۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹
سایه کم آبی بر سرزمین رودخانه ها؛ رواناب‌هایی که دریا می بلعد
سهم ناچیز کهگیلویه و بویراحمد از منابع آبی بومی

سایه کم آبی بر سرزمین رودخانه ها؛ رواناب‌هایی که دریا می بلعد

یاسوج- مقصد هشت هزار میلیون متر مکعب رواناب‌های کهگیلویه و بویراحمد دریاست تا سرزمین رودخانه و آبشار و چشمه، همچنان با واژه توسعه نیافتگی دست و پنجه نرم کند.

صدیقه امیدی؛ بازار: در دنیای امروز، آب به عنوان یکی از منابع بزرگ در آمدزایی برای کشور ها محسوب می شود که استفاده بهینه از آن می تواند نقش بسیار موثری در توسعه اقتصادی داشته باشد.

جریانات جوی مدیترانه ­ای از نواحی شمال و شمال غربی، در ماههای سرد سال در مناطق غربی و جنوب غربی منجر به ریزش باران و در ارتفاعات مرکزی، شرقی، شمال و جنوب شرقی موجب ریزش برف می­ شود تا میانگین بارندگی سالانه در کهگیلویه و بویراحمد ۷۵۰ میلی متر و حجم کل نزولات جوی سالانه استان ۱۱ میلیارد متر مکعب باشد.

کهگیلویه و بویراحمد ۱۰ درصد منابع آبی کشور را دارد و ۵۷ رودخانه به طول یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر و ۱۱ هزار کیلومتر آب راه در این استان وجود دارد اما سهم استان از این همه نعمت، تاکنون ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب مهار شده و دو سد کوثر و شاه قاسم است که در  استان به بهره برداری رسیده است.

با آنکه این استان ۱۰ درصد آب‌های کشور را در اختیار دارد اما بخش عمده‌ای از زمین‌های کشاورزی آن به صورت دیم کشت شده و ۹۰ درصد از آب آشامیدنی شهرهای کهگیلویه و بویراحمد از سفره‌های زیرزمینی تأمین می‌شود که با توجه به اهمیت استراتژیک آب در اوضاع کنونی و بحران‌های پیش رو در زمینه‌های امنیتی، اقتصادی و اجتماعی، آنچه بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد مدیریت بهینه منابع آب است.

سدهای «چم شیر» و «تنگ سرخ» در کهگیلویه و بویراحمد در حال احداث است
مدیر عامل آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه یکی از راهکارهای اصلی مهارآبها و استفاده بهینه از روانابها سدسازی و مدیریت بهره‌برداری از آن است، گفت: اکنون دو سد کوثر و سد شاه قاسم در استان در حال بهره برداری هستند.

رسول فرهادی افزود: اکنون در استان سدهای تنگ سرخ و سد چم شیر نیز در حال احداث هستند.

وی خروجی آبهای استان را ۷۹۶۳ میلیون متر مکعب عنوان کرد و اظهار داشت: در حال حاضر چندین سد در استان در دست مطالعه هستند.

فرهادی این سدها را شامل، سد سقاوه، سد سادات، سد آبریز، سد عزیزی، سد آب نهر، سد دمچنار، سد سرآسیاب یوسفی، سد قلات، سد سرگچینه، سد سیوکی و سد پراشکفت عنوان کرد.

وی تصریح کرد: پروژه‌های سدسازی برای افزایش ظرفیت ذخیره سازی و گسترش منابع آب و استحصال انرژی برق‌آبی سازگار با محیط زیست به خصوص برای مناطقی که با کمبود آب و بحران آب مواجه هستند، لازم و حیاتی است.

یک کارشناس عمران نیز در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه واقع شدن بلندترین ارتفاعات زاگرس در استان کهگیلویه و بویراحمد و توپوگرافی خاص منطقه سبب شده که توجیه فنی و اقتصادی برای احداث سدها را داشته باشد، گفت: توجه به زیرساخت های مدیریت و حفظ این منبع حیاتی ضروری است.

مهدی انصاری افزود: رشد جمعیت و کمبود منابع آبی در دسترس، لزوم ذخیره منابع آب سطحی را ایجاد کرده که علاوه بر تامین آب شرب، دارای اثرات مثبت و موثر اقتصادی و توسعه کشاورزی است.

سدسازی گردشگری آبی را رونق می بخشد
وی تصریح کرد: مهمترین اثرات مثبت سد سازی در یک منطقه، افزایش سطح زیر کشت زمینهای آبی در منطقه و افزایش در آمد ساکنان مناطق پایین دست است.

وی توسعه گردشگری آبی، رونق صنعت توریسم، توسعه راهها و ارتباطات روستایی را از دیگر مزایای سدسازی عنوان کرد.

به نظر می رسد توانمندی‌های ایجادشده در نتیجه احداث سد سبب توسعه پایدار در روستاها می شود و با سرمایه گذاری ویژه در این زمینه می توان در کنار استحصال صحیح آب، زمینه اشتغال زایی در حوزه های کشاورزی و صنعتی را فراهم کرد، گرچه نباید از بررسی دقیق اثرات زیست محیطی سدها نیز غافل شد.

کهگیلویه و بویراحمد ظرفیتهای آبی بسیاری دارد
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد دارای ظرفیت های بی نظیری در حوزه آب است، گفت: مهمترین سد های استان سد کوثر و سد شاه قاسم بوده که در حال بهره برداری است.

حسین کلانتری افزود: سد کوثر، آب آشامیدنی دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مردم استان‌های فارس هرمزگان بوشهر خوزستان و مردم شهر گچساران را تامین می کند و سد شاه قاسم نیز با حجم آب ۹ میلیون متر مکعب، آب یکهزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی پایین دست را تامین می کند.

وی تصریح کرد: پنج نیروگاه برق آبی با ظرفیت اسمی ۱۶.۸ مگاوات، هفت طرح تغذیه مصنوعی با ظرفیت تغذیه سالیانه حدود ۱۷ میلیون متر مکعب، ۹ شبکه آبیاری و زهکشی با ظرفیت بیش از ۱۶ هزار هکتار از دیگر زیرساخت های احداث شده در حوزه آب استان است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: ساماندهی سواحل رودخانه ها، مدیریت استفاده از آبهای زیرزمینی و اجرای طرحهای مدیریت آب از مهمترین راهکارهای تحقق حفظ منابع حیاتی آب در استان است.

در سال گذشته، پیشرفت عملیات اجرایی  سد تنگ سرخ از ۱۲ درصد به ۲۵ درصد رسید و اکنون نیز این سد پیشرفت فیزیکی ۳۳ درصد دارد

کلانتری اظهار داشت: سد مخزنی تنگ سرخ نیز یکی از سدهای خاکی جنوب کشور بوده که با بهره برداری از آن، آب شرب شهر یاسوج و بخش هایی از استان فارس تامین می شود.

وی تامین آب مورد نیاز روستاهای مسیر و حومه در کهگیلویه و بویراحمد و فارس را از دیگر مزایای این سد عنوان کرد و گفت: در سال گذشته، پیشرفت عملیات اجرایی  سد تنگ سرخ از ۱۲ درصد به ۲۵ درصد رسید و اکنون نیز این سد پیشرفت فیزیکی ۳۳ درصد دارد.

در حال حاضر بیش از نیمی از آب شرب، کشاورزی و صنعت ایران از محل ذخیره آب‌های سطحی در سدهای کشور تأمین شده و ۱۵ درصد ظرفیت اسمی تولید برق ایران، به ظرفیت ایجاد شده در بخش تولید انرژی برق‌آبی مربوط است.

کهگیلویه و بویراحمد با وجود داشتن ۱۰ درصد منابع آبی هنوز در برخی شهرهایش تنش آبی وجود داشته و بیشتر زمینهای کشاورزی به صورت دیم کشت شده و ۸۵ درصد از آب مصرفی استان در حوزه کشاورزی، ۱۲ درصد در بخش خانگی و سه درصد نیز در بخش صنایع مصرف می شود

کهگیلویه و بویراحمد با وجود داشتن ۱۰ درصد منابع آبی هنوز در برخی شهرهایش تنش آبی وجود داشته و بیشتر زمینهای کشاورزی به صورت دیم کشت شده و ۸۵ درصد از آب مصرفی استان در حوزه کشاورزی، ۱۲ درصد در بخش خانگی و سه درصد نیز در بخش صنایع مصرف می شود.

۲۵۰ طرح مدیریت منابع آب در استان اجرایی شده است
معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار، گفت: ۲۵۰ طرح از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون با اعتباری بیش از سه هزار میلیارد ریال برای مدیریت منابع آب در کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است.

حشمت الله صمیمی دوست افزود: احداث سد در استان با توجه به پتانسیلهای کهگیلویه و بویراحمد در بخش منابع آبی می تواند به توسعه و رشد اقتصادی کمک کند.

وی بیان داشت: همچنین با توجه به سیلاب سال ۹۸ سدها موجب کنترل سیلاب و فرسایش خاک و حفظ منابع آب زیرزمینی می‌شوند.

صمیمی دوست اظهار داشت: در سال جاری ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای سد تنگ سرخ یاسوج پیش بینی شده که از این میزان تاکنون ۱۲۴ میلیارد ریال تخصیص یافته است.

وی تصریح کرد: در تابستان با وجود منابع آبی، مشکل خشکسالی و کمبود آب وجود داشته و در شش ماهه دوم با شروع بارندگیها، مشکل سیلاب که با احداث سدهای مخزنی و مهار این میزان بارندگی مشکلات به حداقل می‌رسد.

دسترسی آسان به منابع آبی هزینه های تولید را کاهش می دهد
صمیمی دوست اظهار داشت: آب به‌عنوان یک نهاده‌ تولید، نقش مهمی در تولید محصولات (کشاورزی، پتروشیمی، فولاد و...) دارد و دسترسی آسان به منابع آبی می‌تواند هزینه‌های تولید را به مقدار زیادی کاهش دهد و اکنون مدیریت و حفاظت آب نه تنها در کشورهای درحال توسعه، بلکه در کشورهای توسعه یافته نیز دارای اهمیت بالایی است.

وی افزود: استفاده از سدها برای مدیریت منابع آبی می تواند به توسعه پایدار در روستاها منجر شود.

در کشور ما مطابق اصل سوم قانون اساسی کشور پایه‌گذاری اقتصاد صحیح و عادلانه، مطابق ضوابط اسلامی با هدف ایجاد رفاه و رفع فقر و محرومیت‌زدایی از هدف‌های آرمانی کشور تعیین شده است و در حالی که منابع آبی پایدار سبب افزایش تولیدات کشاورزی و امنیت غذایی و ایجاد رفاه و رفع فقر می شود، باید به استانی که به سرزمین رودخانه ها، آبشارها و آبهای روان شهره است، بیشتر توجه شود.

در واقعیت، آب به طور مستقیم و نامستقیم نهاده‌ اولیه بسیاری از کالاها و خدمات است و بر اساس آماری که به تازگی از سوی امور آب کهگیلویه و بویراحمد اعلام شده حجم آب تجدید پذیر استان هشت میلیون و ۵۱۳ هزار متر مکعب معادل ۸.۵ درصد کل آب ایران است اما هنوز هم تا توسعه راه بسیار است.

کد خبر: ۳۳٬۸۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha