صنعتی به خصوص امریکا که بزرگترین بازار برای سفرهای هوایی بین المللی در دنیا بوده است در کنار تاثیر منفی همه گیری روی شرایط اقتصادی شرکتهای صنعتی و تولیدی و به تبع آن تنزل میزان سفرهای کاری در دنیا باعث می شود تا انتظار افزایش ترافیک هوایی در آینده نزدیک، انتظاری نادرست باشد.

بخش دیگری از سفرهای هوایی را سفرهای تفریحی و توریستی تشکیل می داد که  این بخش از سفرها هم با کاهش روبرو خواهد بود. انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) در این مورد نوشت: «رشد نرخ بیکاری در دنیا در کنار بی ثباتی های زیادی در جهان حاکم است باعث می شود تا تقاضا برای سفرهای تفریحی هم کم شود. بسیاری از مردم شغل خود را از دست داده اند و بسیاری نگران هستند که این اتفاق ظرف ماه های آتی برای آنها بیفتد. از طرف دیگر هیچ دیدی در مورد زمان پایان بحران و زمان از بین رفتن اثرات منفی آن روی اقتصاد وجود ندارد. به همین دلیل برنامه ریزی برای سفر در این وضعیت امکان پذیر نیست.»

تقاضا برای سفر بعد از پایان کرونا هم رشد نمی کند
بر مبنای این گزارش حتی زمانی که بحران کرونا در دنیا کنترل شود و روند بازسازی اقتصادی آماده شود هم نمی توانیم انتظار داشته باشیم که تقاضا برای سفر افزایش یابد. برایان پیرس رییس یاتا درمصاحبه ای با نشریه نشنال متعلق به امارات متحده عربی گفت: «زمانی که کرونا کنترل شود، فعالیتهای اقتصادی از سر گرفته می شود ولی بسیاری از مردم بعد از ماه ها بیکاری وارد بازار کار خواهند شد و بسیاری هم به دلیل تغییر شرایط کاری و تغییر عادتهای مصرفی در دنیا بیکار خواهند شد. این تعبیر که بعد از پایان کرونا همه چیز به وضع قبلی باز می گردد کاملا نادرست است زیرا دنیای ما با قبل از کرونا تفاوتهای چشمگیری خواهد داشت. در این اوضاع تقاضا برای سفر همپای اقتصاد دنیا رشد نمی کند و باید حداقل ۴ سال برای گذر از این دوره بحرانی و رسیدن به وضعیت عادی در صنعت حمل و نقل هوایی و توریسم صبر کرد.»

روزهای سخت تری برای این صنعت در پیش است
انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی در ماه می پیش بینی کرده بود در سال جاری ترافیک هوایی در دنیا ۴۶ درصد کاهش پیدا کند ولی در اوایل ماه جاری میلادی افت ترافیک هوایی در دنیا را برابر با ۵۵ درصد اعلام کرده است. برایان پیرس در مورد این پیش بینی گفت: «پیشتر انتظار داشتیم روند اصلاح اقتصاد دنیا از فصل دوم سال جاری شروع شود ولی با تشدید وضعیت در فصل دوم و آغاز موج دوم در اغلب کشورهای دنیا، دیگر چنین انتظاری وجود ندارد به خصوص روند بازشدن مرزهای کشورها بسیار کند است و بسیاری بر این باورند زمانی مرزها باز می شود که واکسنی برای این بیماری یافت شود. به همین دلیل تقاضا برای سفر و ترافیک هوایی کاهش بیشتری خواهد داشت.»

بر مبنای این گزارش در ماه ژوین سال جاری شمار مسافران در دنیا ۸۵.۶ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل بود اما نسبت به ماه می همین سال رشد کرده بود. در ماه می سال جاری تعداد مسافران پروازها در دنیا ۹۱.۳ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل و ۷ درصد کمتر از ماه ژوین امسال بود. انتظار می رود در سال ۲۰۲۱ که به احتمال زیاد دنیا واکسن کرونا را دریافت کرده است، شمار مسافران افزایش یابد و ترافیک هوایی بیشتر شود ولی در خوش بینانه ترین حالت ترافیک هوایی سال ۲۰۲۱ حدود ۳۶ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

سوالی مهم که باید پاسخ داده شود
مساله بسیار مهمی که برای صنعت حمل و نقل هوایی وجود دارد، افت شدید درآمد و هزینه های زیاد گذراندن این روزهای کرونایی است. بدون شک شرکتهای هوایی سالهای سختی از نظر مالی در پیش دارند و بسیاری برای اینکه هزینه های خود را کم کنند از سیاست تعدیل نیرو استفاده کردند. استفاده از این سیاست با توجه به اینکه تا سال ۲۰۲۴ امیدی به اصلاح شرایط وجود ندارد، بیشتر از قبل خواهد شد.

نشریه نشنال در این مورد نوشت: «نگرانی بسیاری از شرکتهای هوایی این است که بعد از تحمل هزینه های زیاد و سالهای سخت، بازهم شاهد بازگشت وضعیت به قبل نباشند. تغییر روش کاری در دنیا، کاهش سفرهای کاری و استفاده از ویدیوکنفرانس ها و در نهایت افزایش سفرهای زمینی و با خودروهای شخصی به دلیل کمتر بودن ریسک انتقال  ویروس ها و بیماریهای مختلف می تواند روی تقاضا برای سفر تاثیر زیادی داشته باشد. سوال مهم این است که آیا این صنعت اصلاح خواهد شد و آیا روزهای پر رونق و سودآور به صنعت حمل و نقل هوایی بازمی گردد یا خیر؟ آیا این شرکتها باید هزینه های کلان این روزها را متحمل شوند و منتظر رشد در سالهای آینده باشند یا همین امسال با هزینه کمتر از بازار خارج شوند؟  سوالی که یافتن پاسخی برای آن می تواند کمک بزرگی به شرکتهای هواپیمایی در دنیا بکند.»

کد خبر: ۳۴٬۰۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha